Narodila sa v roku 1944 v Bratislave. Od
roku 2002 žije v račianskom bytovom penzióne pre dôchodcov. Je spoluzakladateľkou Asociácie prijímateľov sociálnych služieb v SR (APSSSR) a od roku 2012 je jej predsedníčkou. Cieľom APSSSR
je pomáhať ľuďom v núdzi pri návrate k dôstojnému životu, povzbudzovať
spoločnosť k citlivosti na problémy ľudí vo svojom okolí, zasahovať tam,
kde sa roztrhla štátna sociálna sieť, presadzovať zákonodarstvo v prospech ľudí
v núdzi.
• Pani Mariana, z čoho
pramení Vaše rozhodnutie pomáhať ľuďom v núdzi?
Myšlienka vzišla od dôchodcov zo Zariadenia pre
seniorov (ZpS) Pri vinohradoch, žijúcich tam v jednoizbových bytoch už 20
rokov. Ihneď po svojom nástupe, v roku 2010, im bývalý predseda Bratislavského
samosprávneho kraja (BSK) – Pavol Frešo navýšil poplatky za ubytovanie
o 100%. Doposiaľ sa so starenkami a starčekmi dlhodobo
sporí o výšku sumy úhrady za ubytovanie verejný poskytovateľ,
zastúpený spoločnosťou vo vlastníctve štátnej tajomníčky Ministerstva
spravodlivosti – Márie Kolíkovej. Ak organizáciu
BSK zastupuje firma, ktorá je v profesionálnom kontakte s ministerkou
spravodlivosti – Luciou Žitňanskou, je možné vylúčiť ovplyvňovanie sporov
vedených na Okresnom súde Bratislava III? Starenky a starčekovia preto
nedúfajú, že sa za takýchto podmienok dočkajú spravodlivého procesu.
• Ako sa z „človeka
v núdzi“ stáva „prijímateľ sociálnej služby“?
Človek je v núdzi, ak sa ocitne v nepriaznivej
sociálnej situácii a hrozí mu sociálne vylúčenie alebo obmedzenie schopnosti sa
spoločensky začleniť a samostatne riešiť svoje problémy. Napríklad pre ťažké
zdravotné postihnutie či dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav. Prijímateľom
sociálnej služby sa občan stáva, ak o ňu požiada a obec alebo vyšší
územný celok mu ju rozhodnutím prizná.
• Čo človek v núdzi
najviac potrebuje, čo mu najviac pomáha?
Kto a ako mu môže poskytnúť
pomoc?
Vzhľadom na demografický vývoj čelí Slovenská republika
mnohým výzvam v
oblasti poskytovania a financovania sociálnej starostlivosti pre
starších občanov. Preto sú našou prioritnou cieľovou skupinou seniori s dlhodobo
nepriaznivým zdravotným stavom. Nastavenie zákona o sociálnych službách
a zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého
zdravotného postihnutia ani zďaleka nerešpektuje finančné krytie
nákladov, nevyhnutné na zachovanie ich dôstojného života a dožitia v domácej
starostlivosti. Toto vedie v súčasnosti k existenčným problémom
celých rodín, poskytujúcich pomoc svojmu chorému rodinnému príslušníkovi. Každý človek chce žiť a zomrieť doma, nie v nemocnici
alebo v ústave. Chce byť opatrený svojimi najbližšími, nie organizáciou.
• Aké problémy najviac
trápia prijímateľov?
Za ostatných sedem rokov
sme medializovali mnoho prípadov, kde poskytovateľ šikanoval, týral
či zanedbával prijímateľov. Aj tu v Rači v ZpS Pri vinohradoch. Starenky
a starčekov navyše okrem toho, zariadenie exekuuje a súdom vypratáva.
Zo stresov pre spory umierajú jeden po druhom. Veľkú nádej preto vkladajú do nového predsedu BSK
– Juraja Drobu.
• Kde vidia prijímatelia rezervy,
zdroje?
Základným nástrojom finančného zabezpečenia potrieb
osôb so zdravotným postihnutím a osôb, ktoré z dôvodu dlhodobo
nepriaznivého zdravotného stavu potrebujú pomoc inej osoby pri zabezpečení
sebestačnosti, sa v Českej republike stal príspevok na starostlivosť. Štát sa tak finančnými
prostriedkami k rukám odkázanej osoby spolupodieľa na financovaní starostlivosti
pri zvládaní životných potrieb v jej prirodzenom rodinnom prostredí najmä
blízkou osobou.
• Kto určuje stupeň
odkázanosti na sociálnu službu, osobnú asistenciu a opatrovanie?
Stupeň odkázanosti osoby s ťažkým zdravotným
postihnutím či s nepriaznivým zdravotným stavom zisťuje obec alebo vyšší
územný celok (VÚC) posudkovou činnosťou pre sociálne služby podmienené
odkázanosťou, v ktorých má zriaďovateľskú právomoc. Vo viacerých prípadoch sme zaznamenali, že
obec alebo VÚC stupeň odkázanosti nadhodnotili. Posudkovú činnosť pre priznanie
peňažného príspevku na opatrovanie alebo osobnú asistenciu vykonáva
miestne príslušný Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny. Ten často mieru funkčnej poruchy
plynúcej z ťažkého zdravotného postihnutia podhodnotí, čím napríklad
neprizná potrebný rozsah hodín osobnej asistencie alebo opatrovateľský
príspevok. Občan je tak nútený ísť do zariadenia pobytovej sociálnej
služby.
• Aké sú vzťahy medzi
prijímateľmi a poskytovateľmi? Aké sú zatiaľ nevyužité možnosti? Čo ich
využitiu stojí v ceste?
Na rozdiel od českého
systému financovania
odkázaných prijímateľov, priamo k ich rukám, slovenské zákony sú ušité na mieru poskytovateľom. Proti zavedeniu rovnakého spôsobu financovania v Slovenskej
republike sú dlhodobo súkromní, neverejní poskytovatelia sociálnych služieb,
vlastniaci zariadenia podmienené odkázanosťou. V praxi to znamená,
že poskytovatelia sú majoritnými príjemcami verejných prostriedkov a pre čoraz agresívnejší lobing si zakladajú
vlastné „prijímateľské“
organizácie.
• Asociácia poskytovateľov a rovnako
aj Asociácia prijímateľov sídlia v Rači. Prejavuje sa to na intenzite
a kvalite ich spolupráce?
Jednou z prekážok spravodlivého nastavenia
systému financovania je skutočnosť, že osoby reprezentujúce štátnu moc,
politici a poslanci, prevádzkujú svoje vlastné zariadenia sociálnych služieb.
Rovnako ako predsedníčka Asociácie poskytovateľov, združujúcej neverejných –
súkromných poskytovateľov.
• Čo prijímatelia očakávajú
a ne/dostávajú od poskytovateľov a iných subjektov?
Slušné zaobchádzanie, akceptovanie osobnej
integrity, práva na súkromie, vypočutie hlasu prijímateľa. Toto vo väčšine
prípadov, žiaľ, za múrmi zariadení nefunguje. Riaditelia poskytovateľov si
často vykladajú svoje pracovné, ale najmä ľudské kompetencie tak, že okrem
riadenia zariadenia a zamestnancov, šéfujú z pozície moci aj tým
najslabším – prijímateľom. To isté robia aj sociálni pracovníci. Posledná
skúsenosť z jedného zariadenia pre seniorov mi vtisla slzy do očí.
Riaditeľka na schôdzi asi stovke starkým oznámila, že keď sa nepodvolia jej
príkazu, musia sa vysťahovať, hoci aj ku kontajnerom. Na práva prijímateľov
po celé dve volebné obdobia kašľalo aj bývalé vedenie BSK. Volanie
seniorov po spravodlivosti si Pavol Frešo, ani ním poverení zamestnanci, neboli
ochotní vypočuť. Prijal
ich v januári až nový predseda BSK a prisľúbil súčinnosť Úradu BSK
pri stanovení ceny za ubytovanie v jednoizbovom byte.
• Bývate v Rači. Čo
očakávate od nových poslancov BSK Michala Drotována a Petra Pilinského za Raču
a Vajnory?
Málokto vie, že v Bratislave je päť verejných
bytových zariadení pre seniorov, ktoré sa svojim charakterom najviac približujú
domácemu prostrediu. Nachádzajú sa na ulici Pri vinohradoch, Pri kríži, Na
barine, na Poloreckého a na Sklenárovej. Senior sa tam dostane buď na
základe dosiahnutého minimálne IV. stupňa odkázanosti alebo z iných vážnych
dôvodov, čo znamená, že môže mať priznaný aj I. stupeň odkázanosti, ale za
vážny dôvod možno u neho považovať, že má svoj domov umiestnený na štvrtom
poschodí bez výťahu a nevládze sa k tomuto po schodoch už nijako dopraviť.
Takých bytov je v Bratislave mnoho. Minulý rok urobil Pavol Frešo jedno zo
svojich nešťastných rozhodnutí. Tretinu bytov ZpS Pri vinohradoch dal do
užívania zamestnancom za takmer polovičnú cenu, ako požadoval platiť od
seniorov. Navyše mládež ubytovaná v ZpS je hlučná, fajčiaca, opíjajúca sa
a nočnými žúrmi seniorov obťažuje. Od poslancov BSK očakávame podporu
nášho cieľa, aby ZpS Pri vinohradoch naďalej slúžilo výlučne starším občanom.
• Ďakujem za rozhovor.
Miro
Ščibrany
0 comments:
Zverejnenie komentára