Koncom
novembra 2018 som sa zúčastnila 5-dňového študijného pobytu v Dánsku.
Učili nás, ako robiť manažment pomôcok pre inkontinentných, ukázali nám, ako sa
tieto pomôcky (plienky) vyrábajú a ako vyzerá pobytové zariadenie v Dánsku
a samozrejme nás aj pohostili. Všetci, ktorí sme boli v Dánsku, sme
boli veľmi milo prekvapení, ako sa v Dánsku dokážu postarať o svojich
odkázaných ľudí a akí sú Dáni skromní ľudia.
Dánsko je
rozlohou a počtom obyvateľov porovnateľná krajina so Slovenskom.
V Dánsku je kráľovstvo, vládne kráľovná Margaréta II. Dánska, ktorú majú
obyvatelia veľmi radi. Dánsko je severskou krajinou rozprestierajúcou sa na
Jutskom polostrove severne od Nemecka. Súčasťou je aj 474 ostrovov
v rátane Faerských ostrovov a Grónska. Dánsko má približne 5,7 mil.
obyvateľov. Dáni odvádzajú zo svojich príjmov približne 50% v daniach.
Napriek tomu sú spokojní a štát sa o nich dobre stará. Dáni sa
vyjadrujú v referende, ak treba zvýšiť daňové zaťaženie. Dáni sú veľmi
srdeční a skromní ľudia, hovoria dánsky a takmer všetci anglicky.
Hoci je úradnou menou dánska koruna, všade sa dá používať euro. Mňa zaujímalo,
ako sa štát postará o odkázaných ľudí v zariadeniach sociálnych
služieb. A postará sa! Na naše pomery skutočne kráľovsky. Najmenší
dôchodok, podľa vyjadrenia našich sprievodcov z Dánska, je v prepočte
približne 1.200 euro. Každý, kto o to požiada, dostane sa do pobytového
zariadenia. Za pobyt a služby platí zo svojho dôchodku, ale napríklad Dán
z dôchodkom 1.200 euro uhradí za pobyt a služby polovicu, polovica mu
musí zostať na jeho osobné potreby. Všetko ostatné (a náklady sú skutočne
vysoké) uhradí „komúna“ – v našom ponímaní samospráva. Teda aj sem idú tie
vysoké dane.
V zariadení
sociálnych služieb, ktoré sme navštívili v prímorskom meste Abenra, bolo
umiestnených približne 90 klientov. Celý areál bol rozdelený do viacerých budov
– satelitov. V jednej budove (satelit v rámci areálu) nesmie byť viac
ako 20 klientov, a to so všetkým komfortom. Každý klient alebo pár má
k dispozícii niekoľko miestností: obývačku, spálňu, kúpeľňu. Je to
prakticky malý byt, do ktorého si môžu priniesť svoj nábytok.
Každý byt je
vybavený stropnými zdvihákmi (technológia na presun imobilných klientov). Posteľ
je časť nábytku, ktorá je určená plne imobilným klientom, normou je, že je
umiestnená pri okne siahajúcom až po zem z dôvodu, aby aj človek na
posteli (a v terminálnom štádiu) videl cez okno prírodu.
V každej kúpeľni je výškovo nastaviteľná toaleta, vlastná práčka
a miesto na umývanie klienta v akejkoľvek polohe (aj v ľahu).
Spomínaný
satelit je vybavený veľkými spoločnými priestormi. V prvom rade je to
kuchyňa spojená s viacerými obývacími priestormi. Kuchyňa je na to, aby si
mohli piecť koláčiky alebo variť kávičku, čaj... Stravu im dovážajú. Každý
klient (aj imobilný) chodí po celom areáli a von do mesta.
Do Dánska
sme išli v prvom rade na to, aby sme sa oboznámili s manažmentom
pomôcok pre inkontinentných. Výrobcom plienok je spoločnosť ABENA, ktorá sa
stala jedným z najvýznamnejších výrobcov týchto pomôcok na svete (https://www.abena.com/about-abena/who-are-we).
ABENA je rodinná
firma založená v roku 1953 a tá istá rodina ju vlastní doteraz. Štát
im neprispieva, nedáva im daňové úľavy. Jedného zo synov sme stretli na
prehliadke: bol to skromný muž, ktorý prechádzal výrobnou halou a nijako
nevyčnieval nad ostatných chovaním ani oblečením. Samotná výroba plienok je
skvele fungujúci mechanizmus dodávok kvalitných surovín, špičkovej výrobnej
technológie, skladového a expedičného systému. Na jednej strane obrovskej
haly sú baly komponentov, z ktorých sa skladá plienka, na druhej strane
vychádzajú zabelené plienky v kartónoch, tie idú do plne automatizovaného
skladu. Sklad, veľký ako výrobná hala, funguje plne automaticky: ukladanie,
vyskladňovanie do kamiónov.
Pre mňa,
ktorá pracujem v zariadení sociálnych služieb, kde máme väčšinu imobilných
klientov, to bol skutočne zážitok vidieť celý proces výroby a distribúcie.
Je to celá veda, aby sa vyrobili plienky v takej kvalite, aby
nespôsobovali pacientom tzv. dermatitídy (začervenanie a reakciu pokožky),
aby odvádzali z pokožky vlhkosť, aby pohlcovali pach, aby dokázali
absorbovať toľko tekutiny, aby bol pacient v suchu. Súčasťou manažmentu
pomôcok pre inkontinentných je aj určenie primeranej pomôcky (vložky, plienkové
nohavičky, plienky), osobitne môžu byť pre mužov a ženy, určuje sa
nasiakavosť. Úplnou novinkou, ktorú aj v Dánsku testujú, je tzv.
inteligentná plienka. Princípom je to, že plienka vyšle signál. že je plná
a práve vtedy treba prebaľovať. Nie skôr (nebolo absorbovanej dosť
tekutiny) ani neskôr (plienka je plná a nedokáže viac absorbovať tekutinu),
prišlo by k pretečeniu. Plienka je teda opatrená vo výrobe vodivou stopou,
ktorá vedie nasiaknutú tekutinu v minimálnom množstve k hlásiču
umiestnenému na plienke. Hlásič vysiela signál opatrovateľke, ktorá príde
klienta prebaliť.
Ďalšia
skvelá vec: každý klient má k dispozícii tablet. Je opatrený obrázkovým
programom, pomocou ktorého klient komunikuje so službou v zariadení, ale
tiež vidí a hovorí so svojou rodinu, ktorej môže sám aktívne volať. Toto
zariadenie dáva klientom absolútnu nezávislosť a spojenie s okolitým
svetom bez obmedzenia.
Počas našej
návštevy sme videli niekoľko klientov, ktorí sa pohybovali po areáli na
elektrických vozíkoch ovládaných dvomi-tromi prstami jednej ruky joystickom. Celý
areál bol bez akýchkoľvek bariér. Dokonca hojdačku mali upravenú tak, aby na
nej mohol byť aj vozík s klientom. Veľký dôraz kladú na to, aby mali
klienti každý deň postarané o program: práca v záhrade, varenie,
pečenie, spoločenské hry, posedenie pri káve, návštevy kňazov, návštevy dobrovoľníkov,
ktorí sa starajú resp. trávia s klientmi veľa času. Dobrovoľníctvo je
súčasťou dánskej kultúry. Dobrovoľníci veľmi pomáhajú v zariadeniach
sociálnych služieb. Veľký dôraz kladú na to, aby sa v areáli dobre cítili
aj rodinní príslušníci, aby chodili čo najčastejšie, dokonca majú veľký
priestor pre vnúčatá.
To všetko
spolu vytvára harmonické prostredie, v ktorom sa klientom v Dánsku dobre
žije. Chceli by sme, aby aj na Slovensku bolo odkázaným ľuďom tak dobre, ako je
štandardom v Dánsku.
Na Slovensku
poskytujeme starostlivosť v 3.000 pobytových zariadeniach sociálnych
služieb pre približne 40 tisíc odkázaných ľudí (odkázaný človek potrebuje
pomoc iného človeka pri všetkých denných činnostiach: pri jedle, obliekaní, pri
hygiene, prebaľovaní, robení poriadku, praní, žehlení...). Keď je niekto úplne
imobilný, inkontinentný a dezorientovaný, potrebuje služby
v pobytovom zariadení. Len máloktorá rodina dokáže takúto starostlivosť
zvládnuť doma. Pre rodinu sú dôsledky starostlivosti doma vždy zničujúce. Ten,
kto opatruje, je úplne fyzicky, psychicky a finančne vyčerpaný. Mohlo by
to byť aj inak, ak by sme im ako spoločnosť pomohli. Ak by sme mali dostatok
opatrovateliek a sestier, ktoré by chodili rodine starajúcej sa
o odkázaného človeka domov pomáhať..., alebo ak by sme mali také
zariadenia ako v Dánsku.
Ing. Milada Dobrotková
MPH riaditeľka zariadenia sociálnych služieb
poslankyňa MČ Bratislava-Rača
december 2018
0 comments:
Zverejnenie komentára