31. 3. 2015

Vieroslava Štrbáková: Aktivista nie je nadávka

Bývam na Rendezi a som na to hrdá. Napriek poznámkam, že je to koniec sveta, že je to priemyselná zóna, že je tu bordel a hluk, napriek tomu, že mi už mnoho ľudí odporučilo ísť preč.

Bývam tu už roky. Vyrástli mi tu deti. Som tu Doma. Áno, Doma s veľkým D. Začalo to celkom bežne: návšteva banky, ponuka hypotéky, strach, obavy z niekoľkomiliónového záväzku na desiatky rokov. Vyberala som všelikde, nakoniec som zakotvila tu. Áno, aj ja som sa vtedy bála, okolie už vtedy nevyzeralo na prvý pohľad lichotivo a – predsa len, veď som tu plánovala vychovávať deti. Ale ani pri večerných obchôdzkach som si nevšimla žiadny dôvod na strach. Práve naopak. Babička ma pozdravila, keď som šla okolo nej, hoci ma nepoznala, na ihrisku sa hrali deti a pred blízkou krčmičkou neboli opilci, ale evidentne susedia a rodičia tých detí (triezvi a všetci sa poznali). Pred domom teta sadila kvety. Takto predsa nevyzerá zlá lokalita. A navyše nižšia cena ako byty v Rači. Bolo rozhodnuté, a tak sme sa nasťahovali. 

Až keď sme tu bývali, začali prvé problémy. Prvé leto, otvorené okná a neskutočné pískanie. Každú chvíľu cesta na poštu na Kubačovu. Pre štyri rožky na raňajky chodiť až do Vajnor. Jedného dňa Vám na ceste pred bytovkou vysypú za tatrovku štrku, vraj ten pozemok, na ktorom stojí váš panelák už desaťročia, patrí sro-čke o troch ľuďoch. Z kedysi normálnej ubytovne je zrazu dom hrôzy. Nie, nebolo všetko zlé. Celodenné výlety na bicykloch, na ktoré sa deti vždy tak tešili. Výhľad, ktorý milujeme, susedské prostredie, kde pozná každý každého a nebojíte sa deti pustiť na ulicu. Okrem toho sa za tie roky zrekonštruoval Impulz, ktorý je super stánkom pre stretávanie sa ľudí z okolia. Pribudla pošta (ak k nej chcete ísť autom, je to síce o zlomenú nápravu, ale je tu), dokonca už otvorená tak, že nemusíte z centra z práce hnať autom pre zásielku namiesto obeda. Potraviny, lekáreň, ihrisko, akcie, je tu veľa super vecí, ktoré pomohli. Mnohé ale ostali. Dlhé roky som chodila ráno do práce a za tmy z práce a v duchu premýšľala nad smutnou tvárou Rendezu: „urob s tým niečo, veď to rieš, pomôž“. Ale potom prišla „domáca smena“ – večera, úlohy, rozprávka, domáce práce....a padla som mŕtva do postele. A ráno to isté. Každý rodič to predsa pozná ;)

Prešlo pár rokov, ani neviem, ako sa to stalo. Ale stále chodím ráno do práce a večer z nej. Doma však už ďalšia šichta nečaká - deti vyrástli  (škoda, že tak rýchlo). Zrazu však prišla nová príležitosť a tie myšlienky „urob s tým niečo, rieš to, pomôž“ sú tu stále, avšak zrazu začali naberať veľmi konkrétne kontúry. Krôčik po krôčiku, od jedného človeka k druhému, chodila som, pýtala som sa, chcela som. Niekde som narazila na odpor, nezáujem, na striktné „nedá sa“, nestaraj sa... Ale neodradilo ma to, povedala som si, že to predsa musí ísť. Nejako. Veď určite nie som jediná, kto chce zmenu k lepšiemu, komu záleží na okolí a je ochotný pomôcť. A hľadala som, ako „sa to dá“.

Od vtedy ubehlo niekoľko mesiacov a mám veľmi silný pocit, nadšený pocit a teším sa z neho, že dá sa! Chce to len dobrých ľudí, nadšencov, ľudí, ktorí tu bývajú radi, ktorí chcú. Som šťastná, že som za tých pár mesiacov, čo som sa tak nadšene pustila do roboty, stretla toľko skvelých ľudí. Je mi ľúto, samozrejme, že ma niekto posiela preč, ale chápem, že ľudia sa zmien boja. Verím ale, že pre Rendez prichádza jednoznačne zmena k lepšiemu. Ja preto urobím všetko! Nikto ma neplatí, skôr naopak, dosť ma to stojí. Roboty, času, peňazí. Ale stačí mi dôvod „LEBO CHCEM“. Veď to robím pre seba a aj pre tých skvelých ľudí, s ktorými som za posledné mesiac spoznala ;) A verím, že ich ešte všetkých nepoznám a je tu roboty ešte kopec. A tak oznamujem, že neprestanem, neodídem a teším sa na ďalších úžasných susedov a všetky komunitné akcie a boje spoločne s nimi a pozývam Vás tiež :)   


Viera Štrbáková
foto: autorka

29. 3. 2015

Gabriela Slivová: Z kaluže a do blata :)

fotografie zdroj: google maps



Určite ste si všimli, že Rača má konečne od začiatku roku 2015 k dispozícii funkciu Street View od Google maps. Zaujímavosťou a za pozretie stojí Rustaveliho ulica. Kde v jednom kroku havária potrubia zatopí vozovku a v druhom je sucho. Stačí sa otočiť a čľupnúť do vody z druhej strany.








27. 3. 2015

Dušan Veselý: Začína (sa) budúcnosť Rače

Ešte nevymizli a nezošedli ksichtíky na billboardoch z predvolebného ošiaľu jeseň 2014 a je viac ako zrejmé, že račiansky starosta p.Pilinský svoj sľub.....



............zaiste splní aspoň na 200%.
Čoskoro sa mnohým začne nová budúcnosť. Bude sa stavať! Kde? No predsa pred bytovkou vedľa zrúcanine bývalej vinárne Tramín.
inzerát

Už tu nebude voľná plocha, pridá sa hluk, najprv zo stavby, zhoršia sa svetlotechnické podmienky, zmiznú lavičky, vyrúbu sa stromy.....



inzerát znie na stavebný pozemok




Obyvatelia by sa mali tiež hromadne poďakovať za skvelú správu. Hlavne tí, čo ste si ho zvolili, by ste mali ísť príkladom.





25. 3. 2015

Chceme zdravšie žiť?

Žijeme v hlavnom meste Slovenska, ktoré zápasí s nečistotou. Veľa vecí my, obyvatelia mesta, ovplyvniť nevieme, ale tie, ktoré vieme, na tých pracujme. A čistotu svojho okolia, neporiadok, ktorý deň čo deň robia mnohí z nás, vieme ovplyvniť.

Stačí si iba predstaviť: deň, v ktorom, keď sa vrátiš unavený domov z práce a ocitneš sa v čistom prostredí, doma si môžeš otvoriť okno a cítiš vôňu vzduchu a nie nežiaducich výparov, či smradu zo skládok odpadu. Je to reálna predstava, AK spojíme svoje sily a pokúsime sa zmeniť, čo sa zmeniť dá.

Nám, obyvateľom Rendezu, záleží, v akom prostredí žijeme, bývame, dýchame. Preto sme začali 14. marca 2015 akciou Jarné Upratovanie. Cez FB sme vytvorili udalosť a zadali termín Jarného Upratovania. Stretli sme sa v pracovnom - nielen oblečení, ale aj „nasadení“. Počas upratovania sme pracovali na Pasekách, v okolí Impulzu, pokračovali sme pri „Kremáku“ a naše úsilie pocítia aj deti na detskom ihrisku pri Šajbách a na Sklabinskej. 

V budúcnosti by sme chceli, aby naša snaha zveľadiť svoje okolie bolo realizovaná ako stretnutie obyvateľov v tej časti Východného, v ktorej bývajú. Myslíme si, že tak dosiahneme žiaduci účinok pre radostné a pokojné bývanie nás všetkých obyvateľov tejto krásnej časti hlavného mesta.

Chceme jednoducho zanechať tento svet o niečo lepší, ako bol, keď sme do neho vstúpili. Veď hodnota človeka nespočíva v tom, čo urobil pre seba, ale pre svoje okolie...!

Ďakujeme MÚ Rača za odvoz vyzbieraného odpadu a všetkým obyvateľom Východného, ktorí prispeli prácou, snahou, svojim voľným časom, dobrou náladou i pracovnými prostriedkami.


Martin Vasilev











17. 3. 2015

Dobroslava Luknárová: František Kubu – 83. výročie úmrtia


Čas nezastavíš -
plynie neustále
No ak si svojím životom
               a prácou
zanechal stopu,
ktorá je smerovkou,
            dobrom  pre iných –
Nežil si svoj život márne...


František Kubu
25. 1. 1932 – 83. výročie od úmrtia

V Rači pôsobil 40 rokov (1885-1925) ako správca školy, učiteľ, organista, predseda v spolkoch Orol a Dobrovoľný hasičský spolok.

František Kubu prišiel ako učiteľ do našej obce 17. 3. 1885 ( 130. výr.) a postupne sa jeho prínos v kultúrno-osvetovej oblasti stáva  skutočne mnohostranný. Za jeho pôsobenia bola o.i. nacvičená a tradične sa spievala na Vianoce vo Farskom kostole sv. Filipa a Jakuba polnočná omša od Jána Jakuba Rybu. Tradícia tejto spievanej polnočnej omše dovŕšila v našej obci skoro 100 rokov.


Slovenský Orol v Račištorfe v roku 1923, Fr. Kubu sedí v strede tretieho radu

Dom č. 46 na Alstrovej ulici

Dom vilového typu s barokovými prvkami pochádza z konca 19. storočia, je to bývalý dom učiteľa a organistu Františka Kubu.



František Kubu pôsobil v Rači celých štyridsať rokov. Ani v dobe silnejúcej maďarizácie roku 1895 nepodľahol politickému tlaku zo strany vrchnosti a v škole, ktorú spravoval, sa aj napriek vyhrážkam vyučovalo po slovensky.

V roku 1925 ho penzionovali,  ale aj zaslúžený odpočinok  dožil v Rači. Za jeho pôsobenia bol v roku 1882 založený Dobrovoľný hasičský zbor v Račišdorfe; F.K. bol jeho čestným predsedom. Stal sa aj predsedom Slovenského orla, založeného v obci  roku 1923. Bol členom výboru Spolku svätého Vojtecha aj členom Zväzu učiteľov Slovenska.

František Kubu, vážený občan a vzácny kultúrno-osvetový činiteľ v našej obci, zomrel 25. januára 1932. 

Česť jeho pamiatke!




16. 3. 2015

Dobroslava Luknárová: Peter Ševčovič – 80. výročie narodenia

16. 3. 1935 – 80. výročie narodenia

Peter Ševčovič,   

prozaik, dramatik a scenárista, autor literatúry pre deti a mládež. Veľkú časť života prežil v Krasňanoch, jeho manželka učila na ZDŠ v Rači.

Patril k priekopníkom tvorby pôvodnej slovenskej televíznej hry a rozhlasovej poviedky. Napísal vyše osemdesiat televíznych, rozhlasových a divadelných hier, desať kníh krásnej literatúry a niekoľko pozoruhodných teoretických diel.

Väčšia časť jeho tvorby sa spája s Bratislavou. Napr.  Z kuchyne starého Prešporka, Z kuchyne prešporských vodníkov, Z kuchyne bohémskej Bratislavy. Z televíznych inscenácií mala mimoriadny úspech jeho hra Chlap zvaný Brumteles. Námety pre jeho hry boli rôznorodé – od robotníckeho hnutia cez 2. svetovú vojnu a život v neúplných rodinách, až po aktuálne spoločenské problémy.

P. Ševčovič  zomrel pred deviatimi rokmi 14. 4. 2006.

14. 3. 2015

Ivan Brožík: Ak neviete vidieť a čuť, dušou neprecítite


Asi nikdy som nečítal ľudskejšie napísanú reportáž. Pochádza z roku 1954 (ak sa nemýlim) a je o osudoch asi 11 tisíc ľudí, ktorých evakuovali pred Dunajskou záplavovou vlnou na južnom Slovensku. Je však aj o utrpení zvierat, o láske človeka k nim, k svojej zemi, o hrdinstve neznámych hrdinov. Jej autorom je vážený pán kolega novinár a  spisovateľ, pán Ján Čomaj. Jeho "mokrá" reportáž je skvost žurnalizmu. Z času na čas sa s majstrom Čomajom stretnem, našťastie, ešte stále pracovne a čo si nesmierne vážim - vari aj priateľsky.
„Čomaj bezpečne zvládol jeden zo základných znakov poctivej reportáže, ktorým je strohosť a skratka. Umenie reportáže – a Ján Čomaj to aj knihou Veľký biliardový stôl potvrdzuje – nie je totiž ani tak umením vedieť „písať“, ako skôr umením vidieť, objaviť prekvapujúce súvislosti medzi tzv. malými dejinami, osudom jediného ľudského života a veľkými dejinami, ktoré ho nemilosrdne drvia vo svojom slepom súkolesí“ – to je vybrané z jednej recenzie. A ja už ponúkam nasledujúci rozhovor, ktorý mi Janko poskytol.

Ján Čomaj
Čo je pre spisovateľa dôležitejšie, vidieť očami, počuť ušami, alebo cítiť dušou?
Ak nevidíte a nečujete, ťažko precítite dušou. Práve v tejto trojjedinosti  žriediel je  čaro a zázrak každého umenia. Vrcholom je, pravda,  precítenie dušou. To je tá pridaná hodnota, ktorú spisovateľ, výtvarník, skladateľ odovzdáva svojmu vnímateľovi. Práve to precítenie dušou je skrytý zázrak, ktorý robí z nejakej výpovede umenie. Žiaľbohu, práve  precítenia dušou je čoraz menej. Aké precítenie vám, s odpustením, odovzdáva autor alebo herec, povedzme, Paneláka?

Z knižky, z príbehu poskladaného z písmeniek, sa stáva ohrozený druh, ak nerátame komerčný brak. Z čoho si ale potom deti majú kultivovať obrazotvornosť?
V prípade detí hrozba striehne ticho: v počítači, notebooku, tablete, a ešte v lákavom pokoji rodičov: dieťa sa samo na pohľad krásne zabáva. A rodič si ani nestihne uvedomiť, ako jeho dieťaťu obrazotvornosť krpatie, slovník chradne, rečový prejav upadá, spontánny smiech nahrádzajú výbuchy zlosti, sila a obratnosť sa nerozvíjajú... V knihách chybu nevidím. Napočudovanie a našťastie deštrukcia doby zo všetkých druhov umenia najmenej postihla detskú knižku: objavujú sa reedície najkrajších knižočiek minulosti, Budkáčik a Dubkáčik, Dobšinského rozprávky, Podjavorinská..., rodí sa nesmierne  veľa krásnych knižiek Tonky Revajovej,  Ivy Vronskej Rojkovej, Vierka Švenková neúnavne prináša na trh svoju Aničku – múdru hlavička  a jej pokračovania, Július Balco zažiaril Vodníckym karnevalom, len si treba vybrať, zaplaťpánboh, je z čoho!

Pamätáte sa ešte na časy, keď rodičia spolu s deťmi si vedeli z času na čas nájsť hodinku dve a spoločne ako rodina si čítali knižný príbeh?
Už sa tie časy sotva vrátia. O to viac by sa mali rodičia venovať deťom aspoň pár hodín do týždňa, a nie iba pri kontrole domácich úloh. Sú pre rodičov všetkým, tak prečo im nedať aspoň kúsok dňa? Pohrať sa s nimi, vziať ich do prírody, užívať s nimi pohodu bytu a pritom sa kedy-tedy venovať aj tomu, čo  čítajú. Malá rada:  pri nákupoch v supermerkete nedávajte do košíka knižku pre dieťa, len preto, že bola po ruke. Okúste raz za čas čaro atmosféry kníhkupectva. Dnes sú tieto predajne naozaj príťažlivé, zväčša aj s príjemným a vzdelaným personálom, je tam čo obzerať. A nájdete si možno aj knihu pre seba, určite však vyberiete pre svoje dieťa - v pokoji, v príjemnom ovzduší  a ešte aj s dobrou radou kníhkupca, čo nestojí ani groš.   


13. 3. 2015

Ivan Brožík: Žijeme vo svete nebezpečných slovných améb, ktoré nás požierajú

Na víkend niečo o slove, ale inak. Rozprával som sa s pánom PhDr. Jánom Tazberíkom, CSc., básnikom, literárnym kritikom, kulturológom.

Nedávno Vám vyšla knižka Spodný bod svetla - upriamil moju pozornosť na ňu pán Beňo Škreko. „Kým má svet básnikov, netrasie sa od hnusu“ - zaznelo v jednej diskusii na fb pod informáciou o Vašej knižke. Čo vo vás takéto vyjadrenie evokuje?
Tie slová tam zazneli a pokiaľ ide o môj vnútorný svet platia v mnohých smeroch. Za hranicami  tohto sveta je to, rozumie sa, už komplikovanejšie  a na pomyselnom Olympe sveta sedia aj mocnejší bohovia než poetické slovo, alebo ak chcete – krása.  Tí chcú rozhodovať aj o tom, či a prečo sa máme triasť alebo či hnus by nemal  byť krásou.  Mocní „bohovia“ Wall Stretu nezakryte hovoria, že byť dobrý, znamená byť dobrý v klamstve, to je kľúčom k všetkému... A tak sme dnes klamaní a namiesto krásy sa nám podsúva zdanie krásy.   A možno sa pritom paradoxne odvraciame od toho, čo je nefalšovane krásne. A prijímame klamstvo krásou. Ale je to krása? Ak sa vrátim späť k pôvodnej otázke, skutočná báseň nemôže byť založená na klamstve, nesmie čitateľa klamať, zavádzať.  Len tak vytvorí hrádzu proti hnusu, ktorý sa k nám plazí zo všetkých strán.

PhDr. Ján Tazberík, CSc.
Pamätáte sa ešte na výherné knižné poukážky? Ako sa dnes (ne)podporuje šírenie literatúry?
Knižné poukážky boli skvelá vec. Ja sa na ne dobre pamätám. Boli spôsobom šírenia knihy.  Niekoľkokrát som prostredníctvom nich vyhral nákup ďalších kníh a veľmi ma to potešilo. Odvtedy sa nijaký podobný nápad na šírenie knihy nezrodil. Celkom vzdialene môžem spomenúť systém kultúrnych poukazov, ktoré –myslím v roku 2005 – zaviedol minister kultúry Toth.  Bol to dobrý nápad, hoci nie až taký inšpiratívny ako knižné poukážky. Čo ďalej? V prvom rade chýba zákon o knihe, hoci príkladov vo svete, ktorými by sme sa mohli inšpirovať, je dosť. Ale chýba politická vôľa, napriek tomu, že politici o tom hovoria a usilovne kývajú hlavami (najmä pred voľbami).  Neskôr sa ale nájdu dôvody, prečo to nie je možné. Ale prečo by nebolo možné spojiť do jedného systému záujmy autorov, vydavateľov, knižníc i čitateľov? Už som povedal, príklady, riešenia vo svete jestvujú, ale tí, ktorí o tom rozhodujú, asi nie sú vášnivými čitateľmi a knihy možno ani nepotrebujú...
Čítanie má priamu spojitosť so schopnosťou vyjadrovať sa. Je už - aj podľa Vás - v spoločnosti cítiť, že sme sa akosi zabudli vyjadrovať a chrlíme iba slová a slová a slová?
Inflácia slov  je veľká. A úmerne tomu strácame schopnosť vyjadrovať sa slovom. Kedysi som čítal jednu esej o slove;  hovorila o spoločenských systémoch, z ktorých niektoré slovo preceňovali,  iné zas zas cielene podceňovali. V akej situácii však žijeme dnes?  Nie je to nič z  opozície, o ktorej som hovoril. Dnešná situácia mi skôr pripomína beztvarú hmotu améby, ktorú nás uzaviera do svojho tela a požiera. Žijeme vo svete nebezpečných slovných améb, ktoré zjednodušujú náš svet.

8. 3. 2015

Ivan Brožík: Neznalosť pravidiel slovenského jazyka nadobúda rozmery epidémie

Býva to tak, žiaľ, často. Chodievame po uliciach, nanajvýš sa usmejeme na seba, ale málo či takmer vôbec nič nevieme o tom druhom, o jeho práci, snažení, záľubách a najmä o tom, čo sa mu podarilo dosiahnuť. Napríklad o obyvateľovi Rače, "virtuálnom" priateľovi mnohých z nás na stránke fb Priatelia Rače, PhDr. Jánovi Papugovi, PhD. Predsedá Slovenskej asociácii učiteľov slovenčiny.

Jej cieľom je je združovať učiteľky a učiteľov slovenského jazyka a literatúry všetkých typov škôl, študentov, prípadne priateľov a sympatizantov tohto predmetu. Má záujem aj o posilnenie vedeckej stránky obsahu vyučovania, preto pozýva medzi seba aj vysokoškolských učiteľov, pracovníkov vedeckých a metodických centier.

Zdá sa, akoby sa učiteľský stav v špecializácii slovenský jazyk po dlhšom čase aktivizoval. Vstupuje do pripomienkových konaní v rezorte školstva, vyjadruje sa k výchovno-vzdelávacím plánom – „chytila“ SAUS nový vietor?
Asociácii predsedám tretí rok. Mám vo zvyku zverenú činnosť vykonávať aktívne, nie formálne. Za to mám aj zopár odporcov. Napriek tomu sa snažím aktivizovať slovenčinárov v rámci našej korešpondencie, na sociálnych sieťach a na každoročnej konferencii. Máme zaznamenané aj mnohé úspechy, no oficiálne inštitúcie nepriznajú, že ustúpili našim požiadavkám, resp. sa nimi inšpirovali. Okrem toho nás je stále málo na to, aby sme boli partnerom v komunikácii o profilovom predmete na Slovensku (žiaľ, kvantita sa rešpektuje viac ako kvalita). Naša Asociácia funguje trinásť rokov, je jedna z najstarších profesijných organizácií, preto chceme nájsť svoje miesto v diskusiách o našom predmete, ktorý, máme pocit, je stále v rukách všetkých, len nie učiteľov z praxe s reálnym rozhľadom. A o tom, že máme odborníkov a námety, netreba pochybovať.
PhDr. Ján Papuga, PhD.
V uplynulých rokoch bola na Slovensku eufória z možnosti učiť sa cudzie jazyky. Ale podľa toho, ako vyzerá korešpondencia v slovenčine, nielen úradná, nielen písaný novinársky text, ale aj písomné zdieľanie medzi občanmi sa zdá, že slovenčina dostala naozaj veľa krutých rán a nikto ju nebránil.
Myslíte, že sme ju nebránili my, slovenčinári? Ak áno, uvediem to na správnu mieru. Diskutovalo sa o cudzích jazykoch na základných školách. Tam s tým z hľadiska nášho predmetu nemáme problém, keďže v novom učebnom pláne sa dotácia pre slovenčinu zvýšila. Dostatočný priestor na slovenčinu otvára efektívnejší spôsob vyučovania cudzieho jazyka (z iného hľadiska vyvstáva otázka, odkedy učiť cudzí jazyk a koľko cudzích jazykov na ZŠ učiť). Nespokojní sme s dotáciou slovenčiny na stredných školách, ktorá je iba 3 hodiny týždenne (!), kým cudzí jazyk môže mať raz toľko (aj s voliteľnými seminármi). Roky pripomienkujeme zvýšenie dotácie slovenčiny na stredných školách alebo aspoň povinné delenie tohto predmetu na skupiny, ako je to v prípade cudzích jazykov. Roky nám odkazujú bez argumentov, že to nie je možné. V presadzovaní tohto návrhu však budeme pokračovať. Slovenčinu sme teda bránili. No bez povšimnutia médií, ktorých priority sú inde.  
Už viac rokov aj jazykovedci pripomínajú, že jazyk je živý organizmus, že sa rozvíja, ale čo hovoríte na to, keď sa dnes bežne neskloňuje, súčasťou viet sú celé frázy v anglickom kalku. Je to ešte vývoj jazyka, alebo už jeho devastácia?
Ak si komunikant uvedomuje, že porušuje jazykovú normu, je to ten lepší prípad a koná tak pod vplyvom vonkajších faktorov – príslušnosť k záujmovej skupine, rebelantstvo, únava. Ak si to neuvedomuje, je to ten horší prípad, najmä ak sa tento komunikant vyjadruje verejne a vplýva tak na deti, mládež a iných používateľov jazyka. Internacionalizácia jazyka je bežný a prirodzený jav, ako aj vzájomné ovplyvňovanie jazykov. Je aj v rukách učiteľov predchádzanie podobným defektom. Bojujeme však so silnými vplyvmi verejne známych komunikantov a médií, ale aj s pedagogickými dokumentmi, ktoré dlhodobo neponúkajú kvalitné a nekontroverzné kurikulum slovenčiny.  
Prepáčte, každý vzdelaný človek si do smrti ctí prácu svojich učiteľov, ale okolo seba akosi pričasto vnímame ľudí, u ktorých možno dôvodne pochybovať o kvalitnej výuke slovenčiny. Čo sa stalo s kvalitou školstva, kde sú tí učitelia, ktorí slovenský jazyk nielen vedeli naučiť, ale k nemu aj mladých žiakov dokázali pritiahnuť – napríklad formou čítania krásnych kníh?
Súhlasím s vami, niektorí slovenčinári by mali opustiť priestory školy. Uvedomujem si to. Tí ďalší sú takí, ktorí sú už znechutení zo zmien v kurikule, ktoré sa pravidelne realizujú v štýle o nás – bez nás. Títo učitelia robia, čo sa dá, no napokon rezignujú a vyučovanie sa im mení na rutinu, naplnia si svoj plán, no pre všeobecnú únavu nedokážu spraviť viac. Tí kvalitní učitelia existujú, len na seba neupozorňujú. Mnohí učitelia nechcú na seba upozorňovať, lebo akékoľvek „vytŕčanie“ by im mohlo spôsobiť a spôsobuje problémy – viem to z vlastnej skúsenosti. Spomenuli ste v otázke aj literatúru. Je to osobitná téma, ku ktorej vám poviem iba toľko – systém zlikvidoval akúkoľvek motiváciu k čítaniu a štúdiu literatúry. Nakoniec chcem zodpovedne a úprimne vyhlásiť – kurikulum v rukách Asociácie zvýši kvalita vyučovania.  
Aký vplyv má neznalosť gramatiky a výslovnosti v mediálnych produktoch na celkový stav ovládania slovenského jazyka spoločnosťou?
Veľmi veľký vplyv. Neraz sa s deťmi dohadujem o spisovnosti/nespisovnosti. Ja im dávam lingvistické argumenty, ony mne hovoria, že to tak videli/počuli v médiách. Keďže médiá nemajú jazykových redaktorov a neaplikujú sa sankcie za nesprávne využívanie jazyka, vyrastie nám generácia, ktorá posunie jazyk do štandardu až subštandardu. Obrovským problémom (aj vďaka internetovej komunikácii) sú diakritické a interpunkčné znamienka, vytváranie správnych viet, skloňovanie, teda už nie iba ypsilony.
Slovenčina veľa rokov bojovala s odstránením germanizmov (najmä v nadbytočnom používaní osobných zámen), potom sa bránila prenikaniu bohemizmov, to sa deje a nie celkom úspešne dodnes, teraz je v absolútnom útlaku anglicizmov. Už aj mnohé vetné konštrukcie v slovenčine často – najmä v mladšej generácii - znejú, akoby ich prekladal robotický prekladateľ z angličtiny. Dokáže sa ešte náš materinský jazyk ubrániť?
Už vyššie som sa vyjadril, že jazyk sa neubráni, kým bude používateľ ľahostajný. Je prirodzené, že v jazyku dochádza k zmenám. Tie však musia byť zrozumiteľné, funkčné a rozšírené v úze. Obávam sa však, že väčší vplyv má oveľa menšia skupina verejne činných komunikantov, ktorí rozširujú defektné používanie jazyka. A kým nebude dostatočný priestor na vyučovanie slovenčiny na všetkých stupňoch škôl (vrátane vysokoškolského), tak používateľ nebude ani rozmýšľať o tom, ako by mal chrániť svoj jazyk. Viete napr. že budúci učiteľ akéhokoľvek predmetu nemusí absolvovať aspoň semestrálny kurz slovenčiny?  
Nie a som zdesený. Dovoľte však ďalšiu otázku. Nemožno porovnávať staré časy s novými, bola by to chyba, ale, nebolo predsa len niečo aj v tých starších metódach výuky jazyka dobré? Napríklad kluby čitateľov medzi žiakmi, povinné čítanie vybraných titulov literatúry, viac dôrazu na tvorbu slohových prác...
Ja sa nebránim inšpiráciou starými dobami. Vami spomenuté podujatia si pamätám ako žiak a využívam ich vo svojom vyučovaní. Moji žiaci musia (niekedy aj radi) čítať, diskutujú, robím pre nich besedy so spisovateľmi či chodia do divadla. Nie je jediného dôvodu, aby si učiteľ takéto formy neosvojil. Viete však, čo nie je predpísané... Mnohí učitelia riešia povinnú alebo mimočítankovú literatúru tak, že zadajú jednotlivcovi referát, ten ho stiahne z internetu, všetkým ho rozmnoží a pri skúšaní sa rozprávajú o obsahu. Takýto prístup robí tým poriadnym učiteľom zlú reklamu a sám nechápem, ako niekto môže takýmto spôsobom vyučovať. Tým sa potom prenáša vzťah k literatúre aj na žiakov.
Má naše súčasné školstvo v súčasnosti dostatok odborne pripravených a zdatných učiteľov slovenského jazyka?
Nie, nemá. Predmetové didaktiky sú väčšinou rýchlokurzom, prax sa realizuje niekoľkými "náčuvmi" a odučenými hodinami v krátkom čase. Okrem toho sa málokedy na vysokej škole učí svetová literatúra, ktorá spadá do vyučovania. Našli by sme aj viacero iných tém, ktoré sa vo vyučovaní vyskytujú, no predmetové didaktiky ich na príprave budúcich učiteľov nereflektujú. Študent a neskôr učiteľ tak musí popri byrokratických mašinériách realizovať intenzívne samoštúdium, ktoré sa nie vždy dá zvládať, najmä ak si musí popri učení privyrábať aj inak. Mohli by mu pomôcť školenia, no tie sú často nekvalitné alebo sa na nich prepierajú testovania či čítanie s porozumením. Ak sa aj nájde študent, ktorý chce vyučovať kvalitne a chce na sebe pracovať, môže sa dostať do rúk klasických učiteľov, ktorí jeho rozlet zatrhnú, striktne mu nadiktujú kurikulum a kontrolujú jeho naplnenie. Ak by sa vymykol tomuto tlak, začali by sa mu problémy...
Nie je podľa vás nepomer v počte vyučovacích hodín slovenčiny k cudzím jazykom najmä na základných školách? Médiá sa idú roztrhnúť, keď ministerstvo zvažuje viac hodín telocviku, čo je určite zdraviu prospešné, ale za posledných 25 rokov som nikde nezaregistroval debatu (myslím verejnú) o potrebe zvýšiť počet hodín slovenčiny v učebných osnovách. 
Učebný plán nie je plastický. Nechceme predsa deti držať v škole do piatej. Chcelo by to reálnu reformu, nie pseudoreformu, kde si rôzne záujmové skupiny diktujú počty hodín. A taká reforma sa dá spraviť! Telesná je potrebná. Aj výchova k manželstvu a rodičovstvu či ekologická výchova, kurz prvej pomoci a pod. Deti ale nie sú polyhistori! Len to je už iná téma. Je jasné, že materinský jazyk by mal mať oveľa väčší priestor, aký má v súčasnosti, najmä na strednej, ale i vysokej školy, keďže je prostriedkom komunikácie v Slovenskej republike.