Zverejnenie príspevku / stránky na vybrali.sme.sk Tlač / PDF príspevku / stránky

1.12.24
0
Black Friday (Čierny piatok) je nielen obdobím nakupovania vianočných darčekov, ale pod vplyvom zmeny cien často aj zbytočností – ktoré možno časom skončia v koši či ako zbytočnosť podarovaná niekomu. Ide o aktuálny stav, nákupné šialenstvo, výpredaje, podvody, klamstvá, málo ostražitý spotrebiteľ.
Podľa istockphoto.com: Zľavové akcie a Black Friday už nie sú také eldorádo ako pred pár rokmi, no stále sa v nich dá ľahko stratiť. Spísali sme najčastejšie triky obchodníkov a prinášame vám niekoľko rád, ako sa nedať nachytať – nielen na Čierny piatok.
Podľa Forbes Slovensko: Slovenské e-shopy očakávajú počas tohtoročného Black Friday rekordné tržby v rozmedzí 60 až 70 miliónov eur, čo predstavuje medziročný nárast o 5 až 10 percent. Kým spotrebitelia využívajú atraktívne zľavy, odborníci varujú pred kybernetickými podvodmi a environmentálnymi dopadmi, ktoré sú s oslavou konzumu tradične spojené.
Oslava konzumu je skutočným sviatkom. Rôzne médiá jej venujú pozornosť, ja však chcem upozorniť na nevyhnutnú ostražitosť, ktorú majú mať spotrebitelia
Tradičné urob si radosť, odmeň sa, veď si zaslúžiš, máš na to – kúp si, sú výzvy z médií, reklamy sa pretekajú v ponukách, je to skutočne o každom jednom spotrebiteľovi a jeho rozhodnutí. Je vhodné si prečítať informácie z každej strany a venovať pozornosť tomu, čo vlastne skutočne chcem kúpiť, čo potrebujem, čo bude naviac a bude prekážať v skrini, komore, zoberie skazu a neskôr sa z toho stane odpad.
Black Friday je príležitosť pre obchodníkov aj spotrebiteľov, treba vnímať varovania odborníkov. Odborníci varujú, aby sa nákupy nezmenili na neuvážené rozhodnutia. Bezpečnosť, obozretnosť a ohľaduplnosť k životnému prostrediu by mali byť tento rok prioritou každého z nás.
Spotrebitelia sa môžu stretnúť s falošnými e-shopmi, kuriérmi, telefonátmi a pod., pritom od júla platí zmena zákona o ochrane spotrebiteľov, o ktorej spotrebitelia nie sú informovaní.
Šesťdesiat percent slovenských zákazníkov považuje Black Friday za ideálny čas na nákupy, pričom 35 percent z nich hľadá každodenné potreby v zľave a 33 percent plánuje nákup vianočných darčekov.
Revolut radí, ako rozpoznať online podvody a vyhnúť sa im.
Revolut, digitálna banka s viac ako 300-tisíc slovenskými zákazníkmi, zisťovala, čo spotrebitelia plánujú na Black Friday a čo ich motivuje k účasti. Do prieskumu sa zapojilo 1 000 respondentov vo veku nad 18 rokov, ktorí sú reprezentatívnou vzorkou slovenskej populácie. Tu sú niektoré dáta z prieskumu.
Najviac muži
15 percent Slovákov využíva Black Friday len na to, aby si spravili radosť, v súlade s novým trendom odmeňovania sa. Tento trend existuje už dlho, ale v poslednom čase sa rozšíril prostredníctvom sociálnych sietí.
Ľudia si doprajú malé, lacné radosti ako odmenu za svoje úspechy alebo len tak pre potešenie. Na Slovensku sú takémuto rozmaznávaniu sa najviac naklonení muži (19 percent) vo vekovej skupine 25 až 34 rokov (21 percent).
Nákupy v kamenných predajniach
55 percent Slovákov uprednostňuje na Black Friday nákupy v kamenných predajniach. Hlavným dôvodom je okamžitý nákup produktu (35 percent opýtaných) bez čakania na doručenie, ktoré môže v týždňoch počas Black Friday trvať dlhšie ako zvyčajne.
Druhým faktorom, prečo si vybrať kamenné predajne, je možnosť vyskúšať a pozrieť si produkty osobne (21 percent) bez obavy z nutnosti vrátenia tovaru, výberu nesprávnej veľkosti a pod.
Deväť percent respondentov plánuje nakupovať v obchodoch, aby sa vyhli podvodom, ku ktorým počas Black Friday často dochádza na internete. 41 percent respondentov uviedlo, že uprednostňuje nakupovanie online predovšetkým pre pohodlnosť a prístup k väčšiemu počtu predajcov.
Riziká počas Black Friday
Falošné web stránky. Sociálne siete a falošné e-shopy. Falošní kuriéri. Falošné recenzie. Nesprávne ceny.
Štúdiu uskutočnila v októbri 2024 výskumná spoločnosť Dynata online prieskumom. Vzorka zahŕňala 21 000 ľudí reprezentujúcich miestnu populáciu vo veku nad 18 rokov v 21 krajinách (Belgicko, Bulharsko, Česko, Francúzsko, Grécko, Holandsko, Chorvátsko, Írsko, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Nemecko, Poľsko, Portugalsko, Rakúsko, Rumunsko, Slovensko, Spojené kráľovstvo, Španielsko, Švajčiarsko a Taliansko).
Uviedla som spôsoby, ktoré aktuálne fungujú, musím upozorniť, že nie všetci obchodníci sú podvodníci, nie je to fakt. Uvádzam reálne dostupné dáta, informácie. Všetko je to skôr z pohľadu ochrany spotrebiteľa. Na druhej strane je to možné hodnotiť aj z pohľadu obchodníkov, čo by bolo na druhý článok s prihliadnutím na prípravu obchodníkov a nastavenie stratégií osloviť trh a predať samozrejme so ziskom.
Marketingové triky
Uvediem niektoré marketingové triky, ktoré dokážu zmiasť aj tých najskúsenejších kupujúcich. Ako sa nestať obeťou? Príklady častých podvodných praktík, na ktoré si treba dať pozor počas vianočných nákupov.
Zľavy, ktoré v skutočnosti nie sú zľavami. Limitované edície a exkluzívne ponuky, ktoré sa opakujú. Nákupná horúčka a vytváranie stresu. Bezplatné doručenie. Nízka cena, vysoká kvalita – to nie je vždy pravda. Vysoká cena za lacné cenovky.
Odporúčania ako sa brániť
Dobre poznať výrobok – recenzie, kvalitatívne parametre porovnať – pozor, recenzie môžu byť umelé. Porovnanie s inými obchodmi. Dôležité je sledovať aj recenzie, ceny. Sledovať dátum vzniku web stránky – odporúča NBS. Zistiť, či platby kartou prebiehajú cez oficiálnu platobnú bránu banky. Gramatické chyby na stránke či produktoch. Priveľmi nízka cena.
Ak pri nakupovaní jednotlivec narazí na podvodnú stránku, nahlásiť ju môže Národnému centru kybernetickej bezpečnosti.
Uvediem pár prípadov „čiernej“ listiny – zakázané obchodné praktiky
a) Predaj pod nátlakom
b) Citový náklad
c) Vábivá reklama
d) Reklama na produkty, ktoré nemožno legálne predávať
e) Priame nabádanie detí
f) Marketing využíva obavy spotrebiteľov o bezpečnosť
g) Výhra cien
h) Pyramídové schémy
i) Blahoželanie k výhre cien – klamstvo...
Je toho oveľa viac, nie je priestor vymenovať všetko. Odporúčam prečítať zákon o ochrane spotrebiteľa, kde sa čitatelia môžu so všetkými zakázanými obchodnými praktikami zoznámiť, aj so svojimi právami ako spotrebiteľ.
To bude cieľom pokračovania série článkov.

býv. univerzitná učiteľka


0 comments:

Zverejnenie komentára