Zverejnenie príspevku / stránky na vybrali.sme.sk Tlač / PDF príspevku / stránky

23.11.24
0
Zámerom príspevku je venovať pozornosť tomu, ako sa správa spotrebiteľ pri nakupovaní, čo vplýva na jeho správanie. Obchodník, ekonómia, marketing si spotrebiteľa všímajú, skúmajú jeho správanie, výdavky, určujú smer jeho pohybu po obchodných priestoroch, motivujú kúpiť aj keď nepotrebuje. Kúpime len to, čo potrebujeme, alebo kúpime viac? Alebo pri pokladniciach si spomenieme aj toto sa hodí, aj tamto sa hodí? Tak akí sme ako spotrebitelia? Platí odporúčanie nechoď do obchodu ak máš hlad? Pre mnohých áno, pre mnohých nie. Teraz uvedieme pohľad marketingu aj psychológie na to, ako sa správame pri nakupovaní.
Spotrebiteľmi sú jednotlivci a domácnosti, ktoré nakupujú výrobky pre osobnú spotrebu s cieľom uspokojiť svoje potreby. Ako sa spotrebiteľ správa pri nakupovaní skúma marketing, psychológia správania, obchodníci s ponukou na trhu.
Občas sa možno stretnúť s informáciami z prieskumov trhu. Firmy venujúce sa prieskumom skúmajú, ako spotrebitelia reagujú na trh a jeho ponuku. Koľko ľudí kupuje určitý tovar, značku, aké sú ceny, na ktoré spotrebitelia pristúpia, aká je dostupnosť výrobku. Aké sú preferencie spotrebiteľov – kupovať slovenské výrobky, výhradne zahraničné výrobku, ako reagujú na zmeny cien na trhu a podobne. Niektorí spotrebitelia nakupujú raz týždenne potraviny, iní nakupujú denne, preferujeme veľké alebo malé balenie, stravujeme sa racionálne, kupujeme viac zeleninu a ovocie a podobne. Takéto informácie sú potrebné pre ekonómov o vývoji na trhu, pre výrobcov potravín a iných výrobcov, ktorí ponúkajú výrobky na trhu.
Psychológia spotrebiteľského správania je komplexný a mnohorozmerný fenomén. Plní zásadnú úlohu pri formovaní spôsobu, akým ľudia prijímajú nákupné rozhodnutia. Pochopením rôznych faktorov, ktoré ovplyvňujú správanie spotrebiteľov, vrátane emócií, kognitívnych procesov, sociálnych vplyvov a technológií, môžu obchodníci vytvárať efektívnejšie marketingové kampane, ktoré budú mať odozvu u cieľovej skupiny a povedú k väčšej angažovanosti a lojalite zákazníkov.
Využitím sily psychológie v marketingu môžu marketéri vytvárať marketingové posolstvá, ktoré priamo reagujú na potreby, priania a túžby zákazníkov a dlhodobo budovať silnejšie vzťahy s cieľovou skupinou.
Kto je spotrebiteľ
Spotrebiteľ je človek, ktorý kupuje fyzické tovary hmotné statky alebo služby, ktoré získava na trhu. Tovar určený pre svoju vlastnú spotrebu, na použitie v rodine, pre člena rodiny, prípadne ako dar pre inú osobu. Spotrebiteľ je cieľom všetkých ekonomických procesov a vzťahov, ku ktorým dochádza v spoločnosti.
Z toho vyplýva potreba skúmať, ako sa mení a ako funguje spotrebiteľské správanie. A treba myslieť aj na to, ako sa správa pri nakupovaní muž, žena či dieťa, mladý človek. Každý z nich má svoje vlastné preferencie a spôsob nakupovania. Niektorí nakupujú spolu ako rodina, alebo pár, niektorí samostatne pre vlastné potreby. To všetko je potrebné vedieť, ak obchodník ponúka tovar na trhu. A čo teda predstavuje spotrebiteľské správanie pri nakupovaní?
Spotrebiteľské správanie:
predstavuje zjavné, pozorovateľné akty pri hľadaní, nákupe, používaní, hodnotení produktov, ide o mentálne a sociálne procesy, ktoré prebiehajú:
1. pred nákupom: uvedomenie si potreby, výber produktu, miesta nákupu,
2. počas nákupu: nákupné správanie
3. po nákupe: hodnotenie užitočnosti, proces spotreby
Aký je vzťah marketingu a reakcie spotrebiteľa
Ľudské správanie je ťažko predvídať, nedá sa pozrieť do vnútra - vedomia človeka, tejto časti vplyvu na správanie pri nákupe hovoríme tzv. čierna skrinka. Marketing a ostatné podnety vstupujú do spotrebiteľskej čiernej skrinky a vytvárajú reakcie, ktoré vedú k nákupu, odmietnutiu, opakovanému nákupu tovarov aj služieb. Dlho vládlo presvedčenie, že spotrebiteľ vie nakupovať podľa zoznamu, ktorý si pripraví, teda racionálne. Veľké prieskumy však dokazujú, že spotrebiteľ reaguje impulzívne pri nákupoch, dokonca sa správa nepredvídateľne. A čo to vlastne znamená? Marketing rozhodovanie spotrebiteľov rozčlenil na rôzne etapy.
Proces rozhodovania spotrebiteľa o nákupe
Pre marketing a pracovníka marketingu je dôležité pochopiť, ako prebieha proces rozhodovania spotrebiteľa o nákupe. Tento proces pozostáva z piatich krokov:
Poznanie problému, zhromažďovanie informácií, hodnotenie alternatív, rozhodnutie o nákupe, správanie po nákupe.
1. Poznanie problému
počiatočné štádium rozhodovacieho procesu, kupujúci si uvedomuje potrebu, ktorá vyviera z vnútorného podnetu (hlad, smäd....) alebo vonkajšieho podnetu (kultúra, tradície, ...) alebo podpory marketingových nástrojov (reklama, cena, obal, aktívnym pôsobením predajcu..)
2. Zhromažďovanie informácii
spotrebiteľ môže ale nemusí vyhľadávať informácie o produkte. Ak je potreba, želanie silné a produkt dostupný, spotrebiteľ ho pravdepodobne hneď kúpi, ak nie hľadá informácie. Zdroje informácií: personálne zdroje – rodina, priatelia, susedia, známi komerčné zdroje – reklama, predávajúci, obal verejné zdroje – masovokomunikačné prostriedky skúsenosti – vyskúšanie, skúsenosti s inými produktami.
3. Hodnotenie alternatív
výber produktu, pričom hodnotiace kritériá sú pre jednoduché produkty v menšom počte ako pre technicky zložitejšie produkty, spotrebiteľ ich triedi, spotrebiteľ klasifikuje informácie, na ich základe vyberá medzi značkami, rozhoduje sa a nakoniec si vyberie, rozhodne sa.
4. Rozhodnutie o nákupe:
Rozhodnutie spotrebiteľ prijíma s ohľadom na veľa faktorov aj rizík. Podľa vlastných potrieb rozhoduje. Pritom si možno uvedomuje, možno nie, aké sú riziká spojené s nákupom. Hlavné typy rizika, ktoré spotrebitelia vnímajú pri rozhodovaní o produkte sú funkčné riziko (splní výrobok to, čo od neho očakávam), fyzické riziko (dokážem napríklad odniesť nákup), finančné riziko (zaťaženie pre vlastnú peňaženku, účet), spoločenské riziko (umožní mi docieliť isté postavenie), časové riziko (platnosť cenovej ponuky napríklad).
5. Správanie po nákupe
Zhodnotenie nákupu po nákupe. Spotrebiteľ pocíti uspokojenie alebo nespokojnosť. Výrobok neuspokojí potrebu. Negatívne názory, nespokojnosť môžu viesť k negatívnemu konaniu – kritika, čo môže byť škodlivé pre firmy (odmietne všetky produkty firmy, vyjadruje vo svojom okolí negatívne postoje). Spokojný spotrebiteľ môže byť verným firme, značke, predajni.
Ešte treba uviesť ponákupnú disonanciu – nespokojnosť s produktom, so splnením či nesplnením očakávaní, hľadanie ďalších informácií o produkte, aby si spotrebiteľ znížil napätie a potvrdil správnosť, múdrosť nákupu, rozhodnutia.
V ďalšej časti uvedieme faktory, ktoré vedú a vplývajú na nákupné rozhodovanie spotrebiteľa.

býv. univerzitná učiteľka


0 comments:

Zverejnenie komentára