31. 10. 2017

Monika Luknárová: Reakcia na predvolebný spravodaj Račan

Milí priatelia Rače,
bola som vyzvaná, aby som reagovala na články v poslednom čísle novín Račan s podtitulom PRE ĽUDÍ Z RAČE, KRASŇAN A VÝCHODNÉHO.

Ako vždy, budem sa snažiť reagovať objektívne.

Úvodom pripomínam, že hoci sa vizuál časopisu snaží vyzerať ako oficiálne periodikum našej mestskej časti, nie je tomu tak.

Ide o komerčné noviny, ktorých vydavateľom je Pelitas, s.r.o. Konateľom ešte do 17. marca tohto roku bol Martin Jóna, bývalý asistent organizačných služieb a internej komunikácie Petra Pilinského. V súčasnosti je konateľom Ján Kabina, no v podstate sa nič nemení, je to blízky človek Martina Jónu aj v iných firmách.

Martin Jóna je v podstate lobistom.

Podporuje rôznych, pre neho perspektívnych kandidátov na verejné funkcie a následne po ich zvolení má vplyv na ich rozhodovanie.

Faktom je, že noviny sú vedené veľmi profesionálne a inteligentným spôsobom ovplyvňujú mienku obyvateľov mestskej časti Rača. Uprieť sa im nedá ani vydarená nadstavba v podobe článkov a fotografií o činnosti a úspechoch našich obyvateľov.

Teraz ku článkom v rámci kampane.

Keďže ide o komerčné periodikum, uverejní čokoľvek, za čo má zaplatené. Príkladom je predvolebná kampaň opozičných poslancov, strán i nezávislých kandidátov. Noviny sú však v prvom rade podporným prostriedkom osôb, ktoré majú v súčasnosti v MČ moc a periodikum pod redakčnou taktovkou Jána Bednariča sa snaží vo vlastnom záujme ich moc upevniť a udržať.

Je samozrejmé, že v súlade s touto snahou musia noviny Petra Pilinského a Rastislava Žitného ukázať v tom najlepšom svetle. Pripisujú im zásluhy aj za činnosti, na ktoré nemali vplyv alebo za činnosti, ktoré sú ich náplňou práce. Preto im pripisujú všetky vydarené projekty a naopak, z tých nevydarených obviňujú ostatných. Ako sa hovorí: „Papier znesie všetko“.

Už dávno však neplatí, že keď je niečo čierne na bielom, je to aj pravda.
Verím, že dáte na vlastný rozumný úsudok.

Monika Luknárová,
NAOZAJ NEZÁVISLÁ KANDIDÁTKA
za poslankyňu do BSK
s číslom 5


26. 10. 2017

Michal Drotován: Rozhodne v Rači voľby opäť bulvár?

Ján Bednarič, známy bulvárny novinár, sa tentokrát opäť nedal zahanbiť - ako jediný začal v predvolebnej kampani hejtovať a šíriť klamstvá - samozrejme účelovo, aby pomohol kandidátom za Smer-SD Pilinskému a Žitnému a podľa možnosti poškodil ich priamym konkurentom a oponentom - Robovi Pajdlhauserovi, Monike Luknárovej a aj mne. Tak som zvedavý, či mu to Račania opäť zjedia aj s navijákom.  V rokoch 2010 a 2014 bulvár priamo rozhodol voľby v Rači. Stane sa to aj teraz?


1. V prípade Hagarovej sa snažil Bednarič šíriť klamstvá (vtedy úspešne) aj pred voľbami v roku 2014, preto neprekvapí, že to skúša aj teraz. V článku klame, že stavebné povolenie bolo vydané v roku 2009 za Zvonára - pravda je taká, že na infraštruktúru (ako sú prístupová komunikácia či parkoviská nezmyselnej bytovky) vydal stavebné povolenie  v roku 2013 starosta Pilinský - a začal aj stavebné konanie na samotnú bytovku - to mobilizovalo obyvateľov na veľmi masívnu petíciu, v ktorej som spolupracoval s nimi aj s Mirom Ščibránym - celú komunikáciu s obyvateľmi samozrejme dodnes mám v e-mailoch (napr. dňa 13.3.2013 mi poslal na pripomienkovanie návrh petície šéf petičného výboru p. Arvay). Sám som sa osobne hlásil do toho konania a stavebný úrad ma v lete 2013 z neho vylúčil - ale aspoň sme to zdržali a na základe tohto tlaku sa konanie prerušilo a viedlo to až k zámene pozemkov. Na prvom zastupiteľstve som presviedčal poslancov o nutnosti zámeny (napriek tomu, že som mal vtedy horúčku 40 stupňov), čo v diskusii spomenul aj mestský poslanec Jozef Uhler, vtedy šéf najväčšieho poslaneckého klubu.
Citujem:

Mgr. Jozef U h l e r , poslanec MsZ: Ďakujem za slovo. Ide o veľmi náročné rozhodnutie v tejto zámene, pretože zamieňame niečo, čo je hodnotnejšie za niečo, čo je menej hodnotné. Ja rozumiem aj tomu, že z pohľadu investora, akonáhle už investoval prostriedky do, do projektov a stavebnej prípravy toho, čo sa tam má postaviť a my mu to zameníme, Zápisnica mestského zastupiteľstva hlavného mesta SR Bratislavy dňa 23. októbra 2014 434 on začína od nuly a potrebuje to nejakým spôsobom vykompenzovať a náš vklad do toho je to, že im dáme o niečo hodnotnejšie pozemky a tým vyjdeme v ústrety občanom, ktorí o to žiadajú. Bolo to veľmi ťažké rozhodnutie, ale aj vďaka intervencii Michala Drotována, ktorý je mojou takou dôveryhodnou spojkou v Rači, sme sa rozhodli, že my tento návrh podporíme, aj napriek tomu, že si nemyslíme, že takéto postupy by sa mali v budúcnosti používať. Ďakujem

Názor nech si spraví každý sám.
Ako čerešnička na torte je fakt, že za stranu Smer-SD, domovskú stranu Jána Zvonára, tentokrát kandiduje sám starosta Pilinský.

2. Developerský poplatok je vec, čo sa rieši už celé roky, bola by skôr hanba, ak by mestskí poslanci hlasovali za nejaké výnimky a zníženia ceny. Je však zaujímavé, že v článku je fotografia Rínku Rača, práve projektu, kde pán Bednarič ako majiteľ susedného pozemku uviedol v liste, že nemá voči nemu žiadne námietky. Na rozdiel od nás, ktorí zámer dlhodobo pripomienkujeme a kritizujeme.



3. K zákazu hazardu iba jedná vec - môžeme si o tejto veci myslieť, čo len chceme, ale pravda je taká, že mestskí poslanci za Raču okrem stlačenia gombíka v tejto veci neurobili dokopy nič. A práve starosta Ján Mrva, kandidát na župana, v tejto veci urobil veľa. Jeho meno sa tam samozrejme nespomína.

4. Projekt, za ktorý v plnom rozsahu nesie politickú zodpovednosť starosta Pilinský, ktorý nebol schopný presvedčiť mestských poslancov o potrebe zámeny a na všetky ich otázky odpovedal nervózne a arogantne, kedy neuviedol ani pol slova na to, že obyvateľov a kupcov bytov dlhodobo klamal samotný developer Kmotrík a Repák. Ako čerešnička na torte je jeho bezproblémové skolaudovanie budov ležiacich aj na cudzích pozemkoch, čím padol pre developera posledný dôvod pre zámenu a fiktívny park.  Na mestskom zastupiteľstve Ján Mrva navrhol zvýšenie podielu developera na financovaní parku - kompromisný návrh - proti tomuto návrhu však samotný Peter Pilinský hlasoval a tým osobne zmaril kompromis na meste. Hádzanie viny na "aktivistov" Bednarič doplnil - aká náhoda - o vymyslených vinníkov Roba Pajdlhausera, Moniku Luknárovu a mňa. Všetci traja sme vo voľbách 04.11.2017 priama konkurencia dvoch smeráckych kandidátov Žitného a Pilinského. 

Názor nech si spraví každý sám.


Skutočne vtipne pôsobí poznámka Jána Bednariča k dôvodu, prečo sa starosta bojí ísť do ulíc diskutovať s občanmi a Rasťo Žitný za seba  radšej posiela brigádničky s kalendármi.

"Račianska konkurencia Pilinského a Žitného sa vždy pred voľbami zmobilizuje s masívnou kritikou. Až sa človek bojí vyjsť na ulicu, lebo sa tam práve začal koniec sveta. Aj tento raz sa snažila opozícia  zaujať voličov."

Na rozdiel od smeráckych kandidátov oslovujem voličov priamo v teréne už od leta a nemám najmenší problém s nimi diskutovať o problémoch a riešeniach pre Raču. Nemám sa za čo hanbiť, už v apríli som predstavil ako prvý program do BSK, ktorý som potom viac v ďalších príspevkoch rozpracoval.  

A prekvapím Jána Bednariča, ale o starostovi sa bavím s občanmi minimálne (ak nezačnú sami, nemám najmenší dôvod ho spomínať). Riešime problémy s chodníkmi, dopravou, ľudia sa zaujímajú o developerské projekty, ktoré pripomienkujem a riešim, stredné školy atď. Podľa postrehov z ulice ani nevedia, že starosta niekde kandiduje. 

Táto veta však dokonale vystihuje akvárium, v ktorom ľudia okolo starostu žijú - úplne odtrhnutí od reality.

Spomeňte si, že pred voľbami v roku 2014 "zasvätene" pán Bednarič tvrdil, že jediná konkurencia Pilinského je pani Veselská (čo doviedol až do absurdity, že sa vraj mám v jej prospech vzdať). 

Obyvatelia Rače a Vajnôr rozhodnú, kto má zastupovať ich záujmy v zastupiteľstve BSK, a verím,  že žiaden bulvár ich rozhodnutie tentokrát neovplyvní. 
Želám Vám v sobotu 4. novembra šťastnú ruku pri voľbách!

Michal Drotován
kandidát č. 2 na poslanca BSK za obvod Rača/Vajnory.
www.drotovan.sk

20. 10. 2017

Miro Ščibrany: 4. novembra budú voľby do BSK

BSK má silné kompetencie (sociálne služby, stredné školy, doprava, turizmus...), hospodári s rozsiahlym verejným majetkom a ročne utratí vyše 130 miliónov € (300 € každého dospelého obyvateľa kraja). Napriek tomu sa o činnosť BSK zaujíma len jeden z piatich obyvateľov aspoň do tej miery, aby raz za štyri roky obetoval čas a šiel voliť poslancov a župana BSK.

So záujmom uchádzačov o mandáty je to naopak: 18 sa uchádzajú o 1 post župana, 13 o 2 mandáty poslanca zastupiteľstva BSK (Z BSK) za Raču a Vajnory. Z nich 9 postavili politické strany a koalície, 4 kandidáti sú občianski s priamou podporou spoluobčanov.

Vyberať si budeme zo širokej ponuky.

Viacerí kandidáti poslanecký mandát už vykonávali aspoň v miestnom zastupiteľstve, iní nemajú žiadnu skúsenosť a predsa si trúfajú na vyššiu ligu Z BSK. Tak veľmi chcú bojovať za Raču.

Za povšimnutie stojí nákladnosť kampaní. Kým občianski kandidáti uprednostňujú úsporné kampane, politickí peniazmi nešetria. V rozšafnosti vynikajú parlamentné strany dotované štátnymi príspevkami. Veď prečo šetriť, keď rozhadzujú NAŠE peniaze, no nie?

Kandidáti sa líšia aj tým, že kým niektorí sú dlhodobo známi odbornou poslaneckou prácou pre verejnosť (Drotován, Vlček, Zemanová...), iní sa snažia zaujať za každú cenu a ohurujú verejnosť fiktívnymi zásluhami (Žitný...).

Osobitnú skupinu tvoria lovci mandátov, ktorí majú viac než tri verejné mandáty a funkcie a máli sa im. Vynikajú starosta (ŠTYRI) a vicestarosta (ŠESŤ). Ich chuť slúžiť verejnosti nemá hranice. Podľa hesla „čím viac mandátov nezvládam, tým viac mi treba“. Veď o peniaze ide až v prvom rade.

Verím, že všetci, čo pôjdeme voliť,
zvolíme dobre.

Miro Ščibrany

19. 10. 2017

Michal Drotován: Kto bol a kto bude zvolený za poslanca BSK za Raču a Vajnory?

Voľby do BSK sú tradične trochu na okraji záujmu, napriek tomu, že Bratislavský kraj pracuje s veľkým rozpočtom a má priamy dosah na to, v akom stave sú stredné školy, športoviská pri nich, sociálne zariadenia, domovy pre seniorov, integrovaná doprava či turizmus.

Na úvod trochu štatistiky - voľby do BSK sa zatiaľ konali 4 krát, účasť bola nasledovná - 2001 - 28,08% (obvod Bratislava III), 2005 - 15,86 % (obvod Bratislava III), 2009 - 21,34 % (obvod Rača/Vajnory), 2013 - 23,61% (obvod Rača/Vajnory). V zmysle uvedeného tipujem 4.11.2017 účasť 25%.

Za obvod Rača/Vajnory kandiduje na poslanca v roku 2017 13 kandidátov, z nich 8 kandiduje do BSK prvýkrát.
Ostatní (5) už kandidovali v minulosti:

1. Anna Zemanová - predtým 2005 - 886 hlasov - nezvolená, 2009 - 856 hlasov - zvolená, 2013 - 1711 hlasov - zvolená - pani Zemanová bola zvolená dvakrát a obhajuje teda pozíciu už po tretíkrát v drese strany SaS (prvýkrát kandidovala za VPRED)

2. Peter Pilinský - predtým 2009 - 485 hlasov - nezvolený, záujem kandidovať mal aj v roku 2013, pre nesúhlas vtedajších koaličných partnerov Martin Jóna za Stranu zelených vybavil miesto iba pre seba v Petržalke (nezvolený). Teraz sa opäť, ako v roku 2006, vracia starosta do koalície so Smerom-SD.

3. Dagmar Kramplová - predtým 2001 - 1327 hlasov (nezvolená), opäť kandiduje za SNS

4. Robert Pajdlhauser - predtým 2013 - 875 hlasov (nezvolený), kandiduje opäť za hnutie NOVA, tentokrát v širšej koalícii politických strán

5. Rastislav Žitný - predtým 2009 - 276 hlasov (nezvolený), kandiduje opäť za Most-Hid, tentokrát v koalícii so Smerom-SD (tiež si to už vyskúšal - v komunálnych voľbách v roku 2010).

Počty kandidátov je možné porovnať iba za obvod Rača/Vajnory - 2009 - 22 kandidátov, 2013 - 13 kandidátov, 2017 - opäť 13 kandidátov.

Pre úplnosť dopĺňam kandidátov z Rače a Vajnôr, ktorí boli zvolení v minulosti - 2001 - Bielik (6682 hlasov) a Dobrotková (6789 hlasov) - obvod Bratislava III (teda vrátane Nového Mesta), 2005 - Dobrotková (2309 hlasov) - obvod Bratislava III, 2009 - Zvonár (869 hlasov) a Zemanová (856 hlasov), 2013 Lauko (2293 hlsov) a Zemanová (1711 hlasov). Tmavým sú zvolení poslanci priamo z Rače.  Môj tip je, že 4.11.2017 bude treba na zvolenie 1500 hlasov.

Z pohľadu výsledkov je zaujímave, že v Rači/Vajnoroch za celú dobu existencie boli zatiaľ zvolení iba kandidáti politických strán - väčšinou pravicových (Bielik, Dobrotková 2x, Zemanová 2x, Lauko), iba raz bol zvolený kandidát za Smer-SD (2009 Zvonár), nezávislý kandidát zatiaľ ani raz.

V roku 2009 ako NEKA kandidoval iba Ignác Havran (137 hlasov), v 2013 Milada Dobrotková skončila s 1016 hlasmi prvá pod čiarou.

Aj Váš hlas 04.11.2017 rozhodne, či budú prvýkrát zvolení aj nezávislí kandidáti, čo si vyzbierali 400 a viac podpisov alebo nie. Ale aj o tom, či sa zvýši úspešnosť kandidátov za pravicu alebo za stranu Smer-SD. Uvidíme. Tipovať tentokrát nebudem, nakoľko sám kandidujem :-)

Osobne si myslím, že výber 13 kandidátov je tak pestrý a rôznorodý, že ľudia budú mať 04.11.  naozaj koho vyberať.

Miro Ščibrany: Otázka pre Jána Mrvu, kandidáta na župana BSK

Prečo by Račania mali voliť za župana práve Jána Mrvu?

Ako jediný kandidát reálne riešim dopravu a jediný na to mám aj tím ľudí a komplex opatrení, ktorými to dokážem zmeniť: od väčšieho využitia železničnej dopravy a predĺženia električiek, cez vybudovanie záchytných parkovísk, kolektorov, štvrtého pruhu seneckej diaľnice a pezinského obchvatu, až po rozšírenie siete cyklotrás ako ciest do roboty v meste i v regióne. V tíme mám aj ľudí, čo riešia stredné školstvo a seniordomy. Račania ma poznajú a vedia, že spolu dobre spolunažívame nielen kvôli cyklotrase JURAVA. Okrem toho sa spolieham na račianskeho poslanca a kandidáta na poslanca BSK Miša Drotována. Ten detailne pozná problémy Rače, Krasňan a Rendezu a takto spolu vieme Rači pomôcť najviac.


Spolu s Mišom Drotovánom chceme zmeniť a zlepšiť pre Račanov, Rendezákov a Krasňančanov veľmi veľa. Chcel by som vám postaviť pokračovanie cyklotrás, urobiť odstavné parkovisko pre autá, čo prichádzajú do mesta. Zlepšiť MHD zapojením vlakov do systému, obnoviť 155-ku, vláčik, čo by chodil z Vajnôr cez Rendez na Vinohrady. Oveľa častejšie by mali chodiť vlaky aj z Pezinka. Chceme zharmonizovať BID-ku (Bratislavská Integrovaná Doprava) tak, aby nebol súbeh vlakov a autobusov v rovnakom čase. Na to chcem urobiť zber dát od jednotlivých samospráv v kraji , aby sme vyhodnotili potrebu využitia menších mikrobusov v hromadnej doprave, tak ako je to v Brne. Zároveň chcem presadiť využívanie športových a školských areálov župy pre širokú verejnosť, vrátane nového športového centra Na pántoch (aj s BMX dráhou). 

Pre mňa je najdôležitejšia kvalita bývania ľudí v kraji. Pri dnešnom stavebnom zákone a územnom plánovaní to majú samosprávy ťažké, ale dá sa to, len to chce odvahu. Som starosta, ktorého developeri nemajú radi, lebo redukujem a regulujem výstavbu spolu s našou stavebnou komisiou, a to aj napriek často prehnaným požiadavkám developerov. Developeri chcú zarobiť veľmi veľa, ale územie to neznesie, a tak ich spolu s komisiou presvedčím na základe zákonov a možností mestskej časti a jej dopravnej infraštruktúry a občianskej vybavenosti, že ich stavba bude 3x menšia ako chceli, alebo nebude vôbec. A oni po chvíli váhania súhlasia aj s tým, keď nemajú na výber. Zákony nám to aj dnes dovoľujú robiť – napríklad cestný zákon. Cez ne si vieme vydobyť podmienky mestskej časti, aby výstavba bola na prospech aj existujúcej zástavby aj ich projektu. Je dôležité, aby starosta a komisia boli pre developera silní partneri a nie slúžky.

Otázku položil Miro Ščibrany
redaktor občianskeho portálu račan.sk
a časopisu račan.sk výber 

Jozef Uhler: „Chcem, aby v župe vyhrali najlepšie riešenia“

Rozhovor s kandidátom na župana BSK

Jozef Uhler
Kandidát na župana Bratislavského samosprávneho kraja (Z BSK). Otec dvoch synov. Vyštudoval matfyz a po škole si so spolužiakmi založil firmu, ktorá úspešne funguje dodnes. Časom vyštudoval aj právo a postupne sa začal zaujímať o verejné veci. Začal vydávať noviny mestskej časti Bratislava-Jarovce, ktoré vychádzajú už 8 rokov. Od roku 2010 poslanec v Jarovciach a mestského zastupiteľstva. Sedem rokov je predsedom komisie dopravy, ktorá je poradným orgánom mestského zastupiteľstva. V minulosti predseda, v súčasnosti člen dozornej rady DPB a. s.. Člen Mestskej rady hlavného mesta SR Bratislavy, predseda Komisie dopravy a informačných systémov, člen Komisie pre ochranu verejného poriadku. Petíciou získal priamy mandát od obyvateľov BSK a kandiduje ako číslo 18.



Tento rozhovor budú čítať predovšetkým obyvatelia Rače a Vajnôr.
Čím ich chceš presvedčiť, aby volili práve Teba?
Som predsedom bratislavskej komisie dopravy a sedem rokov pracujem na tom, aby doprava v meste fungovala. Problémom je však doprava, ktorá k nám denne prúdi z regiónu. Viac ako stotisíc áut každé ráno smeruje do Bratislavy, tvoria zápchy a zaberajú parkovacie miesta. Preto je nevyhnutné urobiť maximum pre to, aby ľudia z regiónu dostali aj dobrú ponuku verejnej dopravy. Riešenie tejto situácie je pritom práve v kompetencii župana, ktorý sa posledných 8 rokov zaoberal viac svojou sebaprezentáciou než skutočnými riešeniami. Mám jasnú predstavu ako dopravnú situáciu riešiť a rozhodol som sa svoju ponuku predstaviť voličom.

Ako poslanec dlhodobo sa špecializujúci na dopravu poznáš každodenné zápchy na Račianskej a problémy s parkovaním v Rači. Ako ich chce riešiť župan Jozef Uhler?
Rača je nárazníkovou zónou pre okres Pezinok a nedobrovoľne sa stala záchytným parkoviskom. Pezinčania ráno zaparkujú auto v Rači a pokračujú do mesta električkou, lebo je to rýchlejšie. Pre týchto obyvateľov kraja je potrebné postaviť skutočné záchytné parkovisko, z ktorého plynule prejdú na vlak alebo električku. Na to majú slúžiť napríklad aj nové dopravné terminály v Pezinku a vo Svätom Jure. K týmto terminálom musí premávať kyvadlová doprava – nemá zmysel, aby autobusy Slovak Lines chodili až do centra mesta a stáli v tých istých zápchach ako autá. Nech radšej tri-štyrikrát obídu okolité obce a dovezú obyvateľov k najbližším koľajam. Musí tam byť cykloveža na bezpečné odloženie bicykla a samozrejme aj záchytné parkovisko. Ak toto všetko bude zrealizované, ľudia to budú využívať, pretože to bude pre nich rýchly spôsob dopravy do Bratislavy. Potom si Rača bude môcť vydýchnuť.

Župan Pavol Frešo s dopravnými problémami Rače za osem rokov ani nepohol. Teraz voličov namotáva na dopravu zadarmo. Je to reálne riešenie? Či vykalkulovaná volebná návnada, ktorá sa po voľbách rozplynie ako dym?
Bezplatná doprava by v bratislavskej MHD spôsobila výpadok takmer 45 miliónov eur ročne, v prímestskej doprave Slovak Lines 8 miliónov ročne a pri železniciach je to asi 15 miliónov. Spolu 68 miliónov eur ročne. Ak mesto so župou dostávajú na jedného obyvateľa s trvalým pobytom 430 eur, potrebujeme takmer 158-tisíc nových ľudí, aby zaplatili výpadok. To ešte nepočítame, že by sme potrebovali viac vozidiel a šoférov. Pán Frešo hovorí, že stačí 60-tisíc ľudí, ale to sú veľmi pokrútené čísla. Odhad neprihlásených obyvateľov v kraji je asi 250-tisíc, z toho 50-tisíc študentov, ktorí si trvalý pobyt nemôžu prihlásiť, lebo by stratili nárok na internát. Obrovská masa sú ľudia, ktorí si trvalý pobyt nemajú kam nahlásiť alebo prichádzajú za prácou a chcú mať trvalý pobyt tam, kde je rodina. Polovica ľudí nebude mať motiváciu, lebo autá potrebujú ku svojej práci a verejnú dopravu neplánujú využívať. Keď to spočítame, tak sme zrazu hlboko pod potrebnými 158-tisícmi. Peniaze župy a mesta, ktorými by sa vykrývali straty, budú chýbať v zeleni, školách, domovoch sociálnych služieb alebo v opravách ciest. Celé je to len volebný podvod a obrovský hazard s peniazmi Bratislavčanov a obyvateľov kraja.

Aké miesto majú v riešení hroziaceho kolapsu dopravy bickykle a cyklotrasy?
Bicykel bol dlho považovaný za dopravný prostriedok určený najmä na rekreáciu. Dnes je už situácia iná a mnohí ľudia by cyklodopravu využívali aj na cestu do práce, či do školy. Potrebujú však k tomu infraštruktúru, ktorou sú nielen cyklotrasy, ale aj spomínané cykloveže, kde si môžete bicykel odložiť v suchu a bezpečí a dokonca aj s nákupom. Toto sú riešenia, ktoré môže župa priniesť celému kraju.

V Rači sa už 30 rokov hovorí o paralelnej ceste s Púchovskou cestou a o prepojení Bojnickej a Galvaniho s Lamačom v lokalite Pekná cesta. Je toto riešenie ešte aktuálne?
Tieto projekty nateraz nie sú aktuálne. Rači pomôžu riešenia pre pezinský okres, ktoré som už spomínal a k tomu obchvat Modry, Pezinka a Jura, ktorý odkloní autá na diaľnicu, takže nebudú mať dôvod tranzitovať cez Raču. Tiež je potrebné pracovať na koľajovom prepojení Zlatých pieskov a Pezinka. Predĺžením električky do Pezinka by vznikol jeden z najfunkčnejších dopravných projektov v kraji. Toto sú riešenia, ktoré ponúkam a verím, že ľudia vsadia na odbornosť a nie na lacné sľuby. Bratislava už veľa zmeškala a nemá čas na experimenty.

Ďakujem za rozhovor.

Zhováral sa Miro Ščibrany
redaktor občianskeho portálu račan.sk
a časopisu račan.sk výber


Súvisiace články:



17. 10. 2017

Monika Luknárová: „Známi mi dôverujú a chcú odo mňa viac“

Rozhovor s kandidátkou na poslankyňu BSK za volebný obvod Rača a Vajnory
  
Monika Luknárová
Foto © Janka Hrdličková
Kandidátka na poslankyňu do zastupiteľstva Bratislavského samosprávneho kraja (Z BSK). Tretí rok poslankyňa miestneho zastupiteľstva mestskej časti Bratislava-Rača. V minulosti dlhoročná referentka kultúry, správy majetku, správy zmlúv a pohľadávok, vnútornej správy, vedúca vnútornej správy miestneho úradu Bratislava-Rača. V súčasnosti zástupkyňa riaditeľky Strediska kultúry Bratislava-Nové Mesto, manažérka a dramaturgička, zároveň vedúca prevádzky. Petíciou získala priamy mandát od obyvateľov volebného obvodu Rača – Vajnory a kandiduje ako číslo 5.




Tri roky si poslankyňou v mestskej časti Bratislava-Rača.
Prečo kandiduješ aj do BSK?

Keby si sa ma spýtal pred rokom, čo si myslím o BSK, povedala by som Ti, že samosprávne kraje a ich exekutívu vnímam ako zbytočné medzičlánky medzi samosprávami a štátom. Po vlastnom skúmaní veci som však dospela k záveru, že riadenie na úrovni kraja je v našich podmienkach dôležité a podložené aj historicky. Hnevá ma fakt, že Bratislavský samosprávny kraj je oproti ostatným krajom postavený do nevýhody pri čerpaní eurofondov. Živí sa predstava, že za nastavením čerpania na základe HDP je Brusel. Pravdou však je, že nie Brusel, ale ešte Dzurindova vláda nastavila pri čerpaní eurofondov ako meradlo výšku HDP. Súčasná vláda to mohla dávno zmeniť. Ale ako vidno, vyhovuje jej to. Kupuje si za to hlasy svojich mimobratislavských voličov. Zatiaľ čo v iných krajoch nájdete niekedy až megalomansky rekonštruované námestia, či obecné úrady a športoviská financované z fondov EÚ, riaditelia škôl v bratislavskom kraji aj 15 rokov postupne menia okná na škole alebo z dotácii BSK riešia len financovanie havárií. A konkrétnejšie k Tvojej otázke: osobnostne som sa našla v komunálnej politike, myslím, že sem patrím. Som povzbudzovaná mojimi priateľmi a známymi, ktorí mi dôverujú a chcú odo mňa viac.

V akých oblastiach chceš v Z BSK pôsobiť?
Čo ponúkneš obyvateľom Rače, Vajnôr a celého samosprávneho kraja
ako poslankyňa Z BSK?

Nemám tu o čom špekulovať. Jednoznačne je to kultúra, školstvo, šport a mládež, zdravotné a sociálne veci. Tak ako píšem vo svojich témach. S podporou BSK zriadiť Múzeum a informačné stredisko v Rači a vo Vajnoroch stálu expozíciu histórie vajnorského letiska a aeroklubu. Račania sa možno pamätajú, v rámci Račianskeho vinobrania som v roku 2013 v Nemeckom kultúrnom dome zorganizovala výstavu Račianske starožitnosti, ktorá sa stretla u návštevníkov s veľkým nadšením. 



O rok neskôr v spolupráci s oddelením kultúry Miestneho úradu výstavu Račianske nevesty. 



Som dcéra parašutistu Vilka Hrnčára, na letisku vo Vajnoroch som prakticky vyrástla. 



Cítim preto voči vajnorskému letisku a najmä ľuďom z Aeroklubu akýsi dlh. Chcela by som, aby činnosť a ich spomienky nezapadli prachom. Vytvoriť stálu expozíciu na ich počesť je to najmenej, čo by naša spoločnosť mohla urobiť. Budem podporovať podobné projekty v rámci celého kraja a pokúsim sa o spravodlivejšie rozdeľovanie financií v rámci všetkých ôsmich samosprávnych krajov.

Označuješ sa „naozaj nezávislá kandidátka“. Majiteľ Retkins s.r.o. Dušan Repák, ktorý na tzv. Radničnom námestí (RNR) pred očami Račanov vztýčil prepytujem prostredník, je Tvoj bývalý spolužiak a zastupuje Ťa jeho právna kancelária. Naozaj si sa mohla ako miestna poslankyňa v kauze RNR rozhodovať nezávisle?

Neoznačujem sa, naozaj som nezávislá. Svoju ,,tajnú“ kampaň si financujem sama, z vlastných zdrojov. Ako poslankyňa račianskeho zastupiteľstva odmietam akékoľvek zasahovanie do mojej integrity. Pri samospráve je takmer nemožné vyhnúť sa prepojeniam, kedy niekto s niekým chodil do školy alebo sa inak stretol. To sa týka aj kauzy RNR, kde som hlasovala po podrobnom oboznámení sa so všetkými vtedy dostupnými informáciami a za týmto hlasovaním si stojím. Túto tvoju otázku navyše vnímam od Teba ako kapcióznu a nekorektnú, nakoľko Ty si jeden z tých, komu som okamžite oznámila zistenie, že za RNR je aj môj bývalý spolužiak. Na základe toho som vystúpila zo skupinovej emailovej debaty v rámci Priateľov Rače. Ak si dobre spomínaš, pri RNR som bola ešte navyše osobou, ktorá viedla prvé verejné zhromaždenie v tejto veci. Na internete je zverejnený záznam zo zhromaždenia, občania aj Ty máte možnosť posúdiť, či som jednala nezávisle alebo nie. A tým, že zverejňuješ, že ma zastupuje právna kancelária, zasahuješ do môjho súkromia, nakoľko tento spor je občianskoprávny.

Čo zahrňuješ – zvlášť v Rači – pod občiansku participáciu? Ako konkrétne by účinkovala ako protikorupčný nástroj?

Tretí rok pracujem v Stredisku kultúry v Novom Meste. Novomešťania už majú skúsenosť so zavedením participatívneho rozpočtu. Nie je to žiadna novinka ani v rámci Európy. Začleňovanie verejnosti do projektov je samo o sebe nástrojom proti korupcii, nakoľko je to veľmi transparentný spôsob tvorby rozpočtu a projektov z neho vyplývajúcich. Je tu vysoká miera kontroly samotnými občanmi vo všetkých fázach.

O mandát poslankyne miestneho zastupiteľstva si sa uchádzala o. i. so zámerom presadiť Račianske múzeum. Tri roky po voľbách je zámer na mŕtvom bode. Prečo?

Ono to nie je tak jednoduché, ako to zvonka vyzerá. Ešte ako neposlankyňa som sa domnievala, že sa niečo také jednoducho navrhne a schváli. Realita je však taká, že samo sa to neschváli, že je potrebné na takýto projekt vyčleniť v rozpočte nemalú čiastku financií. A presvedčiť starostu, ktorý má svoj, poslancom neprednesený zámer s kúriou, nie je ľahké. Najväčším argumentom budú vždy peniaze, preto sa chcem pokúsiť o spolufinacovanie projektu cez BSK. Dúfam len, že starosta v posledný rok svojho volebného obdobia kúriu neprenajme na dlhšie obdobie osobám, ktorým projekt Múzea bude ,,ukradnutý“.

Tvojou víziou je stav, keď sa rozhodnutia neuskutočňujú od stola úradníkov, ale spolutvorcami budúcnosti sú občania. Ako si predstavuješ uskutočňovanie tejto vízie?

Odpoveďou je opäť občianska participácia.

Chceš docieliť, aby sa v rizikových lokalitách zriadili kamery a SOS hlásky. Takéto riešenie má kritikov a odporcov. Poznáš ich argumenty? Ako sa s nimi navrhuješ vyrovnať?

Každý jeden projekt má svojich kritikov a odporcov, to je také slovenské. Ale ak má akýkoľvek bezpečnostný systém zachrániť zdravie, ba dokonca život čo i len jedného človeka, tak stojí za to ísť do toho. Samozrejme lacnejšia, ale ťažšia je prevencia. Výchova v rodine u nás v posledných rokoch zlyháva. Ruka v ruke s tým rastú sociálno-patologické javy. V našej spoločnosti absentuje úcta a pokora. Ale ak jej neučíme od raného detstva, tak je naivné myslieť si, že všetko zachránia tresty alebo reedukácia.

Ubytovňu na Kadnárovej ulici navrhuješ zmeniť na sociálne byty, z nich jeden má byť pripravený ako krízový. Ako by toto riešenie presne fungovalo?

Krízový byt by mal byť byt, ktorý je pripravený prichýliť v stave núdze okamžite jednotlivé osoby alebo rodinu. Stav núdze môže mať rôzny charakter. Od vyhorenia bytu, cez domáce násilie, či náhle vážne ochorenie v rodine s ekonomickými následkami. Nedávno som riešila prípad, kedy matka s dieťaťom potrebovala okamžite prichýliť, ale v našej mestskej časti je tak poddimenzované sociálne oddelenie a tak nepružný systém, že nebolo osoby, ktorá by kompetentne zasiahla a okamžitú pomoc poskytla. Vieš, keď niekto v sobotu okamžite potrebuje pomoc, nemá časť zisťovať stránkové hodiny Miestneho úradu a dokladovať, či bude schopný zaplatiť ubytovanie.


Ako hodnotíš svojich protikandidátov vo volebnom obvode Rača – Vajnory?
Koho z nich považuješ pre seba za najlepšieho do tandemu?
V čom vidíš svoju konkurenčnú výhodu?

To sú tri otázky naraz J Svojich protikandidátov nemôžem objektívne ohodnotiť, mnohých osobne nepoznám a nenašla som ani ich volebné programy. Domnievam sa však, že kandidatúru do BSK niektorí využívajú ako lacný spôsob prieskumu, či uspejú v nadchádzajúci rok v komunálnych voľbách. Je rozdiel, kto by bol do tandemu najlepší pre mňa a kto pre voličov a takisto pre koho som najlepšia do tandemu ja. Rada vyhoviem prianiu voličov. Za moju konkurenčnú výhodu považujem fakt, že sa občanom prihováram hlavne osobne, môj volebný program vychádza z reálnych situácií a potrieb občanov.

Ďakujem za rozhovor.


Zhováral sa Miro Ščibrany
redaktor občianskeho portálu račan.sk
a časopisu račan.sk výber



Súvisiace články:



Michal Krištofič: Nevysporiadané pozemky – v Rači vleklý problém

Je takmer 28 rokov po „nežnej“ revolúcii a v Rači doteraz nie je doriešené vlastníctvo pôdy. Jadro problémov vzniklo v minulom socialistickom režime. Štát vtedy rozdával súkromnú pôdu kadekomu, zoštátnil spoločné súkromné vlastníctvo pôvodných vlastníkov - starých Račanov, teda urbársky pasienok a urbársky les a neoprávnene dovolil zastavať súkromné pozemky rôznymi stavbami. Štát nevysporiadal ani stavby, hoci to mohol v tých časoch urobiť veľmi jednoducho – vyvlastniť alebo vykúpiť ich za smiešnu cenu a tak zabrániť pôvodným majiteľom uchádzať sa o ich prinavrátenie v tejto dobe. Asi je to aj dobre, že to neurobil, pretože aspoň o tieto nevysporiadané pozemky sa môžu pôvodní majitelia hlásiť. Vyžaduje to však aktivitu pôvodných vlastníkov, teda aby sa sami pričinili o znovuotvorenie a vyriešenie tohoto problému.

Ide vlastne o:

1. pozemky, ktoré sú štátom či hlavným mestom alebo Račou nevysporiadané a sú na nich líniové stavby, najmä cesty.

2. nevysporiadané záhradkárske lokality, pričom aspoň v jednej z nich záhradkári-nájomníci doteraz nemajú s vlastníkmi pôdy podpísanú nájomnú zmluvu a už viac rokov neplatia ani len smiešne nájomné, ktoré bolo stanovené asi pred 40 rokmi za socializmu.

3. územia račianskych vinohradov – lokality, kde neprebehli pozemkové úpravy a boli v nich ustanovené len náhradné pozemky, ktoré platili do roku 2004. Tam je problém v tom, že riadky pôvodných viníc sa ťahali smerom zdola hore, do vrchov, ale po združstevnení boli rekultivované na terasy, s riadkami viniča kolmo na pôvodný smer vinice. V Katastri je ale vlastníctvo zapísané stále podľa starého stavu. Tí vlastníci, ktorí obrábajú a zveľaďujú takto pridelený vinohrad, nemajú žiadnu záruku, že im kvalitný vinohrad zostane aj po rokoch. Aj preto sú mnohé vinohrady neobrobené.

Jednou z aktivít neziskovej organizácie Humno n. o. bude pomoc vlastníkom pozemkov – Račanom v ich problémoch s takýmito nevysporiadanými pozemkami.

Je však potrebné, aby ste sa Vy, takto dotknutí občania, prihlásili

e-mailom na adresu:
alebo
listom prípadne osobne na adresu:
Michal Krištofič, Výhonská 2c, 831 06 Bratislava-Rača.

Prosíme zaslať, prípadne priniesť neoverenú fotokópiu listu vlastníctva, kde sú všetky potrebné informácie o príslušnej parcele, tiež názov danej lokality, ďalej či ide o vinohrad, či záhradku v záhradkárskej lokalite, alebo je parcela zastavaná cestou, či inou stavbou.

Tešíme sa na spoluprácu s Vami.

Michal Krištofič
Humno n. o.


16. 10. 2017

Michal Vlček: „S Michalom Drotovánom za Raču a Vajnory“

Rozhovor s kandidátom na poslanca BSK za volebný obvod Rača a Vajnory

Michal Vlček
Kandidát na poslanca do zastupiteľstva Bratislavského samosprávneho kraja (Z BSK). Tretie volebné obdobie poslanec zastupiteľstva mestskej časti Bratislava-Vajnory. Od roku 2013 predseda komisie výstavby, územného plánovania, dopravy a životného prostredia. Ekonóm, obchodný riaditeľ a bývalý hokejový rozhodca. Konateľ firmy Solitius, s.r.o.. Petíciou získal priamy mandát od obyvateľov volebného obvodu Rača – Vajnory a kandiduje ako číslo 10.



Si dlhoročným poslancom v mestskej časti Bratislava-Vajnory.
Prečo kandiduješ aj do BSK?

Kompetencie BSK majú v mnohých významných otázkach priamy vplyv aj na naše mestské časti. Zladením zámerom Rače a Vajnôr so zámermi a kompetenciami BSK dáva nepochybne vyššie možnosti na ich presadenie. BSK vplýva na rozvoj celého kraja a tým priamo či nepriamo na možnosti jednotlivých mestských časti a jej obyvateľov. Vnímam ako správne, aby poslanci v BSK, prípadne v meste, mali už skúsenosti v oblasti miestnej samosprávy. Počas tých troch volebných období ako poslanec vo Vajnoroch som sa stretol nie len s tým, čo je nutné v mestskej časti riešiť, ale rovnako ako to realizovať.

Čo ponúkneš obyvateľom Rače, Vajnôr a celého samosprávneho kraja
ako poslanec Z BSK? Prečo by Ťa mali voliť Račania?

Ponúkam 11-ročné skúsenosti v oblasti samosprávy. Poznanie v oblasti územného rozvoja vychádzajúce z konkrétnych krokov, ktoré sme vo Vajnoroch uskutočnili pre zachovanie ich dedinského rázu. Rača vplyvom výstavby v niektorých častiach štýl dedinského bývania stratila. Výstavba v niektorých jej častiach sa vychýlila od jej tradície. Stále sú však oblasti, kde sa dá postupovať inak – tak, aby sa rešpektoval prirodzený jav jej rozširovania a rovnako záujmy jej obyvateľov. Príkladom sú Krasňany, ktoré sú stále veľmi atraktívne pre bývanie či už mladých rodín, rovnako tak starších obyvateľov. Rovnako časti, kde ešte dnes sú tradičné vinice, avšak sú lákadlom developerov. Z pozície poslanca sa budem usilovať, aby BSK vytvorilo predpoklady pre Raču a Vajnory si tieto hodnoty zachovať.


V akých oblastiach chceš v Z BSK pôsobiť?
Aké riešenia ponúkaš?

Pod kľúčové kompetencie BSK spadá školstvo, zdravotníctvo, sociálna oblasť a domy sociálnych služieb, vplyv na územný rozvoj ako aj na rozvoj dopravy. Mojím zámerom je venovať sa prioritne témam, pri ktorých cítim skúsenosť a viem ponúknuť riešenia.
V prípade môjho zvolenia, určite hlavnou oblasťou je pokračovanie v oblasti uzemného rozvoja a dopravy. Doprava je v čiastočnej kompetencií BSK, preto je priestor prostredníctvom nej presadzovať stále viac potrebný nultý obchvat Bratislavy D4. Hustotu premávky a tranzit je možné čiastočne korigovať, avšak kapacita ciest a narastajúce počty áut sú skutočnosťou. V rámci Vajnôr sa síce snažíme maximálne regulovať výstavbu s ohľadom na kapacitu vnútorných aj tranzitných ciest, avšak ďalšia dynamická výstavba okolitých obcí zaťaženosť týchto ciest neúmerne zvyšuje. Nový obchvat ponúka zásadnejšie riešenie. Ďalším riešením, ktoré hodnotím ako správne a pre našu oblasť prinesie odľahčenie ciest, je riešenie formou kolektorov.
Ďalšou témou je školstvo. Stredná škola Hubeného, so silnou basketbalovou tradíciou: Je povinnosťou venovať jej pozornosť a zabezpečiť ako technickú stránku školy, tak aj kvalitatívnu. Oblasť Rybničná, Stredná odborná škola hotelových služieb a obchodu: Spojenie zámerov mestskej časti, ktorá má v správe pozemky, a BSK, ktorá spravuje budovu, dáva priestor vytvoriť veľmi príjemné prostredie jednak pre študentov a rovnako pre miestnych obyvateľov.

Jednou z Tvojich hlavných tém je rozvoj obce a výstavba. Ako vidíš optimálny rozvoj Rače a Vajnôr? Ako riešenie tranzitnej dopravy z/do Pezinka, Svätého Jura, Slovenského Grobu, Čiernej Vody a riešenie parkovania v Rači?

Malo byť platiť, že rozvoj áno, avšak regulovane. Zastávam názor, že za správny a korektný regulovaný rozvoj je zodpovedný developer, ale rovnako tak samospráva. Investor by mal koncipovať projekt, aby rešpektoval lokálnu existujúcu výstavbu a zámer rozvoja obce, aby vytvoril skutočne nové funkčné parkovacie miesta a dodržiaval všetky výškové a kapacitné regulatívy. Samospráva by na druhej strane mala vytvárať podmienky pre dopravné kapacity ako aj možnosti pre rozvoj občianskej vybavenosti. V tomto procese sú developer a samospráva zodpovední rovnako.

Nemal by sa na vytváraní dopravných kapacít a na rozvoji občianskej vybavenosti podieľať aj developer?

Rozhodne aj developer má brať na tieto otázky ohľad a spolupodieľať sa. Avšak aj miera a predmet podieľania musí byť definovaná. Nemožno očakávať, že developeri vyriešia otázku dopravy a tranzitu obce. Rovnako tak nemožno očakávať, že vyriešia otázku škôlky, škôl a ihrísk. Tu nastupuje kľúčová úloha samosprávy, ktorá vedie a smeruje developera, ako má v rámci celkového rozvojového konceptu obce participovať. Forma môže byť už rôzna a závisí od konkrétneho prípadu alebo lokality. Prispôsobením prístupových komunikácií, upravením projektu a vytvorením územia, alebo účelovo viazanými finančnými prostriedkami pre danú mestskú časť. Dôležité je, aby samospráva bola tým akcelerátorom, ktorý koordinuje developerov v líniách celkovej koncepcie budúceho rozvoja mestskej časti.

Ako sa Vajnorom darí čeliť tlaku developerov na masívnu výstavbu bytov a udržať si označenie „dedina v meste“? Má Rača nádej na návrat k povesti „vinohradníckej dediny v meste“? Čo pre to urobíš ako poslanec BSK?

Rozvoj Vajnôr, či už z pohľadu demografického alebo obyvateľov, ktorí si Vajnory vybrali ako bývanie pre svoje rodiny, je dobrý signál. Svedčí o tom, že sú pre ľudí atraktívne a ponúkajú im dobré podmienky pre život. Prirodzene je s tým spojený stále väčší záujem developerov. Od roku 2013 som predsedom komisie výstavby, územného plánovania, dopravy a životného prostredia. Pri každom investičnom zámere kladieme silný dôraz, aby zámer zapadal do celkovej koncepcie Vajnôr. A to z pohľadu vízie Vajnôr ako takých, alebo v spojitosti s koncepciou konkrétneho územia, zastavanosťou alebo súladom s existujúcou okolitou výstavbou. Pri schvaľovaní projektov intenzívne rokujeme s investormi aj o riešení komunikácií a o vytváraní nových parkovacích miest. Treba na druhej strane povedať, že legislatíva a stavebný zákon má aj pre Vajnory a predstavy idylickej “dediny v meste” svoje limity a niekde sa nám ju darí držať lepšie, inde menej. Riešenie nám poskytuje nastaviť vo Vajnoroch tzv. územné plány zóny, ktoré sa snažíme čo najskôr kvalitne spracovať a zastupiteľstvom schváliť.

Aké PRE a PROTI vidíš v rozvoji letiska M. R. Štefánika pre Raču a Vajnory?

Ťažko hľadať pre obyvateľov Rače a Vajnôr výhodu. S letiskom je spojená zvýšená hlučnosť. Čo možno v tejto veci spraviť je pokúšať sa v kooperácií so zástupcami letiska hľadať neustály kompromis, aby letová prevádzka čo najmenej negatívne ovplyvňovala a zasahovala do kvality života obyvateľov. Tak ako tomu bolo nedávno, kedy letisko realizovalo údržbu pristávacej dráhy a snažili sme sa presadiť, aby náhradná dráha svojím smerovaním čo najmenej vplývala na koridor Vajnôr.

Ako hodnotíš svojich protikandidátov vo volebnom obvode Rača – Vajnory?

Tieto voľby sú poznačené naozaj veľkým záujmom kandidátov. A to nielen v Rači a Vajnoroch, ale aj ostatných mestských častiach. Čo napovedá, že dôležitosť BSK si ľudia uvedomujú stále viac a snáď odpoveďou bude aj vyššia volebná účasť, ako tomu bolo po uplynulé roky. Niektorí z našich kandidátov už v samospráve pôsobia a ich výsledky môžu ľudom pri voľbe napovedať ako sa rozhodnúť. V Rači ako veľmi aktívneho poslanca v oblasti regulácie výstavby vnímam Michala Drotována. Dohodli sme sa jednotne presadzovať tieto zámery a kandidujeme spoločne za Raču a Vajnory.


Ďakujem za rozhovor.


Zhováral sa Miro Ščibrany
a časopisu račan.sk výber



Súvisiace články:





Dušan Veselý: Čas vábenia

Je jeseň a opäť, tentoraz po dlhšej dobe, máme čas vábenia, kuvikania a lapania vtáčkov.





Po celej Rači máme síce bordelíček, rozbité cesty, nevysypané smetné nádoby, ranný dopravný kolaps, autiaky parkujúce na trávnikoch a chodníkoch,  zanedbané trávniky,  developerský ošiaľ, ale z billboardov sa na občana valí splaška lacných sľubov.



Najväčšia mela bude zrejme o post žu(m)pana Bratislavského samosprávneho kraja. Kto to kedy videl, vraj 18 kandidátov! (možete aj hlasovať).

Každý sľubuje mimoriadne najlepšie riešenie. Doteraz síce nestihol, ale hneď ako bude zvolený, tak sa máme tešiť. Na MHD zdarma a viac voľného času. Tak to je sila, aby kandidát na žu(m)pana občanovi sľúbil viac voľného času. To je azda v kompetencii každého z nás, ako si ten čas zariadime. Už len čakám, kedy niekto z kandidátov príde s volebným heslom, že viac čerstvého luftu z Malých Karpát!
Bez urážky, ale ak má niekto osobnú zodpovednosť za stavebný ošiaľ na bývalých svahov prekrásnych viníc, tak aký bude šéf väčšieho Bratislavského samosprávneho kraja?


vid foto: pohľad z račianskych svahov na neďaleké sídlisko Slanec (Nové Mesto) až na svahovú časť Koliby (Nové Mesto) plnej vysokých žeriavov.




No a máme tu aj nemerateľné množstvo kandidátov na poslanecké miesta do BSK. Škeria sa často po dvojiciach z megabillboardov. Existujúce tváričky, ale aj nové xichtíky a zaťaté päste už asi 4 mesiace dávajú najavo občanovi, voličovi - Si tu, my o tebe vieme! Voľ len nás (mňa)! 




Čo tak vybrať tých, čo majú najnižšie preferencie a nemajú ani na drahú kampaň? A odstaviť nenažrancov od válova?