15. 2. 2017

Michal Drotován: Potrebná úprava električkových zastávok v Krasňanoch

Krasňany v oblasti Ohňavy (v minulosti tiež Hohenau) menia svoju tvár - povolením výstavby najprv administratívneho komplexu YIT Reading a neskôr bytového komplexu Malé Krasňany vyvstala potreba úprav zastávok električky "Vozovňa Krasňany" a "Malé Krasňany" (Predtým Nový záhon). Týmto žiadam Hlavné mesto SR Bratislava a DPB, a.s. o zriadenie dvoch prechodov cez koľaje pre chodcov. Keďže z nejakých pre mňa neznámych dôvodov celá Račianska radiála (na rozdiel od Karloveskej, Vajnorskej a Ružinovskej radiály) nebola ani výhľadovo zahrnutá do opráv v nasledujúcich rokoch, je potrebné nájsť riešenie čím skôr.



Požadujem nasledovnú úpravu, ako uvádzam aj na mapke - a nižšie detailnejšie na fotografiách.


A: Zastávka Vozovňa Krasňany

Táto zastávka v minulosti obsluhovala územie vozovne, policajtov (vrátane ubytovne) a ďalších ubytovní - táto situácia sa však zmenila v posledných rokoch, kedy boli jednak prerobené ubytovne na bytové jednotky a jednak už v MČ Nové Mesto (v území prechádza hranica katastrov) vybudovali tri bytové domy Kivikko. Samozrejme bez riešenia zlepšenia zastávok električky a tiež autobusu č. 51 (aktuálne zastávku tvoria iba voľne pohodené betónové panely). Situácia sa zásadne zmenila aj výstavbou administratívneho centra YIT Reading a bytového komplexu Malé Krasňany. To vytvára potrebu pre presun stoviek chodcov.

Súčasný stav električkovej zastávky (v popredí) a autobusovej zastávky (v pozadí - na stĺpe sa nachádza žltý kôš):


Zastávka električky smer Rača:


Ako vidieť predmetná zastávka električky má po celej dĺžke cca priemerne 35 cm vysoký múrik - to robí výrazné problémy pre presuny smerom k bytového objektu Malé Krasňany a administratívnemu centru YIT Reading. Chodci musia zachádzať až 130 metrov. Situáciu ešte zhoršujú autá parkujúce na neregulovanom parkovisku, kde sa nenachádza žiaden chodník.

Navrhujem vybudovať prechod pre chodcov v tejto časti električkovej trate (ušetrí sa tým pre chodcov 130 m chôdze):

Zároveň žiadam Hlavné mesto SR Bratislava, aby upratali parkovisko pred DPB a umožnili bezpečný prechod pre chodcov. Aktuálny stav je katastrofálny (obrázok prechodu medzi betónovým chodníkom a parkoviskom).

B: Zastávka Malé Krasňany (predtým Nový záhon)

Situácia je v tomto prípade trochu lepšia - v smere v oblasti Daňového úradu je chodník, je však potrebné tiež vybudovať nový priechod pre chodcov v oblasti električkovej trate, nakoľko súčasný stav je pre chodcov veľmi nevhodný (pôvodne tam bola trasa iba k bývalej AB kozmetike, s budovami YIT a Malé Krasňany sa nepočítalo. Stav tejto zastávky je rovnaký prakticky minimálne 35 rokov (s výnimkou svetelnej tabule, ktorú namontovala firma Lucron Developement). Problémom je aj neexistujúci chodník od zastávky smer centrum k Novému záhonu - tento problém však nie je témou tohto blogu)

Jediný prístup na zastávku smer Rača v súčasnosti:

Požadujem vybudovať nový priechod pre chodcov cez električkovú trať (ušetrí sa tým pre chodcov cca 105 metrov chôdze):



Žiadam Hlavné mesto SR Bratislava a Dopravný podnik Bratislava, a.s., aby začali urgentne riešiť túto situáciu, ktorá bude po kolaudovaní bytových domov Malé Krasňany (resp. už v súčasnosti pre YIT Reading je) pre chodcov veľmi zlá.

Príklad prechodu na zastávke Hybešová v Rači - podobné riešenie navrhujem aj v prípade vyššie uvedených dvoch zastávok:



Michal Drotován
poslanec MZ Bratislava-Rača

Žiadosť: Primátor Bratislavy
Na vedomie: DPB, a.s.

14. 2. 2017

Jaroslav Pelan: Otvorený list starostovi MČ Rača


Vážený pán starosta Mgr. Peter Pilinský,

v Rači žijeme okrem iného aj pre charakteristický pôvab a ráz malebného vinohradníckeho mestečka. So znepokojením však sledujeme, ako sa tento pokojný ráz mení a Rača sa začína podobať veľkým sídliskám ako sú napríklad bratislavské Dlhé Diely. Nakoľko sa toto deje pod Vaším vedením, rozhodli sme sa Vás osloviť.

Bývame na Plickovej ulici (2 až 12) a plánovaná výstavba zámeru Rínok Rača na mieste bývalých Vinárskych závodov sa nás bytostne dotýka. Ako ste si už nepochybne všimli, developer plánuje vybudovať obytnú jednotku D3 neúmerne blízko našej bytovky, ktorá tu stojí už 30 rokov. Namiesto pokojných raňajok v rodinnom kruhu, v kuchyni zaliatej vychádzajúcim slnkom , si v lepšom prípade budeme  musieť chrániť súkromie tienením okien.

Vážený pán starosta, pozorne sledujeme celú situáciu okolo zámeru a stále nám nie je jasné, aké konkrétne kroky mestská časť v uvedenej veci urobila resp. plánuje urobiť. Vy sám ste v médiách viackrát deklarovali, že s výstavbou v takom objeme ako plánuje developer nesúhlasíte. 

Vaše vyjadrenia sme našli napríklad tu:

http://spravy.pravda.sk/regiony/clanok/362998-raca-nesuhlasi-s-vystavbou-v-byvalych-vinarskych-zavodoch/
http://www.racaweb.sk/vin-vin-rinok-raca-vinarske-zavody-pilinsky-bencont-kollar/
https://www.raca.sk/104-sk/aktuality/?page=7

Domnievame sa, že po neúspechu v konaní na Ministerstve životného prostredia je teraz na Vás ako štatutárovi mestskej časti (ktorý podpisuje všetky rozhodnutia) uplatniť výhrady MÚ Rača a obyvateľov pri rozhodovaní v rámci územného konania. Chceme Vás preto požiadať o konkrétne informácie, aké konkrétne kroky miestny úrad podnikne, aby došlo k podstatnému (nie len nepatrnému) zníženiu objemu výstavby na mieste bývalých Vinárskych závodov.

Tiež by sme Vás požiadali o prísny dohľad nad dodržaním podmienok Ministerstvo životného prostredia SR, ktorými podmienilo súhlas s realizáciou zámeru Rínok Rača.

Dovoľujeme si Vám pripomenúť najmä tieto pripomienky, ktoré sa našej bytovky bezprostredne dotýkajú:

  1. V spolupráci s hlavným mestom SR Bratislava a mestskou časťou Bratislava – Rača optimalizovať hmotovo - kapacitné riešenie posudzovaného areálu vo väzbe na plnenie regulatívov (IZP, IPP, KZ). 
  2. V plánovanom objekte D3 optimalizovať odstup medzi existujúcim bytovým domom (pozn. na Plickovej ulici) a navrhovanou stavbou a “ Vyriešiť vzdialenosť a podlažnosť objektu D3 k spokojnosti obyvateľov na Plickovej ulici“.   
  3. V rámci územného konania predloží navrhovateľ vyjadrenie DPB k dostatočnej kapacite MHD. 

Podmienky záverečného stanoviska sú záväzné a ich praktické (nielen symbolické) dodržanie považujeme za prejav úcty k právnemu štátu ako aj k samotných obyvateľov MČ Rača.

Žiadame Vás preto o stretnutie so zástupcami občanov Rače a bytového domu Plickova ulica 2 až 12, na ktorom by sme dojednali konkrétne kroky a podmienky úpravy projektu tak, aby nedošlo k zníženiu kvality bývania a znehodnoteniu trhovej hodnoty majetku občanov. 

Veríme, že nájdete odvahu hájiť záujmy občanov a nepodľahne tlaku developera. 

Obyvatelia a vlastníci bytov domu Plickova 2 – 12

Obrázok: Pohľad na bytový dom Plickova 2 - 12 (vpravo). Plánovaný bytový dom D3 by bol vyšší ako existujúci bytový dom a bližšie k bytovému domu ako datacentrum v popredí.

Jaroslav Pelan

8. 2. 2017

Rasťo Turanský: Staneme sa väzňami vo vlastnej MČ?

Pritiahnuté za vlasy? Nie. Naozaj tu máme stav ohrozenia.

V Rači sú naplánované projekty pre viac ako 14 000 nových obyvateľov, v špičkovej hodine pribudnú tisíce áut a nových cestujúcich do MHD. Bez akéhokoľvek reálneho rozvoja infraštruktúry. Tisíce ľudí znamenajú desiatky električiek v špičke navyše, jedna električka stojí milióny eur. Bude mať mesto desiatky miliónov eur na nové električky? Prispejú na to developeri? A vynárajú sa ďalšie otázky. Bude absolútna preferencia električiek, aby sa nestretávali na križovatkách? Bude mať mesto na postavenie ciest, ktoré sú plánované v územnom pláne? Podľa priorít vlády a možností mesta sotva.

Nová výstavba v Rači situáciu iba zhorší. Už teraz stojíme ráno v zápchach, zatiaľ čo z pezinského smeru veselo prúdia po Račianskej ulici autá do centra. Predstavte si, že sa k tomu pripoja ďalšie stovky áut. Na Púchovskú / Žitnú resp. Račiansku sa dostanete nie na 1.-2. svetelný interval, ale na 4.-5. Do električky sa už na Hybešovej nemusíte zmestiť, nie to ešte na Peknej ceste. Predstavte si to: Ráno sa stanete väzňami vo vlastnej mestskej časti.

Je v poriadku, ak mesto rastie a rozvíja sa. Je to vlastne účel miest - fungovať efektívnejšie, šetriť čas a vzdialenosti, poskytovať prácu, služby aj oddych. A budovať komunity a intenzívnejšie socializovať ľudí. Bratislava má potenciál byť "miliónovým mestom". No robí to prakticky bez akéhokoľvek strategického plánovania, rozvoja infraštruktúry a služieb. Prevláda developerský princíp postaviť, zhrabnúť prachy a po mne potopa. Výsledkom sú dopravné zápchy, preplnená MHD a nemožnosť umiestniť dieťa v škôlke. ANARCHIA.

Susedná Viedeň tiež rastie, rozvíja sa, no tam používajú princíp "infraštruktúra najprv". Jednoducho najprv naplánujú ulice, dopravnú obslužnosť, školy a škôlky a podľa týchto limitov stavajú. Je stanovený postup, úradníci aj developeri sa ho musia držať. Má svoje pravidlá a myslí na svojich obyvateľov. Aj preto je teraz Viedeň jedným z TOP svetových miest s najlepšou kvalitou života.

Ako pomôcť Bratislave a Rači? Proste sledujte, čo sa tu deje na stránkach raca.sk, bratislava.sk, na Facebooku https://www.facebook.com/zachranmeracu a v skupine https://www.facebook.com/groups/priateliarace/ . Aktívne sa zapájajte do pripomienkovania projektov a ak to nepôjde inak, pohrozte starostovi a primátorovi na nejakom zasadnutí.

Rastislav Turanský,
OZ Priatelia Rače




7. 2. 2017

Rasťo Turanský: Rínok Rača - bude rešpektovaný zákon?

Územné konanie sa začalo a MÚ Rača spolu s developerom žiaľ zavádzajú verejnosť. Na jednej strane MÚ deklaruje boj o zníženie objemu projektu a na druhej sa ani nenamáha využiť možnosti vyplývajúce z posudzovania EIA, ktoré môžu limitovať developera v jeho činnosti.

Stačí pritom iba trvať na splnení podmienok podľa kapitoly VI.3 . záverečného stanoviska MŽP. Preto som ešte 17.1. 2017 podal "námietky a pripomienky k návrhu na vydanie územného rozhodnutia o umiestnení stavby Obytný súbor Rínok Rača k ústnemu pojednávaniu spojenému s miestnym zisťovaním".

Podmienky záverečného stanoviska sú totiž záväzné a ich dodržanie považujem za prejav úcty k právnemu štátu ako aj k samotných obyvateľov MČ Rača.   

Tu sú moje zásadné pripomienky, ktoré som podal na MÚ Rača:

Ministerstvo životného prostredia SR vo svojom záverečnom stanovisku č. 1655/2016-3.4/ak zo dňa 22. 03. 2016 súhlasilo s realizáciou navrhovanej činnosti "OBYTNÝ SÚBOR RÍNOK RAČA, BRATISLAVA" v realizačnom variante podľa kapitoly VI..2. záverečného stanoviska a za podmienok podľa kapitoly VI.3. záverečného stanoviska.

Žiadam preto splniť podmienky podľa kapitoly VI.3 . záverečného stanoviska MŽP, špeciálne odborne vydokladovať (predložiť jasné a konečné projektové riešenie) a splniť nasledovné opatrenia a podmienky na prípravu, realizáciu a prípadne na ukončenie navrhovanej činnosti alebo jej zmeny, ako podmienky začatia územného konania:
  1. Pri návrhu terénnych a krajinárskych úprav v rámci celého plánovaného areálu a jeho okolia používať len pôvodné (autochtónne) druhy rastlín.
  2. V spolupráci s hlavným mestom SR Bratislava a mestskou časťou Bratislava – Rača optimalizovať hmotovo - kapacitné riešenie posudzovaného areálu vo väzbe na plnenie regulatívov (IZP, IPP, KZ).
  3. V plánovanom objekte D3 optimalizovať odstup medzi existujúcim bytovým domom a navrhovanou stavbou.
  4. Optimalizovať podlažnosť objektu A l. 
  5. V spolupráci s hl. mestom SR Bratislava a mestskou časťou Bratislava – Rača v projektovej dokumentácii pre územné konanie ako samostatný objekt navrhnúť "PredÍženie ľavého odbočovacieho pruhu zo Žitnej ul. na Hečkovu" a preukázať na základe stanovísk správcu komunikácie a majetkovo - právneho vysporiadania jeho realizovateľnosť.
  6. V projektovej dokumentácii pre územné konanie navrhnúť dopravné riešenie v priestore križovatky Barónka / Kubačova ulica tak, aby tu bola možnosť odbočenia na ulice Oblačná, Hybešova zo všetkých smerov.
  7. V prípade, ak je pripravovaný zámer "LBG Aréna" zahrnutý do objemov dopravy "iných zámerov" a má záväzné stanovisko mesta, resp. rozhodnutie o umiestnení stavby, zahrnúť ho do dopravno-kapacitného posúdenia v rámci DIŠ predmetného areálu.
  8. Pri odvádzaní vôd z povrchového odtoku preferovať retenčné nádrže a vsakovanie. Pre tieto účely vypracovať samostatný hydrogeologický posudok, na základe ktorého bude určené akú plochu územia bude možné odvodniť v rámci celého areálu. Zvyšok bude odvedený do dažďovej kanalizácie.
  9. V rámci územného konania predloží navrhovateľ vyjadrenie DPB k dostatočnej kapacite MHD.
  10. Preveriť u správcu svetelne signalizačných zariadení na križovatkách zahrnutých do simulácie možnosť úpravy signálnych plánov na hodnoty podľa výsledkov simulácie v praxi. 

Keďže na základe stanovísk dotknutých subjektov vyplynuli nové skutočnosti, žiadam tiež: 
  • Zahrnúť a aktualizovať simuláciu dopravnej situácie aj s absolútnou preferenciou električiek na križovatke č. 339 (Žitná – Hečkova), ako požaduje Dopravný podnik Bratislava vo svojom vyjadrení k projektu stavby pre územné rozhodnutie.
  • V prípade, ak z nejakého dôvodu nebude realizovaný odbočovací smer vľavo z Kubačovej na Strelkovu s pokračovaním na Hybešovu a Oblačnú, žiadam o prepracovanie a aktualizáciu dopravnej štúdie. Odôvodnenie: V prípade, že Z dopracovania DIŠ o rannú špičku vyplynulo, že prístupové komunikácie budú prejazdné s tým, že program pri prerozdeľovaní dopravy preferoval iné smery ako pri poobednej špičke. Na základe odporu, ktorý vytvára pre novú generovanú dopravu hlavný cestný ťah, boli menšie intenzity dopravy  alokované na Kadnárovú a Hečkovú a väčšie na Hybešovu. Bližšie v kapitole C posudku.
  • Štúdia na ochranu intravilánu Mestskej časti Bratislava – Rača pred záplavami (Bratislava, marec 2008) konštatuje, citujem: „Je možné konštatovať, že súčasný stav kanalizačnej siete nevyhovuje platným predpisom a nie je možné uvažovať s pripájaním akýchkoľvek vôd (aj splaškových!) do súčasnej kanalizačnej siete.“ Zo štúdie vyplýva, že stoková sieť je preťažovaná a hrozí výron vody na terén. Žiadam preto podmieniť pokračovanie  územného konania zámeru až po odstránení nedostattkov kanalizačnej siete a aktualizácie predmetnej štúdie (časť štúdie je priložená k pripomienkam ako príloha č. 1). 

Ďalej, žiadam splniť nasledovné  stanoviská záverečného stanoviska č. 1655/2016-3.4/ak  zo dňa 22. 03. 2016, ktoré MŽP akceptovalo:
  • Rokovať ďalej o tzv. hmotovo - kapacitných ukazovateľoch. Navrhujem preto redukciu plochy nadzemnej podlažnej plochy na polovicu oproti návrhu v zámere a taktiež redukciu počtu bytov na polovicu oproti hodnote uvádzanej v zámere.
  • Vyriešiť vzdialenosť a podlažnosť objektu D3 k spokojnosti obyvateľov na Plickovej ulici.
  • Doriešiť priestor medzi NKD a objektami C3 a D4 tak, aby vizuálne vynikol objekt Nemeckého kultúrneho domu.

Zároveň uvádzam, že ako účastník konania naďalej trvám na to, že predmetný zámer Rínok Rača nie je pre dané územie vhodný a s jeho realizáciou v predloženej forme nesúhlasím. Žiadam minimalizovať objem výstavby čo do nadzemnej podlažnej plochy a počtu bytov na polovicu. 

V Bratislave dňa 17.1.2017 Ing. Rastislav Turanský