Zverejnenie príspevku / stránky na vybrali.sme.sk Tlač / PDF príspevku / stránky

2.10.14
0
Rozhovor s kandidátom na primátora hlavného mesta SR Bratislavy.

Na post primátora Vás navrhla SDKÚ-DS, sľubne vyzerala aj podpora Siete. Nakoniec ste z SDKÚ-DS vystúpili a Sieť s SDKÚ-DS podporujú kandidátku Siete. Môžete tento pre bežného voliča nezrozumiteľný vývoj objasniť?


„Už od januára som sa snažil zjednotiť čo najširšiu stredopravú koalíciu, ktorá by bola alternatívou kandidáta Smeru Milana Ftáčnika. Ale priznám sa, že toto bolo prvýkrát v mojom politickom živote, čo som sa zúčastnil takýchto vyjednávaní, a bol som z toho sklamaný. S prekvapením som zistil, že debata sa vždy viedla o delení si mandátov, stoličiek, vplyvu v mestských podnikoch. Akoby nikoho nezaujímali riešenia bratislavských problémov, doprava, čistota, developeri, Hlavná stanica, PKO atď.

Mal som dojem, že stranám vôbec nevadí, aby SMER a pán Ftáčnik pokračovali. A to znamená pokračovanie stagnácie. Preto som sa rozhodol, že budem kandidovať ako nezávislý kandidát a vystupujem z SDKÚ-DS. Nechcem byť a nebudem súčasťou žiadnych politických hier a obchodov, nebudem objektom vyjednávania, chcem sa naplno venovať programu a problémom ľudí. Kampaň si budem financovať sám a svoje majetkové pomery som kedykoľvek pripravený doložiť. K tomu istému vyzývam aj ďalších kandidátov.“

Ako vicežupan BSK ste boli blízkym spolupracovníkom Pavla Freša a silným hráčom SDKÚ-DS. Dnes ste nezávislý kandidát a Pavol Frešo a SDKÚ-DS sú Vašim protivníkom. Ako sa s týmto zvratom vyrovnávate?

„Nepovažujem to za žiaden zvrat a nepovažujem ani Pavla Freša, ani SDKÚ-DS za mojich protivníkov. Ak je niekto mojim protivníkom, je to odchádzajúci primátor Bratislavy Milan Ftáčnik, ktorý naše mesto za štyri roky nikam neposunul a je najvyšší čas, aby po 25 rokoch v politike prenechal miesto aktívnejším ľuďom.“

Súčasné mestské zastupiteľstvo (MsZ) Bratislavy sa vo verejnosti „teší“ povesti spolku, kde si SDKÚ-DS a SMER-SD navzájom podporovali rôzne skupinové záujmy. Nepadá tieň týchto čachrov aj na Vás ako predsedu poslaneckého klubu SDKÚ-DS?

„Keď som pred štyrmi rokmi nastupoval ako mestský poslanec, bol som politickým nováčikom. Je pravda, že som bol zvolený za šéfa klubu, ktorého niektorí členovia nehlasovali vždy v súlade s mojim presvedčením, ale na to sa musíte opýtať ich. Ja si za všetkými mojimi hlasovaniami stojím a môžem ich kedykoľvek obhájiť.“

Stáli ste za memorandom a legislatívnymi zmenami, ktorých cieľom bolo chrániť vinohrady a vinohradníctvo aj v hl. meste. Skutočnosť je taká, že vinohrady v Bratislave miznú ako jarný sneh. Čo s tým hodláte urobiť ako primátor?

„Jednoznačne treba sprísniť územný plán mesta, čo je v podstate jeho hlavný zákon. Podarilo sa mi to ešte ako vicežupanovi v rámci celého Bratislavského kraja, ale treba to dokončiť aj na území celého mesta. No a ako ste spomenuli, pripravil som novelu zákona o vinohradníctve, ktorá vylučuje možnosť likvidácie vinohradov a ako primátor hlavného mesta by som ju v parlamente určite presadil. Vinohrady sú totiž nielen naše historické dedičstvo, ale sú aj mestotvorným prvkom, ktorý si všade vo svete všemožne chránia.“

Cesty sú vo väčšine mestských častí preťažené, v špičke sú bežné frustrujúce zápchy. Parkoviská sú nedostatkovým tovarom a predmetom nekalého podnikania. Aký máte na riešenie tohto stavu recept? S akou dopravnou a parkovacou politikou prichádzate?

„Riešením je dostať ľudí z áut na koľajnice, čiže zapojiť do prepravy ľudí koľajovú dopravu. V Bratislave je 80 kilometrov železničnej trate, ktorá je nevyužitá na prepravu ľudí. Ľudí by mohla prepravovať podobne ako v susednej Viedni mestská železnica, čiže niečo ako bratislavský S-Bahn. Predpokladom toho je však návrat k pozastavenému projektu novej hlavnej železničnej stanice na Trnavskom mýte a prepojeniu severnej a južnej časti Bratislavy cez Starý most. To znamená, že Starý most musí byť schopný uniesť tieto ľahké železničné vozidlá a podľa mojich informácií to možné bude.

Vyššie uvedené riešenie by do veľkej miery riešilo aj problém s parkovaním, keďže by sa zásadne zmenšil počet áut, ktoré každý deň prichádzajú do mesta. Záchytné parkoviská by mohli byť napríklad v Lamači, Pezinku, či v Dunajskej Lužnej. A samozrejme treba konečne zaviesť jednotnú parkovaciu politiku, ktorá by zvýhodňovala Bratislavčanov a zaviedla poplatky pre ľudí, ktorí nemajú v Bratislave trvalý pobyt.“

Aký je Váš postoj k zahusťovaniu stabilizovaných území a k masívnej výstavbe bytov v nových lokalitách? Aká je Vaša vízia rozvoja Bratislavy na najbližšie štyri roky? Aká na najbližšiu dekádu?

„Nie som za absolútny zákaz akejkoľvek výstavby, ale bezpodmienečne musí platiť princíp, že najprv to musí byť výhodné pre Bratislavčanov a mesto, a až potom pre developera. Zlým príkladom je výstavba v Chorvátskom Grobe, kde sa tento princíp neuplatnil a preto to tam teraz tak vyzerá. Pravidlá musí určovať mesto developerom, nie naopak. To je môj cieľ.“

Ďakujem Vám za rozhovor a hlavnému mestu prajem dobrého primátora.


Zhováral sa Miro Ščibrany
redaktor občianskeho portálu račan.sk
a  časopisu račan.sk výber






Viac informácií:


0 komentárov:

Zverejnenie komentára