Priemyselno-výrobný
charakter kysuckého regiónu sa dnes žiaľ, čiastočne opakuje. Chlapi v minulosti
chodili za zárobkom na „týždňovky" do Třinca, Karvinej, Nového Bohumína, Ostravy.
Dnes chodia do Anglicka, Španielska, Škótska, či iných štátov EU.
Okresné
mesto Čadca malo závody Tatra, Slovena, Okrasa a iné služby. Bola drevárska
výroba v Krásne n/Kysucou, výroba ložísk v Kysuckom Novom Meste. Veľa
iných možností zárobku nebolo. Chlapi sa v piatok vracali „zo sveta“ autobusom,
ktorý okolo 16:00 hod. zastavil pred „Konzumom“. Húf detí čakal na jeho príchod
a kontrolovali sme, kto mal prísť a neprišiel. Poznali sme ich spamäti skoro
všetkých. Tí, čo neprišli, boli predmetom detských konšpiračných teórií.
Teraz
niekoľko spomienok na ženy. V podstate sa v týždni starali
o všetko. Dobytok, kravy, kozy, ovce, ošípané, hydinu a... deti. Kedy sa
s nimi učili, ako dnes, netuším. Okopávali zemiaky, sušili seno, ovos, či
iné plodiny. V totálnom chvate sa snažili uchrániť seno a slamu pred
letnými búrkami. V obrovských nošiach znášali v predklone náklad. Videl si
väčšinou iba obrovský batoh, ženy sa mi kdesi pod ním strácali...
Ľud
Kysúc bol vždy tvrdý. Formovaný vrchmi, lesmi, skalistou pôdou a údermi
osudu. Akým spôsobom sa mnohým podarilo vystavať murované domy, ktoré volali
„štoky“, v ťažko prístupných kopcoch, som dodnes nepochopil. Boli plánované ako
viacgeneračné, dnes stoja častokrát opustené, ako odkaz zodratých rúk dedov
a otcov. Z rozprávania si spomínam, že najdôležitejší pomocníci pri
stavbe boli kone, rodina, kamaráti a slivovica. Finančné vyrovnanie za
pomoc bolo riešené systémom „barter“, teda tovar za tovar, služba za službu.
Cash flow, alebo ak chceš – voľné financie, spravidla neboli. Peniaze išli do
nákupu stavebného materiálu.
No
vráťme sa v čase k dedom. Prvý kultúrny počin leta boli hody. V rodisku
môjho detstva boli okolo Jána (24. júna). Týždňovkári sa vracali domov zo
sveta baní, železiarní, „štreky“, či iných profesií. V nedeľu, po kostole,
začali účastníci hodovať okolo nastavaných šiatrov kolotočov, hojdačiek
a strelníc. Frajer vystrelil papierovú ružu a daroval ju dievčine, ktorá
mu padla do oka. Podal ju naoko ležérne a bez mimoriadneho citového
prejavu. Boli by sa mu kamaráti smiali.
Okolo 14:00
hod. začínala tanečná zábava „Na Kolečku“. Požiarna zbrojnica, ktorá stojí
v areáli, bola podľa pamätníkov z rokov 1935 - 36 ľudovou
školou pre žiakov 1. a 2. ročníka. Chodila tam aj moja matka. Spomína
si, že cez vojnu sa v pivnici pod touto budovou skrývali pred ustupujúcimi
Nemcami. Neskôr sa miesto premenovalo na „Pod hríbom.“
Nastúpila
objednaná kapela, spravidla harmonika, plechové dychy, občas husle
a bubon. Repertoár tvorili valčík, polka, niekedy pokus o modernu –
Kristínka a. i. Niektorí ležérne sediaci speváci chceli kráčať s dobou. Tak
si modernizovali texty, napr. „Prečo si neprišiel, keď som ťa čakala....“
upravili: „Z akých dôvodov si neprišiel...“.
Z úvodu ku knihe Alexandra Marčana
Začiatky bigbítu na Kysuciach
Začiatky bigbítu na Kysuciach
0 comments:
Zverejnenie komentára