Pokračujeme druhou časťou článku
zameraného na marketing a seniorov. Situácia je stále aktuálna, po vianočných
sviatkoch sú v každom obchode výpredaje a tie lákajú svojimi cenami
kúpiť, urobiť si radosť, ušetriť ... Výpredaj či dopredaj. Lákadlá, ktorým
málokto odolá. Niektorí spotrebitelia si nechali vianočné darčeky cielene na
výpredaje, teraz nakúpia a sú spokojní. Ušetrili. Alebo nakúpili viac ako
pôvodne predpokladali. Čo teda robia obchodníci alebo výrobcovia s ponukou
pre trh.
Analýzy cieľovej skupiny ľudí nad
50 rokov potvrdzujú, že na základe veľkej časti z celkového počtu
obyvateľstva a na základe jej vysokej kúpnej sily dnes už predstavuje
jednu z najatraktívnejších cieľových skupín. (podľa Marketing a obchod
ako ich nepoznáte).
Dôvody záujmu o seniorov:
• Demografický vývoj – starnutie populácie je jasné.
• Seniori dnes sú zreteľne mladší.
• Seniori majú veľa voľného času.
• Majú vysokú kúpyschopnosť.
• Sú ochotní míňať peniaze.
• Vnímajú a oceňujú kvalitu a vedia, čo chcú.
• Sú ochotní zmeniť značku.
• Zaujímajú sa o reklamu.
• Seniori dnes sú zreteľne mladší.
• Seniori majú veľa voľného času.
• Majú vysokú kúpyschopnosť.
• Sú ochotní míňať peniaze.
• Vnímajú a oceňujú kvalitu a vedia, čo chcú.
• Sú ochotní zmeniť značku.
• Zaujímajú sa o reklamu.
Platí, že cieľová skupina seniorov – teda už nad 50 rokov,
je považovaná za seniorov, je atraktívnou súčasťou trhu. Silná skupina, na
ktorú sa v západných krajinách dávno orientujú obchodníci. Tovary,
o ktoré prejavujú silný záujem práve starší ľudia, treba vyselektovať a
určiť. Mnohí spotrebitelia vo veku nad 50 rokov môžu kupovať iné výrobky aj
služby ako mladšia generácia spotrebiteľov.
Seniorov zaujímajú napríklad zdravotnícke, asistenčné a ošetrovateľské
služby, finančné služby, stravovanie, bývanie, starostlivosť o zdravie
a telesnú kondíciu, kozmetika, automobilový priemysel a cestovanie.
Každá zložka služieb je dôležitá z pohľadu nielen zdravia, ale aj fyzickej
a psychickej kondície. Je zrejmé, že zdravotníctvo je potrebné
a vidno aj u nás, ako seniori v závislosti od veku majú svoje
zdravotné problémy. Pre tých, ktorí majú problémy s pohybom, fungujú
asistenčné aj ošetrovateľské služby. Tu je asi zaujímavé porovnať úroveň
v Nemecku či Rakúsku s našimi službami. (Príklad z nášho
prostredia: človek odkázaný na pomoc dostal od rozvozovej služby stravu ku
vchodu do domu, ku ktorej sa nevie dostať...)
Zaujímavé je vnímať,
aké tovary najčastejšie kupuje spotrebiteľ. Jednoznačne u každého spotrebiteľa
sú to potraviny. Je to tak aj u seniorov. Mnohých seniorov trápi zlá
fyzická kondícia spôsobená nadmernou váhou, začínajúcimi chorobami alebo inými
vekom podmienenými zdravotnými problémami. Racionálne uvažujúci senior podstúpi
zmenu systému stravovania aj zmenu životného štýlu, ak je v primeranej
kondícii. Každý zo spomenutých faktorov prispieva k vyššej potrebe výrobkov zdravého
stravovania a zdravého životného štýlu.
A z toho vyplýva aj
zmena stravovania. Dopyt po zdravých potravinách rastie. Zdravé, chemicky
neupravené potraviny, orientácia na bio produkty. V mnohých prípadoch to
viedlo k zavedeniu výroby nových druhov potravín a zdraviu prospešných
tovarov. Vznik domácich bio fariem pre pestovanie aj chov zdravej plodiny či
chovu domácich zvierat. To je vidno aj v našich podmienkach. Zámer je
cielene uspokojovať potreby nielen staršej generácie. Rozširuje sa dopyt, ale
aj ponuka funkčných potravín (potraviny s prísadami prospešnými
zdraviu), napríklad na posilnenie imunitného systému, prevenciu osteoporózy,
regulovanie hladiny cholesterolu až po špeciálne pokrmové tuky
a margaríny.
Atraktívnymi sú aj iné typy
výrobkov, napríklad kozmetické omladzujúce, výrobky proti
predčasnému starnutiu pokožky, proti starnutiu celkovo. Ide o výrobky
v súčasnosti s obrovským obratom, miliardové trhy v oblasti
zvanej „better-aging“ alebo „lepšie starnutie.“ Pri starostlivosti o pleť
sú výrobky zamerané na ženy vo veku nad 50 rokov. Kedysi takéto výrobky neboli
v ponuke. Dnes máme kozmetický priemysel široko rozvinutý pre rôzne vekové
kategórie spotrebiteľov, pre ženy, mužov. Pre pleťové prípravky je seniorská
skupina žien veľmi silná cieľová skupina.
Dôležitou oblasťou pre ponuku výrobkov
seniorom je automobilový priemysel. Demografia a jej vývoj má jasný vplyv na
ponuku automobilového priemyslu. Podľa výskumov v Nemecku je veľký
predpoklad nárastu vekovej skupiny 60+. A takejto skupine populácie treba
ponúknuť automobily, ktoré im budú vyhovovať. Seniori majú niekedy problém
nastúpiť do nízkeho automobilu, potrebujú pohodlné nastupovanie
a vystupovanie z vozidla. Sedadlo vyššie a vzpriamené, otváranie
dverí musí byť pohodlnejšie, batožinový priestor pohodlný pre nakladanie aj
vykladanie, ovládacie prvky aj v interiéri pohodlné, čitateľné, prístroje
pre nočné videnie, jednoduchšia manipulácia s bezpečnostnými pásmi. Na
sociálnych sieťach je dostupné video, kde si starší pán testuje nízke športové
vozidlo, ktorým si chcel urobiť radosť. Nevedel z neho vystúpiť, skončil
na štyroch – na kolenách, aby sa vôbec vedel z vozidla dostať. Je to
samozrejme závislé od fyzickej kondície. Ale pohodlnosť pri používaní
automobilov je nevyhnutná.
Aj v našich podmienkach máme
rôzne typy seniorov. Aktívnych aj pasívnych, nielen v Nemecku a iných
krajinách. Aktívnosť sa prejavuje nielen vo fyzickom pohybe a športovaní,
s čím sa často stretávame aj u nás. Znamená to ponuku športových
potrieb, oblečenia, pohodlnej obuvi. Zaujímavou sférou je cestovný ruch.
Seniori môžu veľa cestovať a to nielen v dovolenkovej sezóne. Účasť na cestovnom ruchu je podmienená biologickou,
psychickou, ekonomickou aj sociálnou situáciou. V ekonomicky vyspelých
krajinách je pre seniorov typický dostatok voľného času a dostatočný kúpny
fond, môžu preto cestovať častejšie, prípadne časť roka stráviť v rôznych
destináciách sveta.
Ekonomická situácia slovenských
seniorov sa nevyrovná seniorom z vyspelých krajín, napriek tomu môžu
využívať zľavnené mimosezónne ponuky. Cestovné kancelárie prispôsobujú ponuku
potrebám: ak sú seniori menej pohybliví, vyžadujú špecifickú ponuku, osobitné
jedlá, príjemnú atmosféru a vysokú kvalitu služieb. Znamená to často
cestovanie v skupinách, poznávacie zájazdy, kúpeľné a zdravotné
pobyty, čím sa odlišujú od ostatných skupín návštevníkov. Špecifiká ponuky
musia byť vhodne komunikované cestovnými kanceláriami a rôznymi
inštitúciami, ktoré môžu ponúkať služby pre špecifické skupiny populácie –
nielen seniorov.
Škála služieb pre
seniorov je široká, aktívni sú aj mobilní operátori alebo finančné inštitúcie.
Nielen rôznosť ponuky mobilov, ich funkcií, ale aj balíky služieb. Často sú to
jednoduché mobilné telefóny, určené aj pre postihnuté osoby, napríklad sluchovo
alebo zrakovo, vďaka hlasnejšej reprodukcii zvuku a kontrastne
podsvietenému displeju, ktorý zobrazuje text oveľa väčší ako bežné modely. Napokon
veľkosť písma je nastaviteľná. Finančný sektor ponúka rôzne typy poistenia
napríklad na dožitie, bezpečnejšie investovanie a dohodu o forme
sporenia, ukladania finančných prostriedkov.
V súčasnosti sme svedkami
vysokého záujmu seniorov o vzdelávanie. Rozvoj univerzít tretieho veku,
čiže vzdelávanie starších ľudí. Vzdelávanie formou rôznych kurzov, špeciálnych
okruhov, záujem seniorov je vysoký. Vedie to k tomu, že seniori sú nielen
motivovaní k rozširovaniu vedomostí, ale aj k udržiavaniu mentálnej
kondície, rozširovanie sociálnych kontaktov, aby seniori nezostávali sami doma
a len pasívne čakali na svoj záver. Často ide o výučbu cudzích jazykov, prácu
s počítačom a internetom. Mnohí účastníci kurzov v tom vidia
možnosť, ako si zachovať duševnú mladosť a nestratiť kontakt s mladou
generáciou.
Záver: Z pohľadu podnikateľov je marketing orientovaný na
seniorov cielené smerovanie marketingových stratégií a nástrojov
marketingového mixu na trh starších spotrebiteľov. Kľúčové faktory úspechu
podniku na trhu seniorov sú kvalita, pohodlie, poradenstvo a služby. Kvalitu
produktu vnímajú seniori ako životnosť a trvácnosť produktu, jeho
funkčnosť, bezpečnosť a jednoduchosť. Významné sú aj jednoduchá
manipulácia s výrobkami, blízkosť malých obchodných prevádzok pri
bydliskách.
Oblasti potenciálneho
rozvoja trhu seniorov sú zdravotnícke a opatrovateľské služby,
stravovanie, bývanie, cestovný ruch a vzdelávanie.
A záver podľa Lindstroma: „Marketing
a reklama sú primárne o mozgu a jeho stimulácii s cieľom
vyvolať požadovanú reakciu, teda siahnuť do regálu pre našu značku pracieho
prášku. Neuroveda je o tom, ako mozog riadi vnímanie, vedomie
a správanie. A čím je tá metóda prevratná? Tým, že neguje vetu: „všetci
respondenti marketingových výskumov sú klamári.“
„... pri tvorbe
rozhodnutí – nákupy nevynímajúc – sa iba z 10% zúčastňuje racionálne
myslenie. Teda 90% dôvodov, prečo sa rozhodujeme určitým spôsobom, je ukryté
v iracionalite. ... Skôr než premyslene pracuje ľudský mozog z väčšej
časti automaticky. Mnoho z toho, čo sa v mozgu odohráva, je založené
na emóciách, nie na myšlienkach.“
(LINDSTROM, M.
Nakupologie. Pravda a lži o tom, proč nakupujeme. Computer Press, a. s.
Brno 2009. ISBN 978-80-251-2396-6)
<
0 comments:
Zverejnenie komentára