Zverejnenie príspevku / stránky na vybrali.sme.sk Tlač / PDF príspevku / stránky

14.12.18
0
Koncom novembra 2018 som sa zúčastnila 5-dňového študijného pobytu v Dánsku. Učili nás, ako robiť manažment pomôcok pre inkontinentných, ukázali nám, ako sa tieto pomôcky (plienky) vyrábajú a ako vyzerá pobytové zariadenie v Dánsku a samozrejme nás aj pohostili. Všetci, ktorí sme boli v Dánsku, sme boli veľmi milo prekvapení, ako sa v Dánsku dokážu postarať o svojich odkázaných ľudí a akí sú Dáni skromní ľudia.

Dánsko je rozlohou a počtom obyvateľov porovnateľná krajina so Slovenskom. V Dánsku je kráľovstvo, vládne kráľovná Margaréta II. Dánska, ktorú majú obyvatelia veľmi radi. Dánsko je severskou krajinou rozprestierajúcou sa na Jutskom polostrove severne od Nemecka. Súčasťou je aj 474 ostrovov v rátane Faerských ostrovov a Grónska. Dánsko má približne 5,7 mil. obyvateľov. Dáni odvádzajú zo svojich príjmov približne 50% v daniach. Napriek tomu sú spokojní a štát sa o nich dobre stará. Dáni sa vyjadrujú v referende, ak treba zvýšiť daňové zaťaženie. Dáni sú veľmi srdeční a skromní ľudia, hovoria dánsky a takmer všetci anglicky. Hoci je úradnou menou dánska koruna, všade sa dá používať euro. Mňa zaujímalo, ako sa štát postará o odkázaných ľudí v zariadeniach sociálnych služieb. A postará sa! Na naše pomery skutočne kráľovsky. Najmenší dôchodok, podľa vyjadrenia našich sprievodcov z Dánska, je v prepočte približne 1.200 euro. Každý, kto o to požiada, dostane sa do pobytového zariadenia. Za pobyt a služby platí zo svojho dôchodku, ale napríklad Dán z dôchodkom 1.200 euro uhradí za pobyt a služby polovicu, polovica mu musí zostať na jeho osobné potreby. Všetko ostatné (a náklady sú skutočne vysoké) uhradí „komúna“ – v našom ponímaní samospráva. Teda aj sem idú tie vysoké dane.

V zariadení sociálnych služieb, ktoré sme navštívili v prímorskom meste Abenra, bolo umiestnených približne 90 klientov. Celý areál bol rozdelený do viacerých budov – satelitov. V jednej budove (satelit v rámci areálu) nesmie byť viac ako 20 klientov, a to so všetkým komfortom. Každý klient alebo pár má k dispozícii niekoľko miestností: obývačku, spálňu, kúpeľňu. Je to prakticky malý byt, do ktorého si môžu priniesť svoj nábytok.


Každý byt je vybavený stropnými zdvihákmi (technológia na presun imobilných klientov). Posteľ je časť nábytku, ktorá je určená plne imobilným klientom, normou je, že je umiestnená pri okne siahajúcom až po zem z dôvodu, aby aj človek na posteli (a v terminálnom štádiu) videl cez okno prírodu. V každej kúpeľni je výškovo nastaviteľná toaleta, vlastná práčka a miesto na umývanie klienta v akejkoľvek polohe (aj v ľahu).



Spomínaný satelit je vybavený veľkými spoločnými priestormi. V prvom rade je to kuchyňa spojená s viacerými obývacími priestormi. Kuchyňa je na to, aby si mohli piecť koláčiky alebo variť kávičku, čaj... Stravu im dovážajú. Každý klient (aj imobilný) chodí po celom areáli a von do mesta.


Do Dánska sme išli v prvom rade na to, aby sme sa oboznámili s manažmentom pomôcok pre inkontinentných. Výrobcom plienok je spoločnosť ABENA, ktorá sa stala jedným z najvýznamnejších výrobcov týchto pomôcok na svete (https://www.abena.com/about-abena/who-are-we).

ABENA je rodinná firma založená v roku 1953 a tá istá rodina ju vlastní doteraz. Štát im neprispieva, nedáva im daňové úľavy. Jedného zo synov sme stretli na prehliadke: bol to skromný muž, ktorý prechádzal výrobnou halou a nijako nevyčnieval nad ostatných chovaním ani oblečením. Samotná výroba plienok je skvele fungujúci mechanizmus dodávok kvalitných surovín, špičkovej výrobnej technológie, skladového a expedičného systému. Na jednej strane obrovskej haly sú baly komponentov, z ktorých sa skladá plienka, na druhej strane vychádzajú zabelené plienky v kartónoch, tie idú do plne automatizovaného skladu. Sklad, veľký ako výrobná hala, funguje plne automaticky: ukladanie, vyskladňovanie do kamiónov.

Pre mňa, ktorá pracujem v zariadení sociálnych služieb, kde máme väčšinu imobilných klientov, to bol skutočne zážitok vidieť celý proces výroby a distribúcie. Je to celá veda, aby sa vyrobili plienky v takej kvalite, aby nespôsobovali pacientom tzv. dermatitídy (začervenanie a reakciu pokožky), aby odvádzali z pokožky vlhkosť, aby pohlcovali pach, aby dokázali absorbovať toľko tekutiny, aby bol pacient v suchu. Súčasťou manažmentu pomôcok pre inkontinentných je aj určenie primeranej pomôcky (vložky, plienkové nohavičky, plienky), osobitne môžu byť pre mužov a ženy, určuje sa nasiakavosť. Úplnou novinkou, ktorú aj v Dánsku testujú, je tzv. inteligentná plienka. Princípom je to, že plienka vyšle signál. že je plná a práve vtedy treba prebaľovať. Nie skôr (nebolo absorbovanej dosť tekutiny) ani neskôr (plienka je plná a nedokáže viac absorbovať tekutinu), prišlo by k pretečeniu. Plienka je teda opatrená vo výrobe vodivou stopou, ktorá vedie nasiaknutú tekutinu v minimálnom množstve k hlásiču umiestnenému na plienke. Hlásič vysiela signál opatrovateľke, ktorá príde klienta prebaliť.

Ďalšia skvelá vec: každý klient má k dispozícii tablet. Je opatrený obrázkovým programom, pomocou ktorého klient komunikuje so službou v zariadení, ale tiež vidí a hovorí so svojou rodinu, ktorej môže sám aktívne volať. Toto zariadenie dáva klientom absolútnu nezávislosť a spojenie s okolitým svetom bez obmedzenia.


Počas našej návštevy sme videli niekoľko klientov, ktorí sa pohybovali po areáli na elektrických vozíkoch ovládaných dvomi-tromi prstami jednej ruky joystickom. Celý areál bol bez akýchkoľvek bariér. Dokonca hojdačku mali upravenú tak, aby na nej mohol byť aj vozík s klientom. Veľký dôraz kladú na to, aby mali klienti každý deň postarané o program: práca v záhrade, varenie, pečenie, spoločenské hry, posedenie pri káve, návštevy kňazov, návštevy dobrovoľníkov, ktorí sa starajú resp. trávia s klientmi veľa času. Dobrovoľníctvo je súčasťou dánskej kultúry. Dobrovoľníci veľmi pomáhajú v zariadeniach sociálnych služieb. Veľký dôraz kladú na to, aby sa v areáli dobre cítili aj rodinní príslušníci, aby chodili čo najčastejšie, dokonca majú veľký priestor pre vnúčatá.

To všetko spolu vytvára harmonické prostredie, v ktorom sa klientom v Dánsku dobre žije. Chceli by sme, aby aj na Slovensku bolo odkázaným ľuďom tak dobre, ako je štandardom v Dánsku.

Na Slovensku poskytujeme starostlivosť v 3.000 pobytových zariadeniach sociálnych služieb pre približne 40 tisíc odkázaných ľudí (odkázaný človek potrebuje pomoc iného človeka pri všetkých denných činnostiach: pri jedle, obliekaní, pri hygiene, prebaľovaní, robení poriadku, praní, žehlení...). Keď je niekto úplne imobilný, inkontinentný a dezorientovaný, potrebuje služby v pobytovom zariadení. Len máloktorá rodina dokáže takúto starostlivosť zvládnuť doma. Pre rodinu sú dôsledky starostlivosti doma vždy zničujúce. Ten, kto opatruje, je úplne fyzicky, psychicky a finančne vyčerpaný. Mohlo by to byť aj inak, ak by sme im ako spoločnosť pomohli. Ak by sme mali dostatok opatrovateliek a sestier, ktoré by chodili rodine starajúcej sa o odkázaného človeka domov pomáhať..., alebo ak by sme mali také zariadenia ako v Dánsku.

Ing. Milada Dobrotková
MPH riaditeľka zariadenia sociálnych služieb
poslankyňa MČ Bratislava-Rača
december 2018



0 comments:

Zverejnenie komentára