Zverejnenie príspevku / stránky na vybrali.sme.sk Tlač / PDF príspevku / stránky

23.11.24
0
Marketing je veda, ktorej podstatou je vzťah so zákazníkom. Cieľom je uspokojovanie potrieb, prianí a želaní spotrebiteľa. Je pritom veľmi dôležité, akým spôsobom spotrebiteľ reaguje na podnety a impulzy okolo seba, ako si uvedomuje svoje potreby, aký je spôsob ich pokrytia. Nákupné správanie jednotlivca je „oblasť marketingu, ktorá skúma, ako jednotlivec uvažuje, vyberá si, rozhoduje sa o produktoch a službách a nakupuje, aby uspokojil svoje potreby a túžby.
Meniaci sa trh v súčasnosti pracuje s náročným zákazníkom, so slabnúcou vernosťou ku značke a klesajúcou účinnosťou reklamy, rastúcim významom taktickej tvorby cien, koncentráciou kúpnej sily. Objavuje sa nástup databázového marketingu, význam geo-demografických dát, lepšie cielenie marketingovej komunikácie. Rastúci význam služieb je v konfrontácii so samoobslužnými pokladnicami, pohotovosť dodávateľa, rýchle dodávky – pri kuriéroch – platí, že logistika je zdrojom konkurenčnej výhody.
„Dnešný marketing sa stáva bitkou, v ktorej rozhodujúcu úlohu hrá skôr vlastníctvo informácií ako vlastníctvo iných zdrojov. Konkurenti si medzi sebou navzájom môžu kopírovať zariadenia, produkty a postupy, nie sú však schopní odkopírovať podnikové informácie a intelektuálny kapitál“ Kotler.
Maximalizácia spotreby: Marketingový systém sa usiluje o stimuláciu čo najväčšieho objemu spotreby, predpokladom je, že čím budú ľudia viac kupovať a spotrebovávať, tým budú šťastnejší.
Maximalizácia spokojnosti spotrebiteľov: Uspokojenie spotrebiteľov nemusí vyjadrovať iba kvantitatívnu stránku spotreby, ale aj kvalitu, ktorú je však obtiažne merať v stabilných jednotkách.
Maximalizácia výberu: Zákazník má ťažšiu úlohu pri výbere. Príliš veľký výber môže viesť ku pochybnostiam a frustrácii.
Maximalizácia kvality života: Kvalita života vyjadrená kvalitou fyzického a kultúrneho prostredia môže byť najvyšším hodnotovým cieľom marketingového systému.
Faktory ovplyvňujúce spotrebiteľské správanie
Svetoví marketéri deklarujú, že na nákupné správanie majú vplyv kultúrne, spoločenské, osobnostné a psychologické faktory, ktoré sa prejavujú takto:
Kultúrne faktory
Kultúra je základným východiskom ľudských želaní a správania. Správanie je naučené a je dané kultúrou, spoločenskou triedou, v ktorej jednotlivec vyrastá a ktorá ho obklopuje. Preberá vzorce správania, ktoré sú rozhodujúce aj pri nákupných procesoch.
Spoločenské faktory
Druhú skupinu faktorov tvorí rodina, spoločenské postavenie a status/rola. Spotrebitelia sa pri rozhodovaní opierajú a porovnávajú s názormi a hodnotami ľudí, ktorých označujeme ako referenčná skupina. Referenčnou skupinou môžu byť často osobnosti – názoroví lídri, na ktorých sa zameriavajú marketéri a títo dokážu ovplyvniť správanie spotrebiteľov (napr. využívanie známych osobností v reklame produktu, či služby). Najvplyvnejšou referenčnou skupinou je však rodina. Rodičia ovplyvňujú názory človeka v každej oblasti. Vrátane súrodencov a ostatnej rodiny.
Zo spoločenských faktorov treba spomenúť spoločenské postavenie. Role jedného človeka môžu byť rôzne, napr. v zamestnaní môže mať spotrebiteľ pozíciu manažéra, v rodinnom postavenie otca. Spotrebiteľské správanie je preto ovplyvňované referenčnou skupinou osôb s rovnakým sociálnym postavením (napr. pri kúpe automobilu, výbere dovolenky, oblečenia a i.).
Osobnostné faktory
K osobnostným faktorom možno zaradiť osobnosť, vek a životnú etapu spotrebiteľa, jeho životný štýl, ekonomickú situáciu, ktorá súvisí s jeho zamestnaním. Osobnosť je utváraná vlastnosťami, s ktorými sa človek narodil. Sú dedičné (napr. temperament, agresivita), formované výchovou (napr. cieľavedomosť, pracovitosť). Prejavom osobnosti, hodnôt ako i záujmov človeka je jeho životný štýl, ktorý sa môže v priebehu života meniť a vyznačuje sa typickým vzorcom správania.
Psychologické faktory
Psychické procesy, ktorými sa prejavujú naše duševné vlastnosti – osobnosť, zahŕňajú pamäť a myslenie a psychické vlastnosti (vnímanie a pozornosť).
Nové výskumy v oblasti neurológie mozgu hovoria, že rozhodujúcim faktorom nášho správania sú emócie. Intenzita prežívania pozitívnych emócií je priamoúmerná ochote spotrebiteľa utratiť peniaze. Emócie majú rozhodujúci vplyv na rozhodovanie a určujú výsledok pri nakupovaní.
Výskumy mozgu v 90. rokoch minulého storočia potvrdzujú, že náš mozog je viac-menej emocionálny. Emócie vplývajú na samotné rozhodovanie a dokonca 70–80% rozhodovaní vzniká nevedome. Vplyv na spotrebiteľské správanie majú učenie a zabúdanie. Ako príklad uvedieme, že pri podmienenom učení sa pôvodne indiferentný podnet (obrázok piva) mení na podnet podmienený – signálny (chuť na pivo). Kognitívne učenie predstavuje zámerné získavanie informácií. Treba spomenúť zabúdanie. Marketéri v rámci kampaní preto na zákazníka musia pôsobiť aktuálne.
Motivácia je prienikom čiastočných potrieb. Hybnou silou motivácie sú návyky – stereotypné mechanizmy, ktoré si často ani neuvedomujeme a ktoré šetria čas na myslenie a rozhodovanie. Ďalej sú to hodnoty a záujmová orientácia.
Uspokojovanie, respektíve neuspokojovanie potrieb človeka vedie k vytváraniu emócií. Emócie sú zdrojom motivácie. Človek ich vyhľadáva nielen v súvislosti s uspokojením svojich potrieb, ale i pre ne samotné.
Kľúčovou časťou procesu rozhodovania a nakupovania je mentálny svet spotrebiteľa (tzv. čierna skrinka).
So všetkými parametrami spotrebiteľa pracujú matematické a štatistické modely, aby vytvorili na ich základe predpoklady nakupovania a aj nastavenia marketingových stratégií pre trh.
O typoch spotrebiteľov nabudúce. 
býv. univerzitná učiteľka


0 comments:

Zverejnenie komentára