26. 11. 2024

Alex Marčan: Vrchári boli špecifická skupina. Mali svojský folklór.

Videl si iba obrovský batoh, ženy sa kdesi pod ním strácali...
Priemyselno-výrobný charakter kysuckého regiónu sa dnes žiaľ, čiastočne opakuje. Chlapi v minulosti chodili za zárobkom na „týždňovky" do Třinca, Karvinej, Nového Bohumína, Ostravy. Dnes chodia do Anglicka, Španielska, Škótska, či iných štátov EU.

Okresné mesto Čadca malo závody Tatra, Slovena, Okrasa a iné služby. Bola drevárska výroba v Krásne n/Kysucou, výroba ložísk v Kysuckom Novom Meste. Veľa iných možností zárobku nebolo. Chlapi sa v piatok vracali „zo sveta“ autobusom, ktorý okolo 16:00 hod. zastavil pred „Konzumom“. Húf detí čakal na jeho príchod a kontrolovali sme, kto mal prísť a neprišiel. Poznali sme ich spamäti skoro všetkých. Tí, čo neprišli, boli predmetom detských konšpiračných teórií.

Teraz niekoľko spomienok na ženy. V podstate sa v týždni starali o všetko. Dobytok, kravy, kozy, ovce, ošípané, hydinu a... deti. Kedy sa s nimi učili, ako dnes, netuším. Okopávali zemiaky, sušili seno, ovos, či iné plodiny. V totálnom chvate sa snažili uchrániť seno a slamu pred letnými búrkami. V obrovských nošiach znášali v predklone náklad. Videl si väčšinou iba obrovský batoh, ženy sa mi kdesi pod ním strácali...

Ľud Kysúc bol vždy tvrdý. Formovaný vrchmi, lesmi, skalistou pôdou a údermi osudu. Akým spôsobom sa mnohým podarilo vystavať murované domy, ktoré volali „štoky“, v ťažko prístupných kopcoch, som dodnes nepochopil. Boli plánované ako viacgeneračné, dnes stoja častokrát opustené, ako odkaz zodratých rúk dedov a otcov. Z rozprávania si spomínam, že najdôležitejší pomocníci pri stavbe boli kone, rodina, kamaráti a slivovica. Finančné vyrovnanie za pomoc bolo riešené systémom „barter“, teda tovar za tovar, služba za službu. Cash flow, alebo ak chceš – voľné financie, spravidla neboli. Peniaze išli do nákupu stavebného materiálu.

No vráťme sa v čase k dedom. Prvý kultúrny počin leta boli hody. V rodisku môjho detstva boli okolo Jána (24. júna). Týždňovkári sa vracali domov zo sveta baní, železiarní, „štreky“, či iných profesií. V nedeľu, po kostole, začali účastníci hodovať okolo nastavaných šiatrov kolotočov, hojdačiek a strelníc. Frajer vystrelil papierovú ružu a daroval ju dievčine, ktorá mu padla do oka. Podal ju naoko ležérne a bez mimoriadneho citového prejavu. Boli by sa mu kamaráti smiali.

Okolo 14:00 hod. začínala tanečná zábava „Na Kolečku“. Požiarna zbrojnica, ktorá stojí v areáli, bola podľa pamätníkov z rokov 1935 - 36 ľudovou školou pre žiakov 1. a 2. ročníka. Chodila tam aj moja matka. Spomína si, že cez vojnu sa v pivnici pod touto budovou skrývali pred ustupujúcimi Nemcami. Neskôr sa miesto premenovalo na „Pod hríbom.“

Nastúpila objednaná kapela, spravidla harmonika, plechové dychy, občas husle a bubon. Repertoár tvorili valčík, polka, niekedy pokus o modernu – Kristínka a. i. Niektorí ležérne sediaci speváci chceli kráčať s dobou. Tak si modernizovali texty, napr. „Prečo si neprišiel, keď som ťa čakala....“ upravili: „Z akých dôvodov si neprišiel...“.

Vrchári boli špecifická skupina, mali svojský folklór.
Vrchári boli špecifická skupina. Schádzali z vysoko položených lazov medzi horami. Mali svojský folklór. Podvečer sa štyria-piati spravidla pohádali pre smrteľne dôležitú vec, objavenú v nejakej fľaši. Nastúpilo aikido. Spočívalo v tom, že títo pokrstení samuraji vytrhávali z drevených plotov na okolí tzv. šteky, pomocou ktorých sa snažili obhájiť svoje – pred chvíľou zabudnuté tvrdenia. Ak náhodou niekto niekoho dobehol, tiekla krv. Na druhý deň to však už nikto neriešil. Aj takéto kultúrno-bojové akcie patrili k histórii vývinu rokov cca 1955-65. Potom sa kysuckí samuraji kdesi vo svete stratili. Traduje sa, že títo vrchári boli potomkovia osadníkov, ktorí sa v minulosti ukrývali na odľahlých lazoch pred zákonmi. Ich prchká povaha tomu častokrát nasvedčovala.

Cez zimu schádzali zo snehom zapadaných lazov raz do týždňa na nákup potravín. Kôň ťahal sane po hlbokom snehu. Boli naložené základným proviantom na prežitie a zakryté plachtou. „Konskí šoféri“ sa po nákupe v Konzume zastavili v krčme, ktorá im potom neumožnila pokračovať po tme do vrchov. Spravidla zostali spať v „dolných“ domoch. Ako odmenu za nocľah im domáci odrezali klobásu. Často krát si klobásové zmenšenie ani nevšimli. Inokedy im opité vrece vypadlo samo od seba zo saní. Cukor, soľ, či múka, boli vďačným spestrením potravy pre divú zver. No i táto generácia sa vytratila do mojich detských spomienok.

Heligónkari Gombík a Škorvánek, gitarista Miro Šuterík.
Kultúra, ktorá nás sprevádzala v detstve, bola spravidla situovaná v miestnych krčmách. Napríklad: Krčma u Vravníka. V sobotu večer tam hrával na heligónke harmonikár Gombík. Spomínam si, že keď spieval, mal na krku nabehnuté hrubé žily. Nemal predné zuby, mohol dať dvoj hlas s Drakulom. Za predvedené umenie mu nosili pivo a poldecáky. Aký bol jeho kultúrno-spevácky výkon, si už žiaľ nepamätám. Preto do spomienok uvádzam klasika: „Bolo to pekné a umelecky hodnotné!“

No bol aj druhý heligonkár nášho detstva. Škorvánek. Hovorili o ňom, že štyri medze preskočil, ale notu nestratil. Tieto ľudové „povedačky“ nahrádzali dnešnú hudobnú kritiku.

Zaraďme tu ešte jedného „hudobníka“, ktorý neskôr už hral aj na gitare. Nikto nevie, odkiaľ ju mal. Áno, bol to Miro Šuterík. Toho dotlačila k muzicírovaniu jeho staršia sestra. Keď prvýkrát počula náhodou hrať neskoršie zoskupenie Orfea, hovorí bratovi: „Miro! Toto si sa mal naučiť. Nie kradnúť.“ Miro sa potom naučil 3-4 akordy a tvrdil, že vie zahrať všetko. Deti pri stretnutí s nim zabúdali zatvárať ústa. Nuž čo. Frajerom sa to stáva. Kolorit nášho detstva v rôznych modifikáciách regiónu dokresľovali postavy – postavičky z reálneho života. Ako deti sme sa smiali na ich výčinoch, ale dnes mám pocit, že mnohé situácie boli zámerne „usmernené“ zo strany aktérov, aby sme my, ako deti, mali jemný pocit veselosti a príjemných spomienok, či hororových scén.

Starý dedinský hrobár
Starý dedinský hrobár. Na jednom oku šedý zákal, druhé bolo škuľavé. Väčšinou s hlavou pod čapicou a na pleci s opicou. V kútiku úst cigareta Lipa, Detva, či Bystrica. Z krčmy „U Polca“ odchádzal, keď padla záverečná. Bol známy výrokom, že: „Zaplať pol deci a nájdem ti na cintoríne suché miesto.“ Neviem, či mal v hlave schopnosti poštového holuba, lebo aj keď si cestou domov sem-tam zdriemol v priekope, ráno sa zobudil vo svojej drevenici. Zaostril škuľavé oko na špinavé sklo v okne a cez medzeru štrbavých zubov utrúsil do rodiaceho sa rána: „Ukazuje sa krásny deň. Škoda sa nenadrúľať.“ Mal mimoriadne škrekľavý hlas. Dnes povieš – chrapľák. Túžia po ňom mnohí popovi speváci. Možno by im pomohlo oprieť sa do hrobárovho čakana, vykopať starú lebku a opýtať sa jej: „Byť, či nebyť pop-spevákom?“ Statočne ovládal dve pesničky. Neviem, či sa ich naučil v živote, skôr si myslím, že sa mu v hlave zrodili pri kopaní hrobov. Prvá pieseň bola, vzhľadom na dobu, monotónne drzá a jemne sexuálne orientovaná.

Teda:
Éééj, staráá som ja, staráá, Éééj, nevydala sóóm sa. Éééj, na druhý svet póójdem, Éééj, nemrdaná búúdem. Čo sa týka melodičnosti, pokojne sa vošiel do troch susediacich tónov.

Text jeho druhej piesne sa už týkal vzťahu muža a ženy. Možno z pohľadu jeho jedného oka, to mala byť láska, či čo. Tiež začínala škrekľavým nápevom Éééj!

Takže:
Éééj, stará baba, stará je, Éééj, keď ju svrbí, radáá je.
Éééééj, keď ju škrabeš palcami, Éééj, ona kričí vajcáámi.

Rytmus bol rezký poskok, dokreslený pantomímou. Skoro rap.
Niekedy „strihol“ obidva songy za večer, inokedy šetril s dychom.

Poľovník Hajko
Druhá postava, ktorá predstavovala nebezpečenstvo pre miestnu lesnú zver, bol poľovník. Všetci ho volali Hajko. Malý, zaguľatený, odkedy sa zrazil so starým Parkinsonom, vďaka sústavnému kmitaniu hlavy do strán, mal oči v nedefinovateľnom roztrasenom uhle k puške guľovnici, ktorú nosil prelomenú cez plece. Samozrejme, zelený klobúk so sojčím pierkom a zelený dlhý hubertus. Traduje sa, že nikdy nič netrafil, okrem jednej mačky na strome, o ktorej tvrdil, že to bol rys. Musím pripomenúť, že ani optická medicína v tomto období nebola dostatočne pružná na to, aby mu poradili zámenu guľovnice za brokovnicu. Mohol trafiť aspoň do dverí. Je zachovaná jedna príhoda, z rokov cca 1963-65, ktorú s veľkým úspechom o ňom rozprával jeho syn Jaro. 

Sedia zajace v lese okolo pňa a hrajú karty. Naraz, bác. Starý zajac sa otočí a hovorí: „Rozdávaj, to je iba Hajo.“ Lenže Hajkovi sa od vzrušenia vysypú náboje do trávy a začne ich zbierať. Starý zajac, keď to zbadá, odhodí karty a kričí: „Utekajme, Hajo zbiera kamene!“

Básnik Ferko Trnka
Tretia postava – básnik. Ferko Trnka. Človek asi 60-ročný, jednoduchý, pri bežnom stretnutí s ním ho skoro nezaregistruješ. Lenže. Po 5-6 poldecákoch v miestnej krčme sa mu otvorilo „poetické oko“ a začal rozprávať v rýmoch. „Ja som Ferko Trnka, slabo mi to brnká. “Predstavil sa prítomným. Potom sa rozhodol odskočiť na WC a cestou náhodou naďabil na okoloidúce učiteľky. „Súdružky, ideme na hrušky,“ ovalil ich svojou duchaplnou poetikou. Učiteľky zalapali po dychu a vyvalili na neho oči. „Ja som Franta z Paríže, mňa nikto nedá za mríže,“ slávnostne ukončil stretnutie so zástupkyňami miestnej inteligencie a spokojne sa vrátil k poháriku. Tu ho tiež „náhodou“ osloví príslušník vtedajšej VB. „Predložte občiansky preukaz!“ Odpoveď na seba nedala dlho čakať. „Ja sa s tebou nehrám a občiansky ti nedám.“ Príslušník sa nedáva vyviesť z pokoja a opakuje. „:Ukážte ten občiansky!“ Dialóg pokračuje v rovnakom duchu: „Ja mám doma vrece hrachu, z teba nemám vôbec strachu.“ Policajt mávne rukou a odchádza v záblesku prefajčených, zažltnutých zubov, škeriacich sa miestnych štamgastov. Ferko, sediac pri stole spokojne utrúsi: „Škoda mlčať.“ A pokračuje. „Sadneme si na uležanú slamu, nebudeme musieť zavrieť tú pravo tlamu.“ Čo je pravo tlama, som žiaľ, nikdy nezistil. Možno opak ľavo tlamy. Ale to sú iba moje špekulácie.

Jano Šotko-Pecár, palič mŕtvol
Ešte jedna postava z detstva, tá, ktorej sme sa báli. Jano Šotko-Pecár. Pracoval v Ostrave v krematóriu. Hovorili o ňom, že páli mŕtvoly. Z pohľadu detí hrôzostrašné. Rozširoval o sebe – prenesme sa chvíľu do Ázie, že pre potravu zabíjal psov. Tvrdil: „60 rokov som mal a 60 psov som „zežral“. Ak nejaký pes na neho zaštekal, prihovoril sa mu:.“ Však ty prídeš!“ Traduje sa o ňom, že raz v mladosti cestoval autobusom, do ktorého nastúpil černoch. Jano pri pohľade na čiernu pleť vyskočí a zakričí: „Zastavte autobus!“ V totálnom zmätku vyskočí. Ešte za odchádzajúcim autobusom zahrozí päsťou a reve, že s čertom cestovať nebude. No aj Janov čas sa naplnil a pobral sa cestou, ktorá je vydláždená pre všetkých. Možno mu ju vyšliapalo jeho šesťdesiat psov.

A prešlo leto. Štyri jablká sme susedovi ukradli, aby bolo dobrodružstvo.

Poďme do zimy. Na Kysuciach zimy boli, aj sú, kruté. Záľaha snehu, mráz, fujavica. Rok cca 1960. Silvester v miestnej krčme. Akýsi bál, či maškarný ples. Mladé devy mali dlhé tmavé hodvábne šaty, ozdobené trblietavými hviezdičkami. Škrabošky. Mládenci boli vyštafírovaní cigaretou, frajersky prilepenou v kútiku úst. Doplnením chlapskej masky bol poldecák. Škrabošky a dlhé šaty mali problém s omrzlinami. Ale pre krásu všetko. Predstav si cestu v polmetrovom záveji, fujaku a mraze. Poltopánky. Prezliekanie, či prezúvanie nebolo. Spomínam si, že dve takéto mladé devy, tuším boli z rodiny, najskôr rozmŕzali v našich perinách, až potom sa išlo na tanec. Ako išli domov, neviem. Deti už vtedy spali.

Boli sme hrdí herci, šéfoval nám „režizier“ Milan Marťák
A konečne, poďme zabŕdnuť do kultúry.

Roky cca 1957-58. Som svedkom prvého bábkového divadla. Mali sme 5-8 rokov. Bábky boli z handier a drevená debnička,  petrolejka, búchanie na starý plech, strigy, čerti, lúpežníci. Prvá scéna. Bola „situovaná“ do akéhosi chlieva pre kozy. Vošlo sa nás tam 5-10 malých škrečkov, ktorí sa statočne báli prebiehajúceho deja, na veľkú radosť našich starších kamarátov, ktorí sa tešili z nášho strachu.

Divadelným šéfom bol Milan Marťák. Na tú dobu nezvyčajný kultúrny samorast.

Na svoje bábkarské prvopočiatky nadviazal o niekoľko rokov neskôr, keď už „zarábal v bani v Ostrave. Zo „sveta“ prinášal banícke príhody, rozprával ich v miestnej krčme a najviac sa na nich zabával práve on. „Príde baník do opery“, začal, „sadne si do prvého radu a sleduje dej. Vstúpi na javisko žena a kričí na muža: Daj mi tie kľúče! Muž jej odkričí: Nedám! Daj! Nedám! Toto sa chvíľu opakuje a zdá sa, že dej sa nehýbe. Baník sa zodvihne a vstúpi do deja. Tak daj jej tie kľúče, lebo o hodinu mi ide vlak a ja chcem vidieť operu!“ Tak asi týmto spôsobom kultúrne podkutý Milan bol predurčený na to, aby si kúpil 16 mm kameru a začal vyrábať hrané filmy. Asi to bolo prvé kysucké filmové štúdio. V piatok podvečer sa Milan vrátil z Ostravy a organizuje novú kultúrnu „degeneráciu“. Mali sme už 10-15 rokov, teda roky 1960-65. Do filmu sme boli angažovaní tuším všetci, ktorí práve nekradli jablká, alebo nehrali futbal.

V počiatkoch som žiadne nádejné herečky v našom „filmovom“ zbore neregistroval. Vlastne, Milan Marťák bol v živote môj prvý kameraman a režisér. Spravidla sme pri nakrúcaní nevedeli, o čo ide. Chodili sme po lese v starých klobúkoch a niečo sme si mali šomrať.

Jeden filmovací deň:
Zišli sme sa v lese v stanovenom čase a režisér hovorí Ferovi Marťákovi, ktorý bol jeho menovec, a teda mal určité privilégium filmovej staar a aj klobúk mal preto najväčší. „Povedz text, nejaký.“ Fero sa vystrie, rukou ukáže smerom k horizontu a spod obrovského klobúka tragicky oznámi: „ U Kordyšých sú banditi!“ Tým sa filmovací deň skončil. Nikto sa už nedokázal sústrediť na neznámy dej filmu. V priebehu dvoch minút ma ešte stihli zastreliť. Všetci už odišli, iba ja som stále skonával, smrteľne zasiahnutý. Možno to bolo aj tým, že ako 9-10 ročný som padol zo stromu. To som bol prvýkrát v Čadci. Ruku mi dali do sadry. Dnes rozmýšľam, že prečo iba ruku. Ale vráťme sa k dokončeniu filmového diela. 16 mm kamera bola bez zvuku. Ozvučenie sme robili po vyvolaní filmu na kotúčový magnetofón. Nikdy si nikto nepamätal, čo sme šomrali v lese, nikdy nebol synchrón, skôr asynchrón. Ale boli sme hrdí herci, ktorým „šéfoval“ Milan Marťák, ktorý si v titulkoch ako profesiu napísal: „REŽIZIER“. Napriek upozorneniam, nikdy názov profesie nezmenil.

„Divadelný“ režisér si overil, že čítať viem, tak ma angažoval
Rok 1966. Mal som 15 rokov, keď ma oslovil môj prvý „divadelný“ režisér, Pavol Holeštiak. Predložil mi v starej drevenici pri kostole nejaký text, aby som to prečítal. Overil si, že čítať viem, tak ma angažoval. Vedel, že môj otec bol divadelný ochotník, tak sa rozhodol zariskovať. A začali sme nacvičovať estrádu. Scéna – televízna obrazovka z polystyrénu, dej plynul, ako televízny program. Skeče, scénky, hudba budúcej skupiny Orfeus. Bol som najmladší člen hereckého „ensemblu“. Obsadili ma do postavy ľudového rozprávača zo Záhoria. Kde je Záhorie, som síce približne vedel, ale s nárečím som skúsenosť nemal. Starý klobúk a nová fajka mi mali dodať chýbajúce roky. Odohrali sme 3-5 predstavení a koniec.

No dobre, stačí.

Poďme k pôvodnej myšlienke a prepáč mi, ak som sa troška zdĺhavo rozpísal v tejto kapitole o minulosti, ktorú som si za pomoci spomienok súputníkov priblížil. Prepáč mi, ak som sa v tejto kapitole viac zameral na dedinu, v ktorej som kedysi prežil detstvo. Tiež mi, ak môžeš, prepáč, ak som zabudol na situácie, ktoré formovali môj, či náš vývoj. A nakoniec, prepáč, ak sme spolu v mladosti zmokli a v živote spolu neuschli. Lebo mladosť je známa tým, že ak by sme mali všetko robiť odznova, ešte stále by sme mali dosť času.

Čo už. Panta rei...


Fragmenty

Zodratá detská halena
a poláskanie od mamy
či skrvavené kolená
spomienka dávna omámi

vrkoče vlasov z temena
dávno sa stali ženami
postava chlapca zdedená
vyrástol z neho len známy

Z úvodnej kapitoly knihy Alexandra Marčana
Začiatky bigbítu na Kysuciach


Autor

Rodné Zákopčie

24. 11. 2024

Mária Dzurová: KTO JE SPOTREBITEĽ

Správanie jednotlivcov aj spoločnosti ako celku dnes možno hodnotiť ako konzumný životný štýl. Konzum ako vzor pre mladých. Peniaze sa stali zmyslom života. Znalosti, vedomosti nie sú potrebné. Vzorom sa stali „celebrity“, ktoré sú pretláčané médiami, čo je inšpiráciou mladých. Je to manipulácia, alebo iba úspech marketingu?
Marketingové agentúry pre výskum trhu pracujú s rôznymi skupinami spotrebiteľov, pritom využívajú svoje nastavené kritériá alebo požiadavky zadávateľa výskumu. Z toho pre firmy vyplýva jednoznačne definovaná skupina spotrebiteľov – segment, na ktorý podnikateľ, obchod, môže zamerať svojou ponukou.
Uvedieme príklad členenia generácií – rok narodenia ako základné kritérium, k tomu patrí skúmanie nákupného správania sa spotrebiteľov na trhu.
Ide o tieto typy generácií
(delenie generácií podľa think tanku Pew Research):
• Tichá generácia – ľudia narodení od roku 1928 do 1945.
• Boomers/boomeri – od 1946 do 1964
   (u nás tzv. Husákove deti – 70. roky).
• Generácia X – od 1965 do 1980.
• Mileniáli Y – od 1981 do 1996.
• Generácia Z – od 1997 do 2012.
• Generácia Alfa – po roku 2012.
Uvedené členenie uvádza Denník N ako aj Delenie na generácie uľahčuje sociológom a iným sociálnym vedcom pozorovať zmeny v spoločnosti medzi staršími a mladšími, napríklad pri výskumoch verejnej mienky. Vychádzať pri tom môžu z odlišných skúseností, ktoré jednotlivé generácie zažili a môžu skúmať, nakoľko môžu vplývať na daný postoj. Aj nákupné správanie jednotlivcov v jednotlivých skupinách generácií však môže byť rozdielne v závislosti od príjmu a ekonomickej aktivity človeka.
Marketéri pracujú s takýmto členením častejšie.
Podľa fáz rodinného života rozlišujeme
tieto skupiny spotrebiteľov:
• Samostatne žijúci mladí ľudia
• Mladí bezdetní manželia
• Mladí manželia s malými deťmi
• Manželia a deti v školskom veku
• Starší manželia s ekonomicky závislými deťmi
• Starší manželia s osamostatnenými deťmi
• Starší manželia v dôchodku
• Osamelí partneri
Podľa skupín takto členených spotrebiteľov je možné predpokladať potreby, možné výdavky, ekonomickú silu. A tomu prispôsobiť ponuku tovarov.
Podľa nákupného správania členíme spotrebiteľov napríklad takto:
• Inovatívni
• Pohodlní
• Komunikatívni
• Asertívni
• Šetrní
• Hľadajúci
• Ľahostajní
• Vyrovnaní
• Nekupujúci
Základné charakteristiky iného členenia slovenských spotrebiteľov odpovedajú na otázky: Aké životné otázky riešia? Čo je pre nich typické? V čom sú iní? Ako reagujú na reklamu?
Slovenský spotrebiteľ identifikoval 11 typov spotrebiteľov:
• Živiteľ rodiny
• Generácia modernity
• Úspešní a majetní
• Žienka domáca
• Uctievači spotreby
• Stúpenci infoveku
• Starkí v novom
• Akcioví zlatokopi
• Znevýhodnení
• Dovolenkári
• Voľnočasoví gurmáni
Ľudia chcú byť počas svojho života šťastní. Marketéri hľadajú jednotlivé trhy, demografické a sociálne segmenty. Identifikujú, čo títo ľudia vnímajú ako svoje šťastie, svoje priority. Akú ponuku tovarov a služieb ponúknuť, aby boli zdrojom šťastia a spokojnosti. A čo je šťastie? Nejestvuje jednoduchá odpoveď. Pre niekoho je šťastím zdravie, pre iného rodinný alebo profesionálny úspech, pre ďalšieho krátkodobý úspech, moc, sila, bohatstvo. Sila peňazí sa dá demonštrovať na tom, ako ľahko im ľudia podľahnú.
Cieľom jednotlivca je dosiahnuť osobné šťastie hromadením peňazí a majetku.
Konzumerizmus je súčasný životný štýl.
Sociológovia ho označujú za ideológiu.
Konzumerizmus je aj ekonomický fenomén modernej spoločnosti. Základom nie sú ľudské potreby, ale rast zisku. Médiá – reklama zdôrazňuje osobné šťastie prostredníctvom hromadenia produktov.
Konzumerizmus vytvára nové sociálne skupiny. Marketing nie je zameraný na podporu nových skupín, ale jeho cieľom je vytvoriť čo najširší okruh stálych spotrebiteľov značky. Vytváranie sociálnych skupín je sekundárny aspekt.
Ešte spomeniem, že konzumerizmus je aj spotrebiteľské hnutie, ktoré je zamerané na ochranu spotrebiteľov pred marketingovými praktikami. Zmeny v nákupnom správaní spotrebiteľov môžu totiž viesť ak k nákupným závislostiam, novodobej závislosti spotrebiteľov.
V ďalšom článku sa zameriame na „čierny piatok“ – marketingové lákadlo „ušetriť“ resp. minúť čo najviac peňazí v predvianočnom období. Alebo ešte lepšie – odmeň sa, spotrebiteľ, urob si radosť, ušetríš!
býv. univerzitná učiteľka


23. 11. 2024

Mária Dzurová: MARKETING A SPOTREBITEĽ

Marketing je veda, ktorej podstatou je vzťah so zákazníkom. Cieľom je uspokojovanie potrieb, prianí a želaní spotrebiteľa. Je pritom veľmi dôležité, akým spôsobom spotrebiteľ reaguje na podnety a impulzy okolo seba, ako si uvedomuje svoje potreby, aký je spôsob ich pokrytia. Nákupné správanie jednotlivca je „oblasť marketingu, ktorá skúma, ako jednotlivec uvažuje, vyberá si, rozhoduje sa o produktoch a službách a nakupuje, aby uspokojil svoje potreby a túžby.
Meniaci sa trh v súčasnosti pracuje s náročným zákazníkom, so slabnúcou vernosťou ku značke a klesajúcou účinnosťou reklamy, rastúcim významom taktickej tvorby cien, koncentráciou kúpnej sily. Objavuje sa nástup databázového marketingu, význam geo-demografických dát, lepšie cielenie marketingovej komunikácie. Rastúci význam služieb je v konfrontácii so samoobslužnými pokladnicami, pohotovosť dodávateľa, rýchle dodávky – pri kuriéroch – platí, že logistika je zdrojom konkurenčnej výhody.
„Dnešný marketing sa stáva bitkou, v ktorej rozhodujúcu úlohu hrá skôr vlastníctvo informácií ako vlastníctvo iných zdrojov. Konkurenti si medzi sebou navzájom môžu kopírovať zariadenia, produkty a postupy, nie sú však schopní odkopírovať podnikové informácie a intelektuálny kapitál“ Kotler.
Maximalizácia spotreby: Marketingový systém sa usiluje o stimuláciu čo najväčšieho objemu spotreby, predpokladom je, že čím budú ľudia viac kupovať a spotrebovávať, tým budú šťastnejší.
Maximalizácia spokojnosti spotrebiteľov: Uspokojenie spotrebiteľov nemusí vyjadrovať iba kvantitatívnu stránku spotreby, ale aj kvalitu, ktorú je však obtiažne merať v stabilných jednotkách.
Maximalizácia výberu: Zákazník má ťažšiu úlohu pri výbere. Príliš veľký výber môže viesť ku pochybnostiam a frustrácii.
Maximalizácia kvality života: Kvalita života vyjadrená kvalitou fyzického a kultúrneho prostredia môže byť najvyšším hodnotovým cieľom marketingového systému.
Faktory ovplyvňujúce spotrebiteľské správanie
Svetoví marketéri deklarujú, že na nákupné správanie majú vplyv kultúrne, spoločenské, osobnostné a psychologické faktory, ktoré sa prejavujú takto:
Kultúrne faktory
Kultúra je základným východiskom ľudských želaní a správania. Správanie je naučené a je dané kultúrou, spoločenskou triedou, v ktorej jednotlivec vyrastá a ktorá ho obklopuje. Preberá vzorce správania, ktoré sú rozhodujúce aj pri nákupných procesoch.
Spoločenské faktory
Druhú skupinu faktorov tvorí rodina, spoločenské postavenie a status/rola. Spotrebitelia sa pri rozhodovaní opierajú a porovnávajú s názormi a hodnotami ľudí, ktorých označujeme ako referenčná skupina. Referenčnou skupinou môžu byť často osobnosti – názoroví lídri, na ktorých sa zameriavajú marketéri a títo dokážu ovplyvniť správanie spotrebiteľov (napr. využívanie známych osobností v reklame produktu, či služby). Najvplyvnejšou referenčnou skupinou je však rodina. Rodičia ovplyvňujú názory človeka v každej oblasti. Vrátane súrodencov a ostatnej rodiny.
Zo spoločenských faktorov treba spomenúť spoločenské postavenie. Role jedného človeka môžu byť rôzne, napr. v zamestnaní môže mať spotrebiteľ pozíciu manažéra, v rodinnom postavenie otca. Spotrebiteľské správanie je preto ovplyvňované referenčnou skupinou osôb s rovnakým sociálnym postavením (napr. pri kúpe automobilu, výbere dovolenky, oblečenia a i.).
Osobnostné faktory
K osobnostným faktorom možno zaradiť osobnosť, vek a životnú etapu spotrebiteľa, jeho životný štýl, ekonomickú situáciu, ktorá súvisí s jeho zamestnaním. Osobnosť je utváraná vlastnosťami, s ktorými sa človek narodil. Sú dedičné (napr. temperament, agresivita), formované výchovou (napr. cieľavedomosť, pracovitosť). Prejavom osobnosti, hodnôt ako i záujmov človeka je jeho životný štýl, ktorý sa môže v priebehu života meniť a vyznačuje sa typickým vzorcom správania.
Psychologické faktory
Psychické procesy, ktorými sa prejavujú naše duševné vlastnosti – osobnosť, zahŕňajú pamäť a myslenie a psychické vlastnosti (vnímanie a pozornosť).
Nové výskumy v oblasti neurológie mozgu hovoria, že rozhodujúcim faktorom nášho správania sú emócie. Intenzita prežívania pozitívnych emócií je priamoúmerná ochote spotrebiteľa utratiť peniaze. Emócie majú rozhodujúci vplyv na rozhodovanie a určujú výsledok pri nakupovaní.
Výskumy mozgu v 90. rokoch minulého storočia potvrdzujú, že náš mozog je viac-menej emocionálny. Emócie vplývajú na samotné rozhodovanie a dokonca 70–80% rozhodovaní vzniká nevedome. Vplyv na spotrebiteľské správanie majú učenie a zabúdanie. Ako príklad uvedieme, že pri podmienenom učení sa pôvodne indiferentný podnet (obrázok piva) mení na podnet podmienený – signálny (chuť na pivo). Kognitívne učenie predstavuje zámerné získavanie informácií. Treba spomenúť zabúdanie. Marketéri v rámci kampaní preto na zákazníka musia pôsobiť aktuálne.
Motivácia je prienikom čiastočných potrieb. Hybnou silou motivácie sú návyky – stereotypné mechanizmy, ktoré si často ani neuvedomujeme a ktoré šetria čas na myslenie a rozhodovanie. Ďalej sú to hodnoty a záujmová orientácia.
Uspokojovanie, respektíve neuspokojovanie potrieb človeka vedie k vytváraniu emócií. Emócie sú zdrojom motivácie. Človek ich vyhľadáva nielen v súvislosti s uspokojením svojich potrieb, ale i pre ne samotné.
Kľúčovou časťou procesu rozhodovania a nakupovania je mentálny svet spotrebiteľa (tzv. čierna skrinka).
So všetkými parametrami spotrebiteľa pracujú matematické a štatistické modely, aby vytvorili na ich základe predpoklady nakupovania a aj nastavenia marketingových stratégií pre trh.
O typoch spotrebiteľov nabudúce. 
býv. univerzitná učiteľka


Mária Dzurová: AKO NAKUPUJEME

Zámerom príspevku je venovať pozornosť tomu, ako sa správa spotrebiteľ pri nakupovaní, čo vplýva na jeho správanie.

19. 11. 2024

VIANOČNÁ KVAPKA KRVI. V stredu 4. decembra 2024.



14. 11. 2024

Dobroslava Luknárová: POETIKA JESENE


Poetika jesene -
Sólo na violončele
zahrané vetrom
na strunách z hmly

Listy na chodníkoch –
padlá partitúra
Ako ju na prvý krát,

13. 11. 2024

Ľubomír Vidlička: SLOVENSKÉ NÁZVY RAČE

Slovenské názvy Rače v čase národno-emancipačného hnutia Slovákov v druhej polovici 19. storočia

11. 11. 2024

Dobroslava Luknárová: VÝROČIE. 11. XI. o 11.00

11. XI. o 11:00
– na koľkých pietnych miestach sa práve v tom čase opätovne rozhoreli plamienky sviečok a kahančekov?

4. 11. 2024

Alex Marčan: DRAHÉ MASLO

Že vraj maslo je drahé, lebo nemáme mlieko. Lebo zabili kravy.
Všetky? Niektoré stále bučia a prežúvajú.
Aj tá, ktorá tvrdí, že je dojná. Aj tá.
Pozri na včely. Majú svoju matku. Aj my máme.
No naša ničí robotnice. Už neznášajú nektár. Chradnú a zomierajú.
Ak budú včely proti sebe, nebudú to včely. Bude to proti prírode.
Stráca sa usilovnosť včiel v EU. Ničia ich vpichy žihadiel do svedomia ľudí.
Neviem, či bučanie kráv zachráni včeliu kráľovnú.

Alexander Marčan