Zverejnenie príspevku / stránky na vybrali.sme.sk Tlač / PDF príspevku / stránky

13.12.14
0

Dopravné letectvo milujem od detských čias. Aj dnes obdivujem každú novinku v tejto oblasti, ale... Upozorňujem, že prestal čas tlieskať tomu, koľko liniek nám pribudne na našom LZIB, čo je medzinárodný kód pre letisko generála Milana Rastislava Štefánika v Bratislave.

Pred viac ako rokom riešili poslanci zastupiteľstva v Ivanke pri Dunaji zdanlivo egoistický problém. Hluk z pristávajúcich a štartujúcich lietadiel z dráhy 04/22. Bolo to však pred viac ako rokom, bolo to v časoch, keď letisko hlásilo obrovský prepad cestujúcich a bolo to v čase, keď sa dráha 04/22 používala iba minimálne, lebo je ešte stále zaradená iba do kategórie CAT I a dlhodobo čaká na technologickú modernizáciu a samozrejme, predĺženie. Má iba 2900 metrov. Vtedy a nielen vtedy bola už po rekonštrukcii VPD dráha 13/31, dlhá 3190 metrov a zaradená bola do kategórie CAT IIIA. Pre laikov – pre pilota má táto dráha takmer trojnásobne lepšie podmienky na viditeľnosť v čase hmly, alebo pre výšku rozhodnutia, v ktorej sa dá ešte prerušiť aktuálny manéver, ako „vrakunsko-ivanská“ dráha 04/22.


Dráha 13/31 - v pozadí Malé Karpaty
A sme v Rači, respektíve v probléme, v ktorom sa Rača ocitne najneskôr od začiatku jarnej letovej sezóny na prelome marca a apríla. Teda, o tri mesiace. Verím, že o tie tri mesiace budem mať svedkov, že som na problém upozornil ešte v čase, keď sa dalo rokovať. Tak, ako mohli rokovať s letiskom obyvatelia Ivanky a tak, ako aj „vyrokovali“  určité prísľuby.

Neviem, či si spomínate na román Letisko  Arthura Haileyho a obyvateľov dedinky Meadowood, ležiacej na príletovej a štartovacej ose lietadiel z medzinárodného Lincolnovho letiska v Illinois. Sťažovali sa na hluk a obrovský dopravný kolos musel ustupovať. Iste, je to román. Ale v Ivánke pri Dunaji to bola skutočnosť. Jej obyvatelia dohodu s letiskom dosiahli, dokonca aj v čase, keď dráha 13/31 bola pre opravy odstavená a všetko im takpovediac lietalo nad hlavami.

Takže poslancov z komisie pre životné prostredie  zastupiteľstva v Rači upozorňujem, že v apríli nad našou obcou nezačne byť ani tak horúco, ako naozaj hlučno. Pozrime sa na to číslami. Asi pri úrovni 110 decibelov, čo odborníci kvalifikujú ako veľmi silný hluk, vplývajúci na organizmus ako pobyt v mieste rockového koncertu, nastáva poškodenie organizmu – ak ide o hluk trvalý. 120 decibelov obvykle dokážu zabezpečiť prúdové motory dopravného lietadla, ktoré pri vzlete pracujú na asi tak na tri štvrtiny výkonu. Pri 130 decibeloch, čo sa rovná asi ťahu týchto motorov na plný výkon a vzdialenosti do 100 metrov, sa dosahuje prah bolestivosti, ktorú spôsobuje hluk turbín. Pre úplnosť, akustická trauma nastáva pri 140 decibeloch.


Nie, nie je to strašenie. Od apríla, práve vzhľadom na charakteristiku dráhy 13/31 v smere na Malé Karpaty bude vzlietať naozaj veľké množstvo linkových spojov. Poďme si ich predstaviť.
Doslova „hrozienkom“, uloženým na kope problémov, bude spoločnosť Air Cargo. Je to slovenská spoločnosť, základňu má (zatiaľ) na letisku LZIB – to už sme si povedali, že je -Bratislava. Air Cargo Global lieta s tým najväčším, čo je k dispozícii – s dvomi staršími a teda aj hlučnejšími nákladnými B 747-400. Laici ich volajú „jumbo-jety“. Tu je jeden z nich:

B 747 cargo
Títo štvormotoroví obri sa, našťastie, vraj môžu zdržovať v Bratislave iba po predbežnom ohlásení vopred, pretože ich pobyt na stojanke možno zabezpečiť iba za cenu zablokovania dráhy 04/22. A zas inak povedané, za cenu, že letisko v Bratislave prevedie celú štartovnú prevádzku na smer Rača/Vajnory. No a keď sme pri nákladnej doprave, okrem nepravidelných liniek v Bratislave pravidelne pristáva a štartuje aj spoločnosť DHL so svojimi Airbusmi A 319 a A 320 v nákladnej verzii. Jeden z nich tu dokonca pri nepodarenom pristátí skončil svoju púť a je trvale odstavený na jednej zo vzdialených stojanok letiska.


Poďme však k osobnej doprave. Tú zabezpečuje nám dobre známa spoločnosť ČSA. K nám lieta na strojoch ATR 42 -500. Sú to lietadlá s turbovrtuľovým pohonom. Už len ich rolovanie po pojazdových dráhach letiska počuť až na svahoch Malých Karpát. Ľuďom môže viac prekážať hluk, ktorý vydávajú listy vrtúľ pri pohybe po pozemnom dráhovom systéme, ako keď sú vo vzduchu.

Od apríla bude mať novú základňu v Bratislave nízkonákladovka Ryanair, ktorá lieta s Boeingami B 737 – 800, teda s verziou s kapacitou do dvesto cestujúcich. Sú to väčšinou staršie a hlučnejšie verzie najobľúbenejších lietadiel leteckých dopravcov. Po zhustení letov do Prahy aj po Bratislave poškuľuje Turkish, lety ohlásila Flydubai, Air Explore k nám bude lietať pre Ryanair, Airberlin zavádza lety do Bratislavy cez spoločnosť Niki. Ide vždy o alternatívu verzií B 737 a Airbus A 319 a A 320.

Jeden z nováčikov
To je len apríl. O mesiac zhruba neskôr sa začnú každoročne charterové lety cestovných kancelárií. Takže, hluk štartujúceho lietadla nad Račou aj niekedy uprostred noci bude viac pravidlom ako výnimkou.

Som milovníkom dopravného letectva, ale bývam v mestskej časti, ktorej životné prostredie bude čoskoro kontaminované nadmierou hluku. Viem, že letisko uvažuje o tretej alternatívnej dráhe, ktorá by mierne odklonila hluk od Rače. Ale je to vec financií a tlaku samosprávy. Práve preto upozorňujem, že nielen stavebné aktivity finančných gigantov by mali byť stredobodom nášho záujmu. V Rači už budeme bojovať aj s hlukom a pýtam sa, či sme na to aspoň čiastočne pripravení. 



0 comments:

Zverejnenie komentára