25. 6. 2017

Dušan Veselý: Nedbanlivosť či idiotizmus?

Tak nám pyroman opäť zakúril. V Bratislavskej Rači už asi 4 roky niekto podpaľuje tie vinice, ktoré sú zanedbané, plné suchej trávy. 

Až do 24. júna 2017 sme tu mali najväčší požiar viníc 23.7.2015 (cca okolo 15. hodiny).


toto je z toho dátumu:







Predstavu o rozsahu požiaru z júla 2015 si môžete urobiť podľa panorámy zhoreniska




Požiar z 24. júna 2017 zasiahol niekoľkonásobne väčšiu plochu. Severný okraj dosiahol takmer k lesu a práve tam pomocou vrtuľníka zhadzovali hektolitre vody naberané z neďalekých nádrží (Zlaté Piesky).





Východná časť zhoreniska dosiahla oblasť tesne nad zdrojom pitnej vody. V tejto časti boli ohrozené obydlia.





Vo viniciach boli desiatky hasičov a asi 7 alebo 8 požiarnických cisterien. Špecialisti napokon vyhodnotili, že hrozí požiar lesného porastu a nasadili vrtuľník/y MV.


Celá akcia si vyžiadala plné nasadenie členov protipožiarneho zboru. 


Na fórach sociálnej siete prebieha búrlivá výmena názorov. Už som čítal, že vraj sa jedná o mimoriadnu fyzikálnu udalosť, keď dno odhodenej fľaše pôsobí ako lupa a vznieti sa suchá tráva. No takto, vážení, s týmto kŕmte kone, tie majú veľké hlavy a im sa také koniny môžu rozprávať.


Toto je dielo duševného mrzáka. Teraz už iba identifikovať jeho pohnútky a protispoločenské konanie. Patrí do ústavu duševných mrzákov, ale nech psychológ vyhodnotí, či vie odhadnúť nebezpečenstvo svojho konania. 

                                       Okrem spáleniska....


 ... smradu, popolčeku na lodžiách, spôsobil duševný mrzák aj traumu faune


(foto Viktor Szabo, vďaka za povolenie publikovať)



Vinice, či už obrábané alebo neobrábané, sú posledné roky plné drobnej a vyššej zvery. Srnky možno vidieť aj v okrajových častiach sídlisk.



Pevne verím, že si to duševný mrzák, čo podpálil vinice v Rači 24. júna prečíta, pretože toto už nie sú srandičky.


22. 6. 2017

Lucia Kalmárová: Hravé chodníky okolo ZŠ Tbiliská

Na začiatku bola vlastná pozitívna skúsenosť zo zahraničnej základnej školy, kde dcéra spolu so spolužiakmi trávili minimálne tretinu času aktivitami vonku. Tomu bol aj prispôsobený celý areál školy s rozmanitými prvkami na spoločné hry, športovanie, ale aj oddych.

Keď som zo začiatku vyzdvihovala dcéru z Klubu detí na našej novej škole na Tbiliskej, zarazilo ma, že deti nemajú veľa možností, ako sa zabaviť na školskom dvore. Teda, ak nerátam veľké futbalové ihrisko s dvomi veľkými bránami, pár stromov pri vchode do areálu a malé detské ihrisko zastrčené v odľahlom kúte areálu.

Samozrejme, bola som si vedomá reality nášho „podfinancovaného“ školstva, ale napriek tomu som sa nevzdávala myšlienky spestriť trochu prostredie areálu školy a ponúknuť viac podnetov na aktivity našim deťom. Preto som oslovila pani riaditeľku s návrhom na namaľovanie rôznych hier (náučných aj zábavných) na chodníky okolo školy. Mala som šťastie, lebo pani riaditeľka moju snahu od začiatku ocenila a podporila. Dohodli sme si termíny, financovanie materiálu z fondu ZRPŠ a rozvrh spoločných aktivít pred/počas maľovania.

Vznikla z toho veľmi príjemná a komorná akcia rodičov, detí a zamestnancov školy, ktorí počas štyroch víkendových dní svojpomocne namaľovali všetky dohodnuté hry a kresby. Deti si užili prácu s novými pomôckami a materiálmi a rodičia mali príjemný pocit z dobre odvedenej práce pre svoje deti. Veľmi sa mi páčilo, ako sa niektorí rodičia nadchli a prinášali svoje vlastné návrhy na skrášlenie a vylepšenie školy a jej okolia. Mám pocit, že naše maľovanie je len začiatok... 😊

Týmto sa chcem poďakovať za podporu a pomoc všetkým, ktorí mali chuť a vôľu zapojiť sa do dobrovoľnej aktivity prospešnej všetkým deťom navštevujúcim areál ZŠ Tbiliská.

Teším sa na náš ďalší spoločný projekt. 😊

Lucia Kalmárová
mama prváčky zo ZŠ Tbiliská




15. 6. 2017

Michal Drotován: Ako zlepšiť dopravnú dostupnosť na Račianskej a Rybničnej?

Jedným z kľúčových problémov, ktoré zásadne ovplyvňujú kvalitu života v mestách, je doprava. To, ako rýchly, pohodlný a efektívny je presun ľudí z domu do práce či do škôl a naspäť je veľmi podstatné pre celkové hodnotenie spokojnosti. Nie je nič príjemné neefektívne míňať čas v kolónach či nekonečným čakaním na zmeškaný spoj MHD. Je dôležité, aby Rača, Vajnory, Nové Mesto spoločne s mestami a obcami v radiále cca 20 km hľadali spoločné riešenie pre zlepšenie situácie. Veľmi podstatné je, ako sa využije železničný koridor. Tu je zopár projektov, ktoré by sa spoločným tlakom miest, obcí a BSK na štát mohlo podariť posunúť výrazne dopredu.
 

V skratke - pravidelná nízkopodlažná integrovaná osobná doprava zo smeru Pezinok a Senec, ktoré sú kľúčové pre náš mikroregión JURAVA, zavedenie nových liniek v špičke, zjednodušenie prepravy bicyklov, vybudovanie nových zastávok resp. sprístupnenie súčasných staníc, náväznosť spojov.

Železničná stanica Bratislava - Rača

Po dlhých rokoch sa relatívne nedávno podarilo celú stanicu zrekonštruovať a zmodernizovať. Napriek jej nie veľmi dobrej polohe vo vzťahu k centrálnej Rači má veľký potenciál.
 

Keď sa pozrieme na 500 metrový rádius (cca 6 min. chôdzou) resp. 750 m rádius (cca 9-10 minút chôdzou) danej stanice, tak by vedela pokryť väčšinu obytných zón v mestskej časti. Ak k tomu prirátame projekt prekládky Púchovskej cesty (a možné vytvorenie parkoviska a polyfunkčnej zóny na druhej strane železničnej stanice), stanica naberá na význame. Dôležité však je, aby sa ňou dalo dostať do celého mesta (napr. Trnavské mýto, lokalita Nivy, Nové Mesto, Vrakuňa, Petržalka a pod.). A tiež bezpečný prechod chodcov na Púchovskej ceste.


Generel dopravy Bratislavy navrhuje v tejto lokalite dokonca zokruhovanie a rozšírenie električkovej trate - toto zatiaľ - v dnešných pomeroch - považujme za sci-fi.


V analýze možných záchytných parkovísk je vytipovaná aj zóna Rybničná - táto v súčasnosti industriálna zóna by v budúcnosti mohla byť rozvojovou zónou (brownfields), jedným z cieľom je aj výrazne zlepšenie športových možností v areáloch BSK (o tom napíšem neskôr) či projekt Cepit. Pre budúcnosť by bolo dobré teda rátať aj s jednoduchým a rýchlym peším spojením stanice s oblasťou Pánty. Prípadne uvažovať so železničnou zastávkou v oblasti BEZ-ky.



Železničná stanica Bratislava - Východ (Rendez)


Jedným z vyskúšaných projektov je projekt osobnej dopravy zo stanice Bratislava- Východ, ktorý síce mal iba krátke trvanie, ale bol medzi ľuďmi populárny. Zapojenie tejto stanice do osobnej vlakovej dopravy (smer Senec-Malacky resp. smer na Filiálku či do Petržalky cez Nové Mesto) by bolo nákladovo najjednoduchšie.
 

Pokrytie pešej dostupnosti do 10 minút (750m) je dostatočné s výnimkou sídliska Šajby. To by mohlo byť vyriešené jednak zlepšením autobusovej dostupnosti, ale hlavne vybudovaním bezpečnej cyklocesty a krytého bezpečného parkoviska pre bicykle na stanici Bratislava - Východ. Alternatívou je vybudovanie železničnej zastávky Šajby. Stanica Bratislava - Východ by pomohla aj rozvoju cestovného ruchu na Rendezi.
 

Železničná stanica Bratislava - Vinohrady a železničná stanica Bratislava - Predmestie

Železničná stanica BA-Vinohrady, ktorá je podľa všetkého druhá najvyťaženejšia v Bratislave, by potrebovala nielen rekonštrukciu, ale hlavne aj výraznú úpravu verejný priestorov v okolí. Hlavne ak sa v okolí rozširujú rezidenčné projekty ako Kivikko, Malé Krasňany, potenciálne projekt v AB kozmetike, na opačnej strane Biely kríž, Nobelova, možný rozvoj brownfields Dynamitky).

Na druhej strane stanica BA-Predmestie je kompletne rekonštruovaná, ale prakticky nepoužívaná. Obe by mohli vytvoriť veľmi dobrú dostupnosť týchto bodov (nielen smer zo suburbanizovaných lokalít okolia Bratislavy, ale aj priamo dostupnosť obyvateľov danej lokality na pomedzí Rače a Nového Mesta). 


Úprava tohto priestoru pri projekte Kivikko do normálnej podoby je tiež kľúčová.


Rádius daných dvoch staníc je veľmi dobrý, je tam tranzitný bod nielen na električky, ale aj na autobusy MHD a SAD. Ak sa rozšíria možnosti prepravy (napr. smer Filiálka, Nové Mesto, Nivy, Petržalka v prípade Predmestia), tak tento bod má veľmi veľký dopravný potenciál. Dôležité však je zabezpečiť normálne a bezpečné spojenia pre chodcov.


Magistrát v pláne možných lokalít na záchytné parkoviská síce vytipoval dve lokality v tejto oblasti, obe sú však prakticky nereálne - jednak majetkovo (menšie parkovisko pri ŽS Vinohrady je vlastník pozemku súkromná spoločnosť Tatra Rezidence, ktorá tam má dokonca povolenie stavať polyfunkčnú budovu) a jednak nulovým prístupom (druhé veľké parkovisko v mapke - absolútne nerealizovateľné bez predĺženia Galvaniho a vybudovania pešej dostupnosti cez koľajnice).


Železničná stanica Bratislava - Vajnory

Dobrá správa na úvod je, že sa táto polorozpadnutá a zabudnutá stanica má v najbližších mesiacoch (či rokoch) podľa vyjadrenia ŽSR rekonštruovať, to však tvrdili aj v roku 2015 a nič. Tak si radšej počkajme na realizáciu. Táto stanica má najväčší potenciál ohľadom záchytných parkovísk a tiež rýchleho presunu Vajnorákov do mesta (pri vybudovaní veľkého bezpečného parkoviska pre bicykle by ani nebol problém s dostupnosťou celých Vajnor do 10 minút).


Možné záchytné parkoviská podľa magistrátu sú v mapke nižšie. Plánuje sa podľa vyjadrení aj predĺženie električkovej trate zo Zlatých pieskov.
 

Kľúčovou otázkou sú nielen tieto stanice, ale hlavne cieľové body v Bratislave - možnosť pohodlného a rýchleho cestovania na stanice a zastávky Nové Mesto, Filiálka, Železná studienka (príp. TIOP Patrónka - o možných nových staniciach a zastávkach napísal dobrý článok Milan Perný, je len smutné, že sa to zo strany mesta a ZSR  za tri roky veľmi neposunulo), Nivy, Petržalka, Trnávka, Devínska Nová Ves atď. V každom prípade je kľúčové, aby nad týmito projektmi a ich silným presadzovaním prevzal patronát aj Bratislavský samosprávny kraj - tak ako v prípade Juhomoravského kraja, kde je systém integrovanej dopravy naozaj funkčný.


Michal Drotován
kandidát na poslanca BSK 2017
www.facebook.com/michal.drotovan
www.drotovan.sk

Ak máte možnosť a chcete ma podporiť, možnosti sú uvedené tu. Ďakujem!

Foto: stanice - autor (stav jún 2017), ostatné sú printscreen generel dopravy, analýza záchytných parkovísk a Googlemaps.

12. 6. 2017

Michal Drotován: Silný hlas Rače v BSK

Milí priatelia,

ak by ste mali čas, chuť a možnosť, budem rád, ak sa zapojíte do môjho tímu a pomôžete mi v kampani na poslanca BSK 2017.

1. Môžete si vytlačiť podpisový hárok a vyzbierať pár podpisov na podporu mojej kandidatúry. Potrebný je zo strany podpisujúcich trvalý pobyt v Rači, vek 18 rokov plus a riadne vypísané všetky kolonky (pozor Bratislava celým názvom, nie BA a pod.). Ak budete mať podpísaný hárok (hárky), kontaktujete ma na e-mailovej adrese drotovan@yahoo.com pre osobné prevzatie.

Hárok tu.

2. Ak sa chcete stať súčasťou môjho tímu a viac pomôcť napr. pri roznášaní letákov, zbere podpisov v uliciach Rače a pod., vypíšte tento formulár a budem vás kontaktovať.

3. ak máte možnosť, môžete podporiť moju kampaň finančne na tomto transparentnom účet.

4. všetky najnovšie informácie sú zverejňované na FB, môžete sa sem pridať a pozvať aj Vašich priateľov a známych.

Ďakujem!

Michal Drotován
kandidát na poslanca BSK 2017
www.facebook.com/michal.drotovan
www.drotovan.sk

4. 6. 2017

Miro Ščibrany: Keď je „malá výhra“ starostu veľkou prehrou obyvateľov

Je údajná dohoda so spoločnosťou RETKINS s.r.o. o vežiaku a parku naozaj taká dobrá, za akú ju palcovými titulkami v Račianskom výbere vydáva starosta Peter Pilinský? Je to v danej chvíli naozaj maximum možného?

Keď koncom roka 2016 zámena pozemkov v lokalite tzv. Radničného námestia Rača (RNR) neprešla na mestskom zastupiteľstve (MsZ) ani na druhý pokus, nad novým parkom nadlho zavislo hrobové ticho. Odmlčal sa developer. Odmlčal sa starosta. Nikto netušil, čo sa deje a bude diať. Ani obyvatelia, ani poslanci. Ticho hustlo.

Po pol roku, v polovici apríla, čas začal naberať obrátky.
A začali sa diať veci.

Najprv starosta 11. apríla oznámil, že nový park v Rači nebude. Aj kto za to môže. Mestskí poslanci a aktivisti, čo poslancov „donútili“ nepodporiť zámenu, o ktorej developer a starosta rokovali vyše dva roky. A o ktorej výhodnosti starosta bol a je presvedčený. Až tak, že NIKDY nepredložil žiadnu analýzu výhodnosti. Veď načo míňať obecné peniaze na daromnice, no nie?

Potom 2. mája starosta v mesačníku Račiansky výber vyzval INTERCOM Development s.r.o. (spol. INTERCOM), aby park predsa len vybudovala. „Som presvedčený, že ste nám to všetkým tak trochu dlžný,“ dôvodil.


Akiste bolo dielom náhody, že práve v ten istý deň spoločnosť RETKINS s.r.o. (spol. RETKINS) – na základe zmluvy z 25. apríla nový majiteľ pozemku a stavebného povolenia na 8-podlažný vežiak SO 115 – oplotila priestor, kde spol. INTERCOM vlastníkom bytov na tzv. RNR sľubovala vybudovať park.



Ešte na zmluve z 25. apríla neuschol atrament a bagre spol. RETKINS 4. mája už hĺbili jamu. [1]


Foto © Alžbeta Mráková

JUDr. Dušan Repák, spolumajiteľ spol. RETKINS, sa ukázal byť väčší macho ako Ivan Kmotrík, majiteľ spol. INTERCOM. A ukázal sa byť aj pružnejším partnerom starostu. Kým vyrokovať zámenu pozemkov s Ivanom Kmotríkom starostovi Pilinskému trvalo vyše dvoch rokov, dohoda s JUDr. Repákom bola na svete za dva týždne. Starosta ju oznámil 16. mája na web–stránke mestskej časti a palcovým titulkom 31. mája na prvej strane Račianskeho výberu číslo 6:



Článok končí slovami starostu:

„Stále ma mrzí, že sme prišli o pôvodne plánovaný plnohodnotný park. Ale najnovšie rozhodnutie o zmenšení budovy a vytvorení priestoru aspoň na menší verejný park považujem za naše malé víťazstvo.“

Ak je pre starostu „malým víťazstvom“ 6 – 8-podlažná budova s mikroparčíkom na rozlohe 1 000 m2 pozemkov mesta, čo je pre obyvateľov RNR a Rače zjavne veľká prehra, potom si hodno položiť otázku: Čo prinesú jeho veľké víťazstvá?

Starosta zaujatý rokovaním o „kompromise“ si nestihol všimnúť, že spol. RETKINS zmluvne prevzala všetky záväzky spol. INTERCOM v lokalite RNR. Vrátane záväzku vybudovať park. Park s výmerou 3 200 m2. Bez vežiaka s apartmánmi.

Kde sa táto skutočnosť zrkadlí v starostovom „malom víťazstve“?

A starosta si už vôbec nestihol všimnúť to, čo pred dvomi dňami, 2. júna, zistil miestnym vyšetrovaním magistrát: že spol. RETKINS neoprávnene zabrala pozemky mesta a užíva ich bez právneho titulu [5]. Preto magistrát vyzval spol. RETKINS nepokračovať v stavebných prácach na pozemkoch mesta.

Lenže zastaví to JUDr. Repáka? Veď práve činmi „na hrane“ sa buduje povesť dravého a neohrozeného podnikateľa. Ivan Kmotrík sa môže ísť k JUDr. Repákovi učiť. Mimochodom, k JUDr. Repákovi, ktorý sa v roku 2012 uchádzal o mandát poslanca NR SR. Z 11. miesta na kandidátke Zmeny zdola vedenej Jánom Budajom [6].

Na záver sa ponúka viacero otázok:

Komu slúži starostom narýchlo konšpiračne upečený „kompromis“ s developermi? Bez účasti obyvateľov a poslancov Rače? Neslúži náhodou jeho politickej kariére? Nechystá sa Peter Pilinský v roku 2017 uchádzať o mandát poslanca zastupiteľstva BSK za Raču? A v roku 2018 o mandát poslanca MsZ za Raču a starostu Rače? Nie sú práve toto dôvody konať tak, ako v kauze „park na RNR“ koná od samého začiatku? Nie je park len politická kalkulácia? A nadbiehanie developerom a potenciálnym sponzorom?

A spol. INTERCOM (Ivan Kmotrík) so spol. RETKINS (JUDr. Dušan Repák)? Nerobia si obaja developeri s pozemkami hlavného mesta v Rači už roky, čo sa im zachce?

Dokedy, dvojnásobný starosta Pilinský?



Súvisiace články:




RENDEZ 2017

17. - 18. júna 2017 - 19. celoslovenský zraz historických železničných vozidiel, rušňové depo Bratislava východ (staré depo - Rendez)


3. 6. 2017

Martin Rybák: Magistrát: RETKINS s.r.o. stavia na pozemkoch mesta NEOPRÁVNENE

Ivan Kmotrík dostal zelenú pre výstavbu developerského projektu tzv. Radničné námestie v Rači (RNR) ešte v roku 2007, keď miestni poslanci Sekerka, Madzin, Ivičič, (súčasný starosta) Pilinský a ďalší odsúhlasili predaj pozemkov v tejto lokalite jeho spoločnosti Intercom Development s.r.o.. Bez záruk, ako bude predmetné územie zastavané a aké prínosy a dopady bude mať na kvalitu života Račanov.

Výstavba sa začala v r. 2012 a od r. 2014 Pavel Komorník, konateľ Kmotríkovej spoločnosti, spustil masívnu mediálnu kampaň s efektnými vizualizáciami – bývanie pri novom parku. Kampaň intenzívne bežala najmä v televízii TA3, podporená aj PR príspevkami, ktoré boli súčasťou spravodajstva TA3. Nečudo, veď Pavel Komorník je zároveň aj konateľom TA3.

Pri predaji bytov však pozabudol informovať svojich zákazníkov a zapracovať do kúpnych zmlúv ustanovenia, že bývať pri novom parku budú len v prípade, ak mesto splní ním navrhnuté podmienky zámeny pozemkov.

V návrhu zámeny pozemkov chýbala kľúčová vec – záruky. Záruky, ktoré by definitívne zamedzili developerovi možnosť stavať 8-podlažnú budovu. Návrh, tak ako ho predložil developer, totiž pripúšťal možnosť, že zámena pozemkov síce prebehne, ale práva stavebníka ostanú v rukách developera – developer by mohol stavať legálne na mestskom pozemku. Postoj časti mestských poslancov, ktorí sa dožadovali záruk a návrh bez záruk nepodporili, neskôr na web stránke MČ Rača starosta Peter Pilinský označil za „amaterizmus, krátkozrakosť a odtrhnutosť od reality“.

Pavel Komorník predával byty svojim zákazníkom ako bývanie pri novom parku. Potom, čo byty predal a zinkasoval od nich milióny eur, pozemok, na ktorom sľuboval vybudovať park, bez váhania predal JUDr. Dušanovi Repákovi zo spol. RETKINS s.r.o. (podľa mediálne dostupných informácií blízkemu človekovi I. Kmotríka). Kmotrík svojim zákazníkom, ktorí si priplatili za bývanie pri novom parku, odkázal  – „Pre mňa-za mňa, nech je to rozbité a nech tam stoja garáže“.

Starosta Pilinský namiesto toho, aby obhajoval verejný záujemvybudovanie parku o rozlohe 3200 m2 – rokuje s developerom Repákom (Retkins s.r.o.) o stavbe budovy. Na pozemku, kde developeri sľubovali park typu „Medická záhrada“. Zeleň priľahlú k budove starosta Pilinský nazýva parkom a skutočnosť, že namiesto parku vyrokoval s developerom apartmánovú budovu, nazýva svojim malým víťazstvom.

Račiansky starosta mal a stále má vedomosť, že stavba, o ktorej rokoval s developerom, zasahuje na mestské pozemky, ku ktorým developer nemá žiadny nájomný vzťah. Račiansky starosta mal a stále má vedomosť, že na mestských pozemkoch už Repák zahájil stavebné práce a tým znehodnotil majetok mesta. Spoločnosť Retkins s.r.o. mestské pozemky oplotila. Obyvateľom Rače znemožnila prístup na verejné priestranstvo. Na mestských pozemkoch nie je zeleň a miesto pre oddych obyvateľov Rače. Sú na nich bagre a kopce hliny.

Prečo starosta Rače toleruje takéto počínanie developera na úkor obyvateľov?

Stanovisko Hlavného mesta SR konštatuje, že spoločnosť RETKINS s.r.o. neoprávnene zabrala a zahájila výkopové práce na pozemkoch vo vlastníctve hlavného mesta a vyzýva spol. RETKINS s.r.o., aby nepokračovala v stavebných prácach na týchto pozemkoch.

Opätovne tu máme scenár, keď sa starosta nečinne prizerá, ako developer umiestňuje na mestské pozemky svoje stavby. Čím bude teraz obhajovať „právo stavby“?
Akým spôsobom a v akých termínoch bude starosta Pilinský konať?
Znovu bude tvrdiť, že nemá žiadne páky na developera?
Znovu sa zopakuje hon na čarodejnice, keď bude hľadať zodpovednosť 
všade inde, len nie u seba?
Znovu uverejní v mesačníku Račiansky výber jednostranné vyjadrenia?
A hovorkyňa MČ Rača E. Miklánková znovu odmietne dať priestor na vyjadrenie občanom k tejto téme s odôvodnením, že je povinná riadiť sa nariadeniami vedenia MČ Rača?

Martin Rybák
člen občianskej komisie
pre posúdenie výhodnosti zámeny na RNR

Súvisiace články:




1. 6. 2017

Ľudmila Hudecová: Na jednu žiadosť dve odpovede, no ani jedna ochota situáciu riešiť

Daň za pozemok nech platí vlastník, využívať ho budeme „my všetci“?

Skúsim stručne popísať situáciu:
V roku 2013 prebehla na MÚ Rača akcia – zvolávali občanov ohľadom ROEP-u (ROEP – register obnovenej evidencie pozemkov).
Ako mnohým iným, aj na mojom LV v časti E pribudlo 76 m2, ktoré boli v minulosti jednoducho použité na rozšírenie komunikácii – konkrétne Popolnej (v časti križovatky s ulicou Na medzi).
V roku 2014 bol riadne vypracovaný geometrický plán a tento zakreslený a zapísaný do môjho LV v časti C. Za tieto m2 aj riadne platím daň z nehnuteľností. Keďže však túto časť pozemku nemôžem riadne využívať, oslovila som v júni r. 2016 MÚ Rača o právne urovnanie vzťahu k tomuto pozemku. Môj návrh bol: odkúpenie 76 m2 mestskou časťou Rača.
Dňa 14.7.2016 som dostala odpoveď, citujem: „... si Vám dovoľujem oznámiť, že prevod nehnuteľností schvaľuje miestne zastupiteľstvo mestskej časti Bratislava-Rača uznesením. Vaša žiadosť bude zaradená do legislatívneho procesu miestneho úradu mestskej časti Bratislava-Rača a nasledovne Vás budeme informovať o jeho výsledku“. Podpísaná prednostka MÚ p. Ing. Jana Pešková.
Medzičasom sa však spustila akcia – petícia za okamžité riešenie dopravnej situácie na Popolnej v časti od križovatky Popolná – Rudnická po križovatku Popolná – Na medzi, za stavebnú uzáveru z dôvodu nedostatočnej prístupovej komunikácie vzhľadom k neúmernej výstavbe a za vypracovanie zónovej štúdie, pretože v tejto lokalite začína obrovský stavebný boom výhodný predovšetkým pre developerov.
Začala som sa zaujímať, čo je vlastne s mojou žiadosťou z júna 2016.
Na miestnom zastupiteľstve 11.4.2017 mi p. starosta Pilinský povedal, že predmetný pozemok je vo vlastníctve hl. mesta SR Bratislava a mám sa obrátiť so žiadosťou na magistrát.
Ihneď na druhý deň, 12.4.2017, som dostala z MÚ Bratislava-Rača druhú odpoveď – len stručne: pozemok sa nachádza pod verejnou komunikáciu III. triedy, je vo vlastníctve hl. mesta SR Bratislava a je zverený do správy mestskej časti Bratislava-Rača, a to od roku 1992. S odvolaním sa na znenie Zákona č. 66/2009 Z.z.
Zjednodušene povedané, som „povinná strpieť výkon práv zodpovedajúci vecnému bremenu do vykonania pozemkových úprav v príslušnom katastrálnom území“. Mám sa teda obrátiť s mojou žiadosťou na príslušné oddelenie magistrátu hl. mesta SR Bratislavy, ktoré je vlastníkom komunikácie na Popolnej ulici. Podpísaná Ing. Jana Pešková, prednostka MÚ.
Zhrnuté – na jednu žiadosť dve rôzne odpovede, avšak ani jedna ochota zo strany MÚ Bratislava-Rača situáciu riešiť. Či už odkupom, prenájmom, či iným spôsobom. Nebola som prizvaná k žiadnemu rokovaniu napriek tomu, že miestnym zastupiteľstvom bola schválená rekonštrukcia Popolnej v časti od križovatky Popolná – Rudnická po križovatku Popolná – Na medzi.
Osobne som otvorená viacerým riešeniam, avšak MÚ Bratislava-Rača tento problém alibisticky posúva namiesto toho, aby ho riešil. Touto politikou MČ Rača – daň za pozemok nech platí vlastník, ale využívať ho budeme „my všetci“ – sa problém len nabaľuje.

Ľudmila Hudecová
obyvateľka Rače

Prílohy: